Mycket skum ur flaska

När jag öppnar en flaska som lagrats i 2 veckor forar skummet ut, bubblorna kommer från bottensatsen. Smaken är sötsliskig och inte alls "ölig". Nästa flaska jag öppnar skummar till mycket lätt. Smaken är mycket mer rätt.

Vad beror detta på?

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Mycket skum ur flaska

Hur primade du flaskorna? Inte för att jag vet vad jag pratar om, men kan sockret ha blivit ojämnt fördelat? Märkte en söt smak i mitt första öl efter två veckor, som försvann efter ytterligare en vecka när jästen hade hunnit bilda kolsyra ordentligt.

http://www.bazingabrewery.se

ballista skrev:

När jag öppnar en flaska som lagrats i 2 veckor forar skummet ut, bubblorna kommer från bottensatsen. Smaken är sötsliskig och inte alls "ölig". Nästa flaska jag öppnar skummar till mycket lätt. Smaken är mycket mer rätt.

Vad beror detta på?

Om du gjorde en sockerlag innan och blandade i ölet innan flasktappning så borde sockret vara jämt fördelat. Jag tror att det kan vara en flaskinfektion. Det kan även vara så att allt socker inte har förbrukats av jästen än. Men det brukar väl inte skumma så mycket då. iaf brukar det inte hända för mig.

Det har bara hænt mig en gång. Jag hade bryggt en fin stout och kunde givetvis inte vænta på att prova den særskilt længe. så efter 2 veckor på flaska fick jag samma problem. Plus en syrlig, fruktig smak som inte skulle vara dær. Det måste ha varit vildjæst som varit med från børjan i processen.

på sætt och vis var det tur att jag provade den så snart efter flasktappning, før nu fick jag møjlighet att følja smakutvecklingen genom att testa en flaska varannan dag. I børjan var det en ganska intressant blanding, ganska belgiskt, men redan efter någon vecka till var det odrickbart. Mycket skum forsade på det sættet du beskriver.

Till slut fick jag hælla ut nærmare 20 liter stout sad

Det tog flera månader innan jag återhæmtade mig från det och kunde børja brygga igen

Tack för svaren! Jag får välja flaskorna och se vart det tar vägen.

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer