Episod 19 - Formell Bryggarutbildning

http://www.humle.se/punbb/images/upload/olskola.gif

En fullproppad episod!

Vi går vidare med utmaningen SBR's Vinnaröl genom att stänga röstningen
för öltyp och öppna omröstningen för den/de hemliga ingredienserna.

Aftonens gäst är Lucas Monryd som pluggar bryggeriteknik i Ludvika.
Kanske något för de hembryggare som funderar på karriärsbyte, eller bara är nyfikna på vad man lär sig i bryggskolan.

Interaktiv ölprovning-
Denna gång är det Jämtlands Pilgrim som skall korkas upp och smakas.

Avslutar gör vi med en liten intervju med importören och arrangören bakom helgens ölfestival
som gick av stapeln här i skåne nyligen.

Är ni nyfikna eller har frågor om skolan i Ludvika eller om annat, maila in dem till oss så vi säkert kommer ihåg att
ställa dem.

Vi hörs på tisdag kl 18

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Episod 19 - Formell Bryggarutbildning

Ingen som har några funderingar eller frågor angående bryggutbildning?

Eller förslag på ingredienser till SBR's Vinnaröl som ser ut att bli en porter/stout...

www.bryggradio.com

Några snabba (och basala) funderingar
- Hur lång är utbildningen?
- Är den CSN berättigad?
- Hur mycket praktiskt vers teoretiskt? Hur ser den praktiska biten ut, är det mest små labbar där man odlar jäst och lär känna denna eller är det mer storskalig bryggeriverksamhet?
- Är den utformad som en "vanlig" utbildning?
- Hur söker man?
- Vad blir man om man går den?
- Vilka moment ingår? Allt från mältning till lagring?

På temat ingredienser så har jag funderat mycket på hur man gör om man vill ha banan i öl. Har inte kunnat släppa tanken efter att ha sett banan som möjlig tillsats i mitt bryggprogram (som för övrigt saknar t. ex. kaffe, vanilj och chili), kanske passar bra i en porter?

http://www.bazingabrewery.se

Superbra frågor!

Ska lägga in banan i listan över hemliga ingredienser wink

www.bryggradio.com

Två av deltagarna i domarkursen förra året hade gått utbildningen i Ludvika, och båda två jobbade numera som bryggare, den ene på ett pubbryggeri och den andre driver ett eget mikrobryggeri. Så det verkar ju som att man kan få jobb som bryggare efter utbildningen. En av dem nämnde dock i förbigående att utbildningen kanske snarare gjorde en till "glorifierad städare" än bryggare...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Två av deltagarna i domarkursen förra året hade gått utbildningen i Ludvika, och båda två jobbade numera som bryggare, den ene på ett pubbryggeri och den andre driver ett eget mikrobryggeri. Så det verkar ju som att man kan få jobb som bryggare efter utbildningen. En av dem nämnde dock i förbigående att utbildningen kanske snarare gjorde en till "glorifierad städare" än bryggare...

Låter intressant.

Jag kan avslöja att vi redan kommande vecka har en gäst som också har läst bryggeritekniker i Ludvika.
Denne är dessutom utbildad "charkuterist" så varför inte ha ett program om korv och öl?
Som grädde på moset är Hugo vegetarian och kan dela med sig av ideer på vad man kan bjuda sina vegetar-polare
på till ölet om man vill erbjuda annat än chips wink

www.bryggradio.com

Bra avsnitt, tycker jag. Lite mer fokus än vanligt, vilket var bra. Men var inte rädda för att göra "utvik" när det känns som att det finns en bra anledning till det!

Dock tyckte jag att volymskillnaden mellan era röster och Lucas röst var lite för stor - ni hördes betydligt bättre än vad han gjorde. Jag brukar lyssna på programmet i hörlurar när jag promenerar hem från jobbet, och då är det svårt att ställa in en behaglig volym när det är stora skillnader mellan olika röster... Spelar ni in allt på ett enda spår eller har ni någon smart lösning så att ni får ett spår för era röster och ett för Skypeljudet? I det senare fallet så borde det ju vara en smal sak att höja volymen på gästens spår.

Jäser: julöl

Hallå Måns, tack för din konstruktiva feedback!
Vi jobbar vidare på att skärpa till oss och vara avslappnade på samma gång.

Angående volymerna så var det lite olyckligt denna gången.
Vi spelar in alla röster på olika spår. Tyvärr var det väldigt låg volym på Lucas röst i skype och en del läckage från våra röster in på det spåret. Så när vi försökte höja Skype så åkte våra röster upp de också eller resulterade i ett lite burkigt "källar-eko"
Jag lyckades fixa burkigheten och lade upp en ny fil i söndags natt.

Jag ska se om jag kan lösa det på ngt annat vis om det sker igen.

www.bryggradio.com