jacon skrev:Dock använde jag wyeast's old ale-jäst och jag är inte helt säker på att jag gillar den. Vid omtappning luktade det bara skumbanan. I nuläget kan jag inget annat än att rekommendera us-05 som jag hade till amerikanarn. Mycket bra!
Och om några månader lär det osa stall och läder. Ett råd är att vänta med flasktappningen några månader för FG kommer sticka neråt en del pga Brettanomycespopulationen. Jag fick kapsylera om mina flaskor då de jäst ut 4 pinnar samt primningen på tre månader. Dock lutar det åt att det blir en riktigt komplex och spännande öl, men som sagt var försiktig.
En tweak om man bara eller nästan bara använder basmalt är att ta undan två, tre liter av vörten och koka den kraftigt separat och reducera mycket av vattnet för att få till lite smakförhöjande maillardreaktioner det ger också en antioxidativ effekt på ölen vid lagring har jag lärt mig genom att lyssna på Brew Strong.
Sedan kan man fundera vad som är skillnaden mellan en Amerikansk Barley Wine och en IIPA är? Har man en ganska mild maltbas och fokusering på humle tycker jag det snarare rinner över mot IIPA:n istället. Men jag är själv ingen stilfascist så givetvis ska du köra på det som tilltalar dig. Själv älskar jag en riktigt rik maltighet tillsammans med en bra beska och spännande aromhumle. Boken "Brewing Classic Styles"har ett riktigt bra recept på en Amerikansk Barleywine som jag kommer brygga fler gånger, det är jag säker på. Små flaskor är ett gott råd att tappa upp dessa monster på för 50cl kan vara lite väl att dricka åt gången.