Maltbas till barley wine

Tänkte brygga ett barleywine som jag ska sätta direkt på jästkakan från min pale ale som står och jäser just nu. Humlen tänkte jag köra en skåprensning på bryggdagen och mäta upp allt jag har hemma och använda rubbet med mål att hamna på ca 100 IBU. Sparar lite till torrhumling förstås. Vad tror ni om detta som maltbas till en barley wine:

Est.OG: 1096
Batch Size: 12 liter

5kg     Pale Ale Malt
0.2kg  Carabohemian
0.07kg Pale chocolate malt
0.5kg   Wheat, spraytorkat maltextrakt

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Maltbas till barley wine

Spontant säger jag lite mer mörk karamellmalt eller andra mörkare malter för att balansera upp beskan. Trots att ditt FG kommer vara ganska högt utan detta kommer lite karamellsötma och nötiga, maltiga smaker balansera upp det bättre. Dessutom får du bättre stabilitet vid framtida lagring.

Jag har sneglat lite på big foot clones och det verkar vara ungefär
95% pale ale malt
5% karamellmalt

Vill inte ha så mycket mer färg på ölen, vill att den ska vara rödbrun. Bäskan borde väl balanseras upp av att FG kommer vara relativt högt ändå?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag kollade lite på Jamils recept och såg att han körde på Special B i sin Am Barleywine. Jag kollade upp den för jag har inte bryggt med den tidigare. Det är en tung karamellmalt, belgisk, tror att den skulle göra sig fint i en bw. Det är just den smaken av, ja nästan som seg kola jag skulle vilja uppnå i en bw. Vad tror du om det?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Mmm, Special "B" är den mörkaste karamellmalten, Weyermann kallar sin version för "Cara-aroma". Russin och fikon och sådana smaker, passar fint i alla fall i den engelska stiltypen. Vet inte hur det blir om man mördar den med 100 IBU, men det är väl bara att prova.

Think globally. Drink locally.

jag drack en väldigt fin bw i helgen som en kompis gjort och blev taggad på att göra en själv. jag tänkte också göra en "second-runnings-öl" när jag kommer till skott med bwn. finns det några klara does and donts för second runnings öl?

www.brygg.se

Gjorde nyligen två st barley wines på enbart pilsnermalt. Den ena mer amerikansk med mycket humle och den andra en engelsk typ. Amerikanaren flasktappade jag igår och den verkar lovande. Väldigt fin färg (hade även i 1% pale chocolate).
Den engelska var tänkt att bli nåt i stil med Thomas Hardys Ale, vilken bryggdes på 100% Pale Ale-malt. Dock använde jag wyeast's old ale-jäst och jag är inte helt säker på att jag gillar den. Vid omtappning luktade det bara skumbanan. I nuläget kan jag inget annat än att rekommendera us-05 som jag hade till amerikanarn. Mycket bra!

jacon skrev:

Dock använde jag wyeast's old ale-jäst och jag är inte helt säker på att jag gillar den. Vid omtappning luktade det bara skumbanan. I nuläget kan jag inget annat än att rekommendera us-05 som jag hade till amerikanarn. Mycket bra!

Och om några månader lär det osa stall och läder. Ett råd är att vänta med flasktappningen några månader för FG kommer sticka neråt en del pga Brettanomycespopulationen. Jag fick kapsylera om mina flaskor då de jäst ut 4 pinnar samt primningen på tre månader. Dock lutar det åt att det blir en riktigt komplex och spännande öl, men som sagt var försiktig.

En tweak om man bara eller nästan bara använder basmalt är att ta undan två, tre liter av vörten och koka den kraftigt separat och reducera mycket av vattnet för att få till lite smakförhöjande maillardreaktioner det ger också en antioxidativ effekt på ölen vid lagring har jag lärt mig genom att lyssna på Brew Strong.

Sedan kan man fundera vad som är skillnaden mellan en Amerikansk Barley Wine och en IIPA är? Har man en ganska mild maltbas och fokusering på humle tycker jag det snarare rinner över mot IIPA:n istället. Men jag är själv ingen stilfascist så givetvis ska du köra på det som tilltalar dig. Själv älskar jag en riktigt rik maltighet tillsammans med en bra beska och spännande aromhumle. Boken "Brewing Classic Styles"har ett riktigt bra recept på en Amerikansk Barleywine som jag kommer brygga fler gånger, det är jag säker på. Små flaskor är ett gott råd att tappa upp dessa monster på för 50cl kan vara lite väl att dricka åt gången.

9 Senast ändrad av jacon (2011-02-10 21:40:10)

Weinkeller skrev:

Och om några månader lär det osa stall och läder. Ett råd är att vänta med flasktappningen några månader för FG kommer sticka neråt en del pga Brettanomycespopulationen. Jag fick kapsylera om mina flaskor då de jäst ut 4 pinnar samt primningen på tre månader. Dock lutar det åt att det blir en riktigt komplex och spännande öl, men som sagt var försiktig.

En tweak om man bara eller nästan bara använder basmalt är att ta undan två, tre liter av vörten och koka den kraftigt separat och reducera mycket av vattnet för att få till lite smakförhöjande maillardreaktioner det ger också en antioxidativ effekt på ölen vid lagring har jag lärt mig genom att lyssna på Brew Strong.

Sedan kan man fundera vad som är skillnaden mellan en Amerikansk Barley Wine och en IIPA är? Har man en ganska mild maltbas och fokusering på humle tycker jag det snarare rinner över mot IIPA:n istället. Men jag är själv ingen stilfascist så givetvis ska du köra på det som tilltalar dig. Själv älskar jag en riktigt rik maltighet tillsammans med en bra beska och spännande aromhumle. Boken "Brewing Classic Styles"har ett riktigt bra recept på en Amerikansk Barleywine som jag kommer brygga fler gånger, det är jag säker på. Små flaskor är ett gott råd att tappa upp dessa monster på för 50cl kan vara lite väl att dricka åt gången.

I see. Trist, då har jag knappt några damejeanner kvar. Den andra är full av rödbetsbrett som nog också kommer bli långvarig.
Apropå "delkok" så tack för tipset. Dock kokade jag old alen i ca tre timmar så det kanske får en liknadende effekt?

Jakob - Klart du får låta BW:n med Brett stå ett tag för det låter ju som om det kan bli riktigt kul, skaffa ett par extra plasthinkar istället!

Ja, eller brygga lätta och grumliga öl. smile

Haha, va det en pik eller? :-)

jacon skrev:

Ja, eller brygga lätta och grumliga öl. smile

Hah! Verkligen inte. Jag gillar när ölen är grumlig och dessutom tänkte jag brygga wit på måndag. Med lite flyt slipper jag nog sekunderjäsningen.
Kanske förresten börjar bli dags för en hb-provning snart? Och med risk för att bli alldeles för intern och personlig så såg jag att den lille kommit. Stort grattis!

Provning - Låter kalas!
Ang. barn - Tack!

jacon skrev:

Hah! Verkligen inte. Jag gillar när ölen är grumlig och dessutom tänkte jag brygga wit på måndag. Med lite flyt slipper jag nog sekunderjäsningen.
Kanske förresten börjar bli dags för en hb-provning snart? Och med risk för att bli alldeles för intern och personlig så såg jag att den lille kommit. Stort grattis!

Jag har en fråga apropå det här med med Brett i starka öl. Har inte så mycket erfarenhet vad gäller brett och surölsbryggning, nämligen.

Jag har bryggt en Mörk stark belgisk ale, som är färdigjäst med Wyeast Belgian Abbey II. Alkoholhalten är 7,4% och FG hamnade lite högre än jag eftersträvat, på 1,018.
Egentligen hade jag tänkt tappa den på flaska nu, men så fick jag idén att man kanske kan slänga i en liten Brett-population för att jäsa ut ölen ytterligare och göra den till något helt annat än det var tänkt från början.
Skulle det funka att tillsätta Brett i ett sånt här sent skede, när Saccaromyces är helt färdig med sitt jobb och alkoholhalten redan är ganska hög?

Utan att heller vara expert på något vis så säger jag att det bör gå. Orval tillsätter väl Brett i samband med flasktappning och alkoholstyrkan klarar de av.

Då kanske det får bli så. Om jag vågar ta klivet in i det vilda...

Weinkeller skrev:

Utan att heller vara expert på något vis så säger jag att det bör gå. Orval tillsätter väl Brett i samband med flasktappning och alkoholstyrkan klarar de av.

Inte riktigt, de tillsätter brett i sekundärtanken. Skulle de sätta dem direkt till flaskan skulle resultatet bli allt för explosivt. De lär sedan efterjästa Orval tre veckor innan flaskning. Man skall dock tänka på att de flyttar över ölet från primär när det fortfarande är lite godsaker kvar, så jag tror brettarna får lite lättare att komma igång i detta fall. Skall man tillsätta dem i ett redan (stark) och väl utjäst öl, bör man följa förloppet noga och se till att det kommer igång en andra jäsning i sekundären och att FG sjunker påtagligt innan man flaskar. Som de flesta brettade öl bör man sedan lagra minst ett halvår till ett år innan man börjar bedömma ölet. Det kan smaka ganska äckligt i början.

/Calle

Ja, hade tänkt köra en längre tids lagring med brett innan det kan bli aktuellt med flaskning. Det borde finnas en del kvar i ölet att knapra på, då den i nuläget har en AA på 75%, eller har jag fel? I receptet ingick ca 13-14% karamellmalter och 8% socker av olika slag.

Weinkeller skrev:
jacon skrev:

Dock använde jag wyeast's old ale-jäst och jag är inte helt säker på att jag gillar den. Vid omtappning luktade det bara skumbanan. I nuläget kan jag inget annat än att rekommendera us-05 som jag hade till amerikanarn. Mycket bra!

får man fråga hur det receptet ser ut?

Im so HoppI

Inser att tråden startades för 1,5 år sedan och att trådstartarens Barley Wine troligtvis redan är bryggd och uppdrucken, men vill ändå passa på att höja ett varningens finger för det här med att jäsa direkt på jäskakan från tidigare bryggning. Jag gjorde själv samma misstag tidigt i min bryggkarriär och tvingades tårögd hälla ut min Barley wine eftersom den hade hiskeliga felsmaker. Om man är lat eller av annan anledning inte vill/kan göra en rejäl förkultur är torrjäst ett mycket bättre alternativ än gammal, humlespäckad jästkaka!

Håller inte med, ompitchad jäst är det enda raka för barley wine. Tvätta bort humlen från jästen så blir det bra.

Think globally. Drink locally.

Snej skrev:

Inser att tråden startades för 1,5 år sedan och att trådstartarens Barley Wine troligtvis redan är bryggd och uppdrucken, men vill ändå passa på att höja ett varningens finger för det här med att jäsa direkt på jäskakan från tidigare bryggning. Jag gjorde själv samma misstag tidigt i min bryggkarriär och tvingades tårögd hälla ut min Barley wine eftersom den hade hiskeliga felsmaker. Om man är lat eller av annan anledning inte vill/kan göra en rejäl förkultur är torrjäst ett mycket bättre alternativ än gammal, humlespäckad jästkaka!

Vad hade du för felsmaker då?

Självklart, tvättar man jästen först är det inga problem! Men jag förstod det som att Chubb tänkte hälla vörten direkt på jäskakan från en pale ale-jäsning, något som ofta föreslogs vid bryggning av starkare öl "förr i tiden" innan vi hembryggare blev upplysta kring vikten av fräsch jäst i rätt mängder, förkultivering osv. Mitt misstag inträffade för 4 år sedan och jag erkänner villigt att det fanns andra brister i bryggeriet då (ingen temperaturstyrning bla), dessutom har jag inte antecknat felsmakerna speciellt noggrant. Det jag minns mest var att humlen från tidigare bryggning slog igenom vilket i efterhand kan tyckas självklart, det fanns ju en massa humlerester kvar i jästkakan.

Jag tror inte att det finns så många som tillämpar eller förespråkar denna teknik längre, som tur är, men vill ändå uppmärksamma nya bryggare på att det är en dålig idé. Tvätta jästen, gör en ordentlig förkultur eller använd torrjäst istället!

@lunnsen: Vilket recept är du intresserad av?