Varför blir ett butljerat öl en s.k. "gusher"?

Hej.

Något jag undrar över. Förra året bryggde jag en kanonfin American Amber ale till SM och den blev precis karbonerad till inlämning.  Själv tycktke jag den inte blev klar innan det var dags men så blev det.  Jag sparade därför flera flaskor över sommaren och då upptäckte jag att dom fullständigt svämmade över när jag öppnade dom.  Munnar på en just nu, och även om inte den sprutade över så kom den väldigt mycket skum (som sedan försvann) och kolsyran är betydligt högre nu än vad den var när det begav sig.  Jag är dock ganska säker på att jag inte karbonerade felaktigt med för mycket socker.

Fanns det för mycket restsocker kvar i ölet vid karbonering, eller karbonerade jag vid fel temp?  Eller är det proteiner och sånt som skapar en "gusher"?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Varför blir ett butljerat öl en s.k. "gusher"?

Det är väl ofta ett tecken på infektion?
Tex av vildjäst eller bakterier.
Mer info:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-1.html

Eller om man blandat primingsockret för dåligt i ölet. ex. pga att man haft en för tjock sockerlag osv.

Portugisen, nu sitter jag här och tänker på ett tillfälle då jag hade med mig ett par hembryggda öl till jobbet i danska Danmark.
Jag och min kollega sprang efter tåget hem över sundet men missade det.
Vi pustade ut i en kur och öppnade vars en flaska hembryggd, den flaskan han fick var verkligen en gusher.
Av de 75cl hade han nog inte mer än 35 kvar i flaskan när det gick att dricka.

Hade även med en flaska Hogs Heaven som vi delade med en glad dansk pensionär på tåget.
Han skulle över till malmö och fira fredag.

On topic igen:
Ett tips är att (om man har fat) slå priminglösningen i ett fat, fylla fatet med kolsyra och sedan dra ner ölet i fatet.
Därefter kan man skaka fatet hej vilt för att låta sockerlagen blandas ordentligt i ölet.

Som grädde på moset sticker man i en flaskfyllare i en plastkran, vrider över avtryckaren så att denna står helt öppen.
Sedan är det bara att jaga in lite tryck i fatet och flaska med fat och flaskor stående på diskbänken. (oj vad ryggen blir glad) wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Portugisen, nu sitter jag här och tänker på ett tillfälle då jag hade med mig ett par hembryggda öl till jobbet i danska Danmark.
Vi pustade ut i en kur och öppnade vars en flaska hembryggd, den flaskan han fick var verkligen en gusher.

lol

Jag är säker på att han sneglade avundsjukt på din 75:a!!!  "Vill ha!"

Vad skönt att du jobbade i danska Danmark. Jag har hört att det svenska Danmark är för j*ligt! För att inte tala om det tyska och norska!  big_smile

On topic, tror inte det var en infektion, det finns i varje fall inge felsmaker eller så, och eftersom det är i princip alla flaskor jag öppnat så kan det nog inte vara att den var dåligt blandat. Tror jag.  Får kanske öppna en till...

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

On topic, tror inte det var en infektion, det finns i varje fall inge felsmaker eller så, och eftersom det är i princip alla flaskor jag öppnat så kan det nog inte vara att den var dåligt blandat. Tror jag.  Får kanske öppna en till...

Det måste ju inte smaka "illa" om en vildjäst har knaprat i sig lite komplexa kolhydrater i din öl, den kanske bara smakar lite torrare. Alternativet annars är väl för mycket primningssocker eller för tidig buteljering, håller ni med?

Vid vilken temp stod flaskorna de första veckorna och hur mycket socker hade du i flaskorna? Det är ju så att ju lägre temp desto mer kolsyra för samma mängd socker. Hade också det problemet när jag inte tog hänsyn till temp vid primning och låg lagringstemp.

pontonius skrev:

Vid vilken temp stod flaskorna de första veckorna och hur mycket socker hade du i flaskorna? Det är ju så att ju lägre temp desto mer kolsyra för samma mängd socker. Hade också det problemet när jag inte tog hänsyn till temp vid primning och låg lagringstemp.

Det där är en vanlig missuppfattning. Den mängd kolsyra som bildas från en given mängd socker är alltid densamma, det spelar ingen roll vilken temperatur det är så länge jästen bara kan jobba. Temperaturen påverkar lösligheten av koldioxiden, men eftersom flaskan är ett slutet system så är det enda som kan hända att trycket istället ändras (kallare= lägre tryck, varmare= högre tryck). Detta ändras hela tiden upp-ned beroende på hur varm flaskan är.
Är dock systemet "öppet" som vid t.ex. fat anslutet till gasflaska så leder lägre temp till att mer kolsyra löser sig, och trycket sjunker, men ny gas fylls på kontinuerlig via regulatorn för att hålla uppe trycket. Systemet tillförs alltså mer och mer gas när temperaturen faller = mer kolsyrad öl. Ett slutet fat (ej inkopplat) beter sig på samma sätt som en flaska.

/Calle

Portugisen skrev:
Thomas Fransson skrev:

lol

Jag är säker på att han sneglade avundsjukt på din 75:a!!!  "Vill ha!"

Vad skönt att du jobbade i danska Danmark. Jag har hört att det svenska Danmark är för j*ligt! För att inte tala om det tyska och norska!  big_smile

/Pål

Visst gjorde han det, en 75:a Saison med en generös del honung i och den underbara jästen "Farmhouse Ale" från wyeast.
Fan jag tror vi måste ha en episod om flaskning i bryggradion snart.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

CalleT skrev:
pontonius skrev:

Det där är en vanlig missuppfattning. Den mängd kolsyra som bildas från en given mängd socker är alltid densamma, det spelar ingen roll vilken temperatur det är så länge jästen bara kan jobba. Temperaturen påverkar lösligheten av koldioxiden, men eftersom flaskan är ett slutet system så är det enda som kan hända att trycket istället ändras (kallare= lägre tryck, varmare= högre tryck). Detta ändras hela tiden upp-ned beroende på hur varm flaskan är.
Är dock systemet "öppet" som vid t.ex. fat anslutet till gasflaska så leder lägre temp till att mer kolsyra löser sig, och trycket sjunker, men ny gas fylls på kontinuerlig via regulatorn för att hålla uppe trycket. Systemet tillförs alltså mer och mer gas när temperaturen faller = mer kolsyrad öl. Ett slutet fat (ej inkopplat) beter sig på samma sätt som en flaska.

/Calle

Nu hänger jag inte riktigt med. Dels finns det en kalkulator i beertools för att beräkna mängden socker för sin öltyp, ändrar man temp där ändras även mängden kolsyra. Även John Palmers bok "How to brew" har en Nomograph som används för att beräkna kolsyra, där tempen påverkar mängden. Kolla nomographen från boken på denna länk: http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-4.html

Missuppfattning eller feltryck, det är frågan! wink

10 Senast ändrad av goddang (2011-02-05 14:27:26)

pontonius skrev:
CalleT skrev:
pontonius skrev:

/Calle

Nu hänger jag inte riktigt med. Dels finns det en kalkulator i beertools för att beräkna mängden socker för sin öltyp, ändrar man temp där ändras även mängden kolsyra. Även John Palmers bok "How to brew" har en Nomograph som används för att beräkna kolsyra, där tempen påverkar mängden. Kolla nomographen från boken på denna länk: http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-4.html

Missuppfattning eller feltryck, det är frågan! wink

Det är inget feltryck. När vört jäser så bildas kolsyra, kolsyra som dels åker ut genom airlocken men även dels löses i vörten. Dvs. när jäsningen är klar så har du redan en viss mängd kolsyra i ölen. Mängden kolsyra är beroende på hur kallt ölen har jästs, har du jäst en lager så har mer kolsyra löst i sig än motsvarande ale (såvida vi håller dem vid deras jästemp).

Nomographen i How to brew samt Beertools tar hänsyn till detta och kompenserar för det. Däremot ger inte en given mängd socker mer kolsyra vid en lägre temperatur. Exempel, jäs en ale i 20c och pitcha i 4g / liter och låt den kolsyrelagras i 20c, kyl och drick och du kommer ha lika mycket kolsyra som om du låtit den kolsyrelagras i 10c.

Exakt som goddang säger ovan. Jästunnan är ett "öppet" system, med vilket menas att vid högre temp kan mer kolsyra läcka ut, och (så länge det jäser!!) tillför jästen mer kolsyra som kan lösas om temperaturen sjunker. När väl jäsningen är över så stannar kolsyran vid det jämnviktstryck som råder vid denna temperatur. Höjer man sedan tempen förlorar man kolsyra via jäsröret (som inte kommer tillbaka), och sänker man temperaturen kan det inte bli mer (men luft sugs in istället via vattenlåset). Denn jämnvikt varar dock inte för evigt, utan kolsyra läcker sakta ut genom kärlets väggar (även plast) om det inte är en stängd metalltank (eller glas), så man kan inte vänta för länge om man vill utnyttja denna kolsyran.

/Calle