St Peter's Cream Stout - recepthjälp.

Hej.
Har gjort sökningar både här och på andra forum efter en klon av St Peter's Cream Stout.
Hittade en tråd här som gav förslag men det blev inte någon uppföljning i den tråden - dvs om någon verkligen gjorde en bryggning av det.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=391

Så min fråga. Har någon bryggt något som hamnar nära St Peter's cream stout (StPCS)?

Det är något med denna öl som tilltalar mig och jag skulle gärna göra ett försök, ja tom två eller tre försök.

Nu är jag inte någon expert på att kunna visualisera smakkomponenterna men följande är mina funderingar.

1. Håll tillbaka på det rostade kornet - tycker inte att jag upplever någon stor andel rostat korn i StPCS.
2. Som namnet indikerar - använd laktos. Kanske 10 g per liter...mer? (Tror att StPCS har en del karamellmalt i sig för sötman är inte riktigt som "andra" cream stouts jag smakat)
3. Humle. Känns som en mild humlesort. Ibland så tror jag bara att de har bittergiva i för jag tycker det är svårt att säga om den är aromhumlad - då laktossötman tar liksom tag i tungan så det blir svårt att urskilja beskan och humlearomen. Någon som har bättre tunga än mig får gärna komma med förslag på vad och hur denna är humlad. Jag tänker något av följande Fuggle, Perle och kanske ett inslag av East Kent Goldings.
4. Jästen - jag tycker mig känna en doft av äpple när jag har hällt upp en StPCS - äpple eller gröna äpplen brukar man ju tillskriva acetaldehyd. Vilket i sin tur brukar tillskrivas oxidation eller syretillsättning vid "fel tillfälle". Fast min fundering är om det kanske är någon ester eller högre alkohol som StPCS jästen producerat...typ att man medvetet stressar jästen med antingen för hög eller för låg temp.

Ja detta var som sagt mina funderingar. Är jag rätt ute eller är jag ute och cyklar totalt i funderingarna?

Hoppas att någon här på forumet sitter inne med kunskapen att skapa en stout som smakar åtminstone närbesläktat så man har ett recept att utgå från.

2 Senast ändrad av jrm (2011-02-03 09:32:19)

Sv: St Peter's Cream Stout - recepthjälp.

Jag gillar den med. Från deras hemsida hittade jag följande beträffande #3:

http://www.stpetersbrewery.co.uk/store/product.asp?strParents=&CAT_ID=76&P_ID=189 skrev:

St. Peter’s Cream Stout

‘Fuggles’ and ‘Challenger’ hops plus a blend of 4 local barley malts create an aromatic, strong, dark chocolate cream stout with a satisfying bittersweet aftertaste.

ABV: 6.5%

Edit: Jag hittade detta på Homebrew Talk där en säger sig fått maltsammansättningen via e-mail till bryggeriet:

http://www.homebrewtalk.com/f12/st-peters-cream-stout-recipe-orfy-82163/index2.html skrev:

80% pale ale malt
6% both crystal and chocolate malt
4% wheat and black malt

3 Senast ändrad av nils-alf (2011-02-03 11:12:34)

Ja skulle ha jäst i ganska hög temperatur sen gjort en riktig diacetylras. Det har jag märkt funkar ganska bra när jag gör porter för att få dom där "felsmakerna" som smakar rätt. Vete står med bak på flaskan. Älskar st- peters cream stout. Brukar se till att ha några hemma jämt om suget faller på nån kväll. Nånting som ja funderat på just med denna cream stout är hur mycket av sötan som är av laktos. Den smakar ju inte lika som en del andra av samma genre. Kanske en hög mäsknings temperatur skulle passa? Sen tror jag att man ska försöka få fram mjuka kaffetoner på ett bra sätt. Kanske blanda ljus och mörk chokladmalt? Eller bara en giva mörk som man kallmäskar 2 tredjedelar av?

funderar på om man kanske för att få någorlunda lika sötma på laktos kan söta ett glas med vanlig stout samtidigt som man jämnför med en st. Peter's? Förlåt om jag bombar din tråd med förslag, men jag blir helt lyrisk så fort det pratas porter eller stout. Det är nästan det enda jag har bryggt det här året.

För kaffetoner kanske "Café Light" från castle malting vore något? Saxar från maltmagnus:

"Café Light
Belgisk Coffee Light malt.
Användningsområde: Stouts, Porters, och lite i Brown Ales för inslag av färskt rostat kaffe. Rekommenderad giva: upp till 5 %.
Förmedlar en mild och nötaktig kaffe-liknande smak och arom till öl. Lägger komplexitet till mörk ale. Stärker även färgen på öl.

Färg: °EBC 220 - 280"

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Har satt samman följande (baserat på vad jag har hemma)

Batch size 18 liter

Ingredients:
------------
Amount        Item                                                 Type         % or IBU     
4,00 kg       Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        76,19 %       
0,30 kg       Caraamber (Weyermann) (70,9 EBC)   Grain        5,71 %       
0,30 kg       Carafa II (Weyermann) (817,6 EBC)    Grain        5,71 %       
0,25 kg       Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                   Grain        4,76 %       
0,20 kg       Carafa III (Weyermann) (1034,3 EBC)  Grain        3,81 %       
30,00 gm      Fuggles [4,50 %]  (60 min)                 Hops         16,0 IBU     
15,00 gm      Challenger [7,50 %]  (60 min)            Hops         13,3 IBU     
0,18 kg       Milk Sugar (Lactose) (0,0 EBC)            Sugar        3,81 %       

Räknar då Laktos 10 gram per liter.
Eventuellt att jag drar ner laktosen vid kokningen för att kunna justera i primären.

Notera att jag enbart har humle vid 60 min...risky business?

Jästtyp vet jag inte riktigt vad jag ska ta, funderar på en jäst som jag propagerat från en flaska Admiral's Ale. Högflockulerande engelsk ale jäst.

Annars vad jag har hemma är:
S-04
US-05 * känns inte som denna passar alls
T-58
Nottingham
Kölsch II *känns inte som denna passar alls
Belgian Abbey Ale II *Skulle kunna vara intressant upplevelse i sig, men känns inte som den passar alls.

Kanske blir att jag får beställa hem en annan jäst, vad hade ni rekommenderat då?

7 Senast ändrad av DrKarma (2011-02-03 14:13:44)

nils-alf skrev:

funderar på om man kanske för att få någorlunda lika sötma på laktos kan söta ett glas med vanlig stout samtidigt som man jämnför med en st. Peter's? Förlåt om jag bombar din tråd med förslag, men jag blir helt lyrisk så fort det pratas porter eller stout. Det är nästan det enda jag har bryggt det här året.

Bomba på du.

Funderar lite i samma banor.
Själv så tycker jag att Guiness är en ganska tråkig stout (brukar åka på en del skäll när jag säger det). Skulle vara intressant att sitta med pipett och droppa i laktos i en guiness och se hur den ändrar karaktär.
Hmmm ska nog försöka göra det till helgen om det blir så att jag inte går ut i bryggeriet och brygger.

DrKarma skrev:

Notera att jag enbart har humle vid 60 min...risky business?

Ingen fara, när jag gör maltfokuserade öl gör jag alltid så. Min rauchbock som står i mäsktunnan nu kommer bara få en 60-minutersgiva.

Nottingham funkar nog bra, annars är ju London Ale fin till porter.

/Per

Think globally. Drink locally.

jag hade kört med english eller british ale yeast eller motsvarande smackpack. Jag vart också riktigt sugen på att testa nått liknande nu. Har gått runt och funderat hela dagen nu på jobbet. Hahaha. Men jag är som sagt osäker på laktosen i st. Peter's satt och funderade på det i fredags. Jag har en porter med ganska mycket vete i hemma. Och den drack jag tillsammans med en st. Peter's. Jag tror, men det är bara min egen fundering) att jag skulle ha haft väldigt lite laktos. Relativt mycket medelmörk engelsk crystalmalt. Någon av dom där chokladmalt sammansättningarna. Lite rostat korn. Kanske lite ambermalt mycket vete. Och paleale malt. Humlen har jag ingen aning om hur man får till. Det är inte min starka sida.

10 Senast ändrad av DrKarma (2011-02-03 22:09:54)

Hej igen.
Kollade igenom vad jag har på lager här hemma så det blev lite förändringar i receptet.

Så då blev det så här istället:
Batch Size: 19,00 L   
Ingredients:
------------
Amount        Item                                                           Type         % or IBU     
4,00 kg        Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)                 Grain        76,05 %       
0,35 kg        Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC)     Grain        6,65 %       
0,28 kg        Carafa Special I (Weyermann) (630,4 EBC)   Grain        5,32 %       
0,25 kg        Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                           Grain        4,75 %       
0,20 kg        Carafa Special II (Weyermann) (817,6 EBC) Grain        3,80 %       
20,00 gm     Challenger [7,50 %]  (60 min)                      Hops         17,0 IBU     
20,00 gm     Fuggles [4,50 %]  (60 min)                           Hops         10,2 IBU     
0,18 kg        Milk Sugar (Lactose) (0,0 EBC)                     Sugar        3,42

Receptnamnet: Peter where are you I
Så får jag hoppas att jag inte behöver använda hela romerska talserien innan jag hittar rätt. smile

Hur gick det? Sitter och dricker en st. peters nu och då vart jag att tänka på den här tråden.

Också mycket nyfiken.

Står fortfarande på primären så än vet jag ej

Var ute och lyfte på locket och tog en sniff...doften känns rätt.

Fan va fint.

Nu har jag tappat upp.
Körde aldrig någon sekundär (brukar inte göra det för mörka öl) däremot så har stått på primär sen den 12 mars.
Den jäste ut till 1,014 (isf 1,017 som beräknat).

Passade på att smaka efter hydrometertestet och funderingarna redan nu inför "Peter where are you II" är att höja fylligheten något, antingen genom en mäskning på något högre temp - eller med maltodextrin.
Sen trodde jag dessutom att laktosen skulle slå igenom mer än den gjorde, så det blir en höjd dos även där.

Nu står fatet i kylen på kolsyrning så om en vecka eller två så ska det bli parprovning med en St Peter's

Nu har jag utfört en parprovning med St Peter's cream stout.
Har gjort en artikel för detta här http://www.backfire.se/index.php/compon … -are-you-i

http://www.backfire.se/images/stories/beer/pway_I_02.jpg

St Peter's cream stout till vänster, min "Peter where are you I"-från fat (kylskåpskall) mitterst samt "Peter where are you I" från förrådstempererad flaska till höger.

Nådde inte riktigt ända fram, men en god sweet stout blev det ändå.
Saknar en del karamelldoft och smak i den egna.

Skulle du inte kunna använda lite flytande maltextrakt de brukar ge en knäckig smak och doft de brukar inte jäsa ut riktigt lika mycket heller? Eller koka ned ett parliter av vörten i en separat gryta för att få den fylligare knäckigare smaken?

Är mer inne på att byta Caramunich II mot Special B.

20 Senast ändrad av ErikT (2015-07-18 14:14:34)

Hej.

Jag har också tittat på detta, att brygga en S:t Peter's Cream stout.

Jag har utgått från bryggvolymen 25L med följande recept:

Pale malt (6,5 EBC) 4,8 Kg
Vetemalt (3,9 EBC) 0,24 Kg
Carafa III Special (1300-1500 EBC) 0,24 Kg
Dark Crystal Malt (420-480 EBC) 0,36 Kg
Chokladmalt (900-1100 EBC) 0,36 Kg
Mjölksocker 0,65 Kg
Beräknat OG 1063 (utan mjölksocker)
Beräknat FG 1014 (utan mjölksocker)
6,5 Vol% alkohol
Färg 98 EBC

Mäskschema
Syrarast 38° C 30 min
Proteinrast 52° C 5 min
Maltosrast 66° C 60 min
Försockringsrast 69° C 45 min
Fixering 78° C 10 min

Challenger (7,5%) 20g 60 min
Protafloc 1tsk 20 min
Fuggle (4,3%) 20 min
IBU 24

Mjölksyran löses upp separat i kokande vatten och blir en lag som tillförs 15 min innan koket avslutas.

Jag kommer att brygga detta lite senare, först på tur står en veteöl.

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!