St Peter's Cream Stout - recepthjälp.
Hej.
Har gjort sökningar både här och på andra forum efter en klon av St Peter's Cream Stout.
Hittade en tråd här som gav förslag men det blev inte någon uppföljning i den tråden - dvs om någon verkligen gjorde en bryggning av det.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=391
Så min fråga. Har någon bryggt något som hamnar nära St Peter's cream stout (StPCS)?
Det är något med denna öl som tilltalar mig och jag skulle gärna göra ett försök, ja tom två eller tre försök.
Nu är jag inte någon expert på att kunna visualisera smakkomponenterna men följande är mina funderingar.
1. Håll tillbaka på det rostade kornet - tycker inte att jag upplever någon stor andel rostat korn i StPCS.
2. Som namnet indikerar - använd laktos. Kanske 10 g per liter...mer? (Tror att StPCS har en del karamellmalt i sig för sötman är inte riktigt som "andra" cream stouts jag smakat)
3. Humle. Känns som en mild humlesort. Ibland så tror jag bara att de har bittergiva i för jag tycker det är svårt att säga om den är aromhumlad - då laktossötman tar liksom tag i tungan så det blir svårt att urskilja beskan och humlearomen. Någon som har bättre tunga än mig får gärna komma med förslag på vad och hur denna är humlad. Jag tänker något av följande Fuggle, Perle och kanske ett inslag av East Kent Goldings.
4. Jästen - jag tycker mig känna en doft av äpple när jag har hällt upp en StPCS - äpple eller gröna äpplen brukar man ju tillskriva acetaldehyd. Vilket i sin tur brukar tillskrivas oxidation eller syretillsättning vid "fel tillfälle". Fast min fundering är om det kanske är någon ester eller högre alkohol som StPCS jästen producerat...typ att man medvetet stressar jästen med antingen för hög eller för låg temp.
Ja detta var som sagt mina funderingar. Är jag rätt ute eller är jag ute och cyklar totalt i funderingarna?
Hoppas att någon här på forumet sitter inne med kunskapen att skapa en stout som smakar åtminstone närbesläktat så man har ett recept att utgå från.