Porter, lagra hur länge?

Smakade en flaska av min porter efter 2 veckor kolsyrejäsning på flaska. Smakade inte så bra. Det brukar inte mina öl göra efter 2 veckor på flaska.

Hur länge brukar ni behöva lagra era porter innan dem smakar bra?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Porter, lagra hur länge?

jag brukar räkna med mellan 2-4 månader beroende på alkoholstyrka och maltsorter. Jag har gjort en brunporter som smakade bra redan efter 1 månad. Annars har alla dom andra blitt bättre ju längre dom får stå.

Läste nyligen på en fransk sajt  www.brassageamateur.com att  ölet behöver mogna en vecka för varje 10 streck  OG , dvs , om man ska försöka att förklara något bättre , om ett  öl  har en OG på 1050  behöver det mogna i minst 5 veckor . OG 1070 , 7 veckor osv .

Frågan är också hur mycket detta har med jäsprocessen att göra. Jag jäser all min ale ganska kallt (17c) och vill minnas att i stort sett alla mina öl har varit väldigt drickbara från första början. Till och med en Imperial Stout på OG 1093. Kan ju även ha med jästen att göra men jag tycker mig ändå har kört ett gäng olika och inte bara renjäsande jänkare.

Dock vill jag inte påskina att de inte har blivit bättre med lagring men de har ändå smakat väldigt bra redan från början.

Jag är lite kräsen med porter. Det är mitt mount everest, ölen jag blir mest nöjd med men ändå hittar mest fel i och förväntar mig mest av. Det finns en smak i den som är tunn, bränd och fyllig på samma gång. Den är nått speciellt som jag tycker kommer med lagringen. Jag jäser mina portrar relativt varmt för att sedan göra en ordentlig diacetylrast. Kallmäskning tycker ja gör mycket för smaken också. Det började jag med alldeles nyligen och har bara gjort det på tre bryggder.
  Jag är en riktig porternörd.

Porter är något av det godaste man kan dricka. Men jag har ännu inte gjort någon själv. Det blir nästa projekt.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer