Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)
Saison uttalas "säzån", ungefär. För den andra frågan hänvisar jag till trådens titel.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)
Saison uttalas "säzån", ungefär. För den andra frågan hänvisar jag till trådens titel.
ooops sudda sudda ![]()
Vi ölnördar kör väl med förkortningar så ölnoviserna ska ha någonting att fråga om. IPA, ESB, BU, APA, DIPA, OG, FG etc. BdG hade jag dock inte börjat med.
"Saison" betyder ju "årstid, säsong" och "Bière de Garde" någonting i stil med "öl att spara/lagra". Båda typerna brukade ursprungligen bryggas i början på året/våren för att konsumeras under den varmare årstiden. BdG bryggdes oftare svalare och lagrades kallt därav den oftast maltigare och mindre utjästa karaktären i motsats till saison som är mera humlig, estrig och syrlig.
Nu har jag inte läst igenom alla poster i tråden, men jag tänkte ändå inflika -
Jag brukar alltid ha i lite omältat "skräp" i sådana öl som tråden handlar om
ex:
* Dinkel
* Spelt
* Råg
* Havre
* Vete
För uttal kan man klicka på understående länkar till google translate, och sedan på högtalaren:
http://translate.google.com/#sv|fr|säsong%0A
http://translate.google.com/#sv|fr|biere%20de%20garde
http://translate.google.com/#sv|fr|bière%20de%20mars
Santé!
För uttal kan man klicka på understående länkar till google translate, och sedan på högtalaren:
http://translate.google.com/#sv|fr|säsong%0A
http://translate.google.com/#sv|fr|biere%20de%20garde
http://translate.google.com/#sv|fr|bière%20de%20mars
Santé!
Hej
Ja där ser man vad Google kan, snart sitter jag i min favvofotölj och läser god brygg litteratur samt att Google sköter själva bryggandet, jag lovar att om 20 år så är det så, men då finns det en gerilla grupp av fria självständiga bryggare där ute, och i dom djupa skogarna, själv mäskar samt kokar vört.
Bo
Hej ,
Om ni klickar på dessa tre översättningar i Google med uttalet , så finns det två små högtalare . En under rutan och en på högra sidan av rutan . Lyssnar ni så är det inte alls samma uttal i båda . Det riktiga franska uttalet får man från den högra högtalare , uttalet från den nedersta högtalare låter alldeles förskräckligt och och falskt .
Och de rika har han skickat tillbaka tomhänta , och de fattiga hade inte ens skjortan kvar .
Det finns ju ingen riktig svensk översättning för dessa ord, så jag fuskade och matade in det franska ordet som om det vore svenska. Men om man försöker läsa det på svenska blir det ju lite tokigt så klart.
Jag är en del i norra frankrike då min tjejs släkt kommer därifrån. och i somras så passa jag på att skaffa alla biere de gardes jag kunde hitta. jag hittade:
La goudale: fruktig och mycket smak av apelsin skal (inte från jäst utan från faktiska skal skulle jag tro) bra överlag tycker jag.
chti blonde: det här var en av de finare med lagom mycket estrar och fenoler, lagom maltig. ett bra ex helt enkelt.
3 monts: det här var min favvorit, väldigt ren med bara en aningens jäs-karaktär i bakgrunden. alldeles lagom torr och förfriskande, perfekt att avsluta en 35-40 graders fransk sommardag med.
jenlain ambree: helt ok, med tanke på att jenlain sägs vara praktexemplaren är jag lite besviken på båda två varianter (blonde, ambree)
jenlain blonde: se ovan. jag blev tvungen att kolla om det är den som de nu mera har på burk på bolaget. det var det inte den som finns på bolaget heter biere blonde special och den som man hitta på flaska i frankrike heter just biere de garde blonde.
jaja, tänkte bara att jag skulle lägga in några snabba tankar om de olika kommersiella exemplaren jag fått i mig.
men nu blir det nog till att planera en bier de garde bryggning!
Hej Michel,
tack för omdömena. När jag bodde i Bryssel brukade vi ofta utflykta till Lille på lördagarna. Jag minns en gång när vi var där då var snabbköpen fulla med Biere de Garde, årets utsläpp antar jag. Jag provade massor men tyvärr tog jag inga minnesnoteringar av vilka öl jag provade, tyvärr.
Nästa gång du är på besök, se om du kan komma över La Bavasienne. Den får hela tiden mycket god kritik, skulle varit intressant hur du tyckte den smakade i jämförelse med de övriga du provat.
Mvh
Pål
Så, nu har jag spånat färdigt kring mitt Bière de Mars som jag tänkte brygga till helgen. Jästen står i förkulturen sedan en timme tillbaka, make my nipples hard, lets go.
Så här blev receptet, vad tror ni?
Enskede Marsöl
OG 1,061
Est FG 1,011
Est ABV 6,6%
EBC 19
IBU 25
51% - Pilsner malt Bohemian - 5 EBC, 2700,00gr
19% - Wiener malt - 7 EBC, 1000,00gr
7,5% - Cara-Pils - 4 EBC, 400,00gr
6% - Oat malt - 4 EBC, 300,00gr
6% - Aromatic malt - 65 EBC, 300,00gr
4% - Biscuit malt - 62 EBC, 200,00gr
2% - CaraMunich I - 100 EBC, 100,00gr
6% - Brewing sugar - 0 EBC, 300,00gr
20gr Fuggle - 60 minuter (3,9%)
10gr Sterling - 60 minuter (7,9%)
10gr Sterling - 20 minuter (7,9%)
10gr Mt Hood - 10 minuter (4,3%)
Jäser med White Labs WLP008 East Coast ale
Kommentarer? Vad tror ni om havremalten? Helt fel ute?
Mvh
Pål
Havremalten kommer fungera fint, har bryggt ett liknande öl som blev jättebra (inte samma jäst dock). Faktum är när jag kikar i anteckningarna så hade jag bisquite men ingen melanoidinmalt (aromatic), men i mina smakkommentarer har jag skrivit att jag borde haft mer melanoidiner. Det kommer bli jättebra.
En tanke är att carapils och socker lite grann tar ut varandra i receptet. Kanske skulle du stryka dem båda och öka givan wienermalt (eller pilsnermalt) motsvarande?
Hej Peps. Intressant det du säger om carapils och socker. Har inte tänkt på det på det sättet, men jag förstår hur du menar: Carapilsen höjer kroppen på ölet medan sockret tillför densitet utan att tillföra kropp, så varför inte bara ersätta båda med mer basmalt och få båda på en gång?
I receptet visar jag inte hur jag tänkt stegmäska. Tanken är att jag vill mäska rätt lågt (vid 62c.) och bara en ha kortare rast vid 70c för att få en vört som jäser ut rejält. Sockret hakar jag på för att öka densiteten och utjäsningen ännu mera.
Carapilsens roll i detta, och här är det möjligt att jag tänker helt fel, är att bidra med dextriner (och kropp) utan att jag behöver mäska vid så hög temperatur. Oron är att ölet blir lite för tunnt, men med 5-10% carapils tillför jag tillräckligt med dextriner i vörten så att kroppen blir lätt till medium. Tänker jag fel?
Mvh
Pål
Visst är det intressant, och du tänker säkert rätt också. Man får väl räkna på det lite. Enligt tabellen här så får du drygt 20% dextriner av vanlig basmalt vid 60°C. Vi vet att socker ger 0% dextriner, så frågan är hur mycket dextriner Carapils ger. En snabb googling gav ingen information, och jag hittar inte informationen på Weyermanns sida.
Hej
Nu blir jag lite orolig. Jag brukar göra som Pål när jag lurar ut ett recept, har jag oxså tänkt fel? Carapils ökar väl kroppen utan att övrigt direkt ändra smaken?
Bo
Jag är en del i norra frankrike då min tjejs släkt kommer därifrån. och i somras så passa jag på att skaffa alla biere de gardes jag kunde hitta. jag hittade:
La goudale: fruktig och mycket smak av apelsin skal (inte från jäst utan från faktiska skal skulle jag tro) bra överlag tycker jag.
chti blonde: det här var en av de finare med lagom mycket estrar och fenoler, lagom maltig. ett bra ex helt enkelt.
3 monts: det här var min favvorit, väldigt ren med bara en aningens jäs-karaktär i bakgrunden. alldeles lagom torr och förfriskande, perfekt att avsluta en 35-40 graders fransk sommardag med.
jenlain ambree: helt ok, med tanke på att jenlain sägs vara praktexemplaren är jag lite besviken på båda två varianter (blonde, ambree)
jenlain blonde: se ovan. jag blev tvungen att kolla om det är den som de nu mera har på burk på bolaget. det var det inte den som finns på bolaget heter biere blonde special och den som man hitta på flaska i frankrike heter just biere de garde blonde.jaja, tänkte bara att jag skulle lägga in några snabba tankar om de olika kommersiella exemplaren jag fått i mig.
men nu blir det nog till att planera en bier de garde bryggning!
Har du testat La Choulette Ambré? Enligt mitt tycke den överlägsen bästa biere de garde ![]()
Nu blir jag lite orolig. Jag brukar göra som Pål när jag lurar ut ett recept, har jag oxså tänkt fel? Carapils ökar väl kroppen utan att övrigt direkt ändra smaken?
Nejdå, det är alldeles rätt. Men man brukar ju säga att om man byter ut en del av basmalten mot carapils så får du större kropp och högre FG, medan om du byter ut en del av basmalten mot socker så får du mindre kropp och lägre FG. Så min fundering handlade om det faktum att Pål hade både och i receptet.
Någon annan som har några funderingar kring det, tänker jag rätt? Annan karamellmalt (caramünch, carared etc.) bidrar ju med andra smak- arom och färgkomponenter, men just när det gäller carapils brukar jag resonera på det sättet.
Hej jan!
Jag har tyvärr inte fått chansen att smaka den. Men jag ska skriva upp det och se om jag kan hitta det nästa gång jag kommer dit. Tack för tipset!
Hejsan.
Idag var det dags för årets andra bryggning, en Bière de Mars (variant på Bière de Garde). Det blev några smärre ändringar från receptet ovan, fimpade CaraPils och tog in Puffat vete i stället.
Enskede Marsöl
OG 1,062
Est FG 1,012
Est ABV 6,6%
EBC 19
IBU 24
48% - Pilsner malt Bohemian - 5 EBC, 2700,00gr
18% - Wiener malt - 7 EBC, 1000,00gr
5,5% - Oat malt - 4 EBC, 300,00gr
5,5% - Aromatic malt - 65 EBC, 300,00gr
5,5% - Torrefied Wheat- 4 EBC, 300,00gr
4% - Biscuit malt - 62 EBC, 200,00gr
2% - CaraMunich I - 100 EBC, 100,00gr
7% - Brewing sugar - 0 EBC, 400,00gr
5% - Table sugar - 0 EBC, 300gr
20gr Fuggle - 60 minuter (3,9%)
10gr Sterling - 60 minuter (7,9%)
10gr Sterling - 20 minuter (7,9%)
10gr Mt Hood - 5 minuter (4,3%)
Jäser med White Labs WLP008 East Coast ale från en 3 liters förkultur vid 18C.
En märklig sak inträffade när jag bryggt klart. Tillsatte 400gr socker när det var cirka 10 minuter kvar tillsammans med 2 liter kokande vatten. Precis innan hade jag tagit en mätning och mitt SG var 1,054. Bakräknar borde jag med de 400gr socker hamnat på 1,061. Men när jag mätte igen efter bryggningen hade mitt SG bara gått upp till 1,057. Jag fick lägga till ytterligare 300gr strösocker för att komma upp i de 1,062 som blev mitt OG.
Kan man inte lite på Bryggsocker? Har dextros en lägre "sockerhalt"? Jag har använt dextros i flera år och alltid kunnat lita på bryggsockret. Men detta var från en ny påse från PGW. Märkligt.
Mvh
Pål
Angående en av mig tidigare nämnd genuin Bière de Garde-jäst:
" -----Original Message-----
Sent: Friday, January 28, 2011 8:13 PM
Subject: WLP 072 French Ale
Why can´t I find WLP 072 French Ale in your list with available strains?
Björn Petersson, Sweden"
Svar:
"WLP072 is not available to homebrewers at this time.
Pam Marshall
Sales/Customer Service
White Labs, Inc."
En märklig sak inträffade när jag bryggt klart. Tillsatte 400gr socker när det var cirka 10 minuter kvar tillsammans med 2 liter kokande vatten. Precis innan hade jag tagit en mätning och mitt SG var 1,054. Bakräknar borde jag med de 400gr socker hamnat på 1,061. Men när jag mätte igen efter bryggningen hade mitt SG bara gått upp till 1,057. Jag fick lägga till ytterligare 300gr strösocker för att komma upp i de 1,062 som blev mitt OG.
Kan man inte lite på Bryggsocker? Har dextros en lägre "sockerhalt"? Jag har använt dextros i flera år och alltid kunnat lita på bryggsockret. Men detta var från en ny påse från PGW. Märkligt.
Mvh
Pål
Problemet med bryggsocker är att det binder fukt från omgivningen. Om det har förvarats fuktigt kan alltså sockret i själva verket bestå av ganska stora mängder vatten och ge lågt "utbyte". Vanligt strösocker har inte samma problem. Dessutom har jag för mig att man ska räkna med att bryggsocker innehåller 91 procent mindre extraktgivare än strösocker, men hittar inte referensen på forumet någonstans.
Vanligen säljs glukos som "vatennmättade" kristaller (D-(+)-Glukos monohydrat), d.v.s för varje sockermolekyl är det bunden en "kristallvatten" (liknande varianter med bundet kristallvatten finns ju även för CaCl2 och CaSO4).
Det gör att molmassan (som normalt är ca 180 g/mol för glukos) nu blir ca 198 g/mol.
180/198=0,90909... d.v.s produkten innehåller bara ca 91% socker (som kan bilda extrakt).
För att få ungefärlig jämförelse med sackaros så får man ta 1/0,91=1,098 (d.v.s 10%) mer bryggsocker jämfört med sackaros för att få samma extraktmängd.
Nu verkar ju skillnaderna i bryggproblemet ovan vara betydligt större, så det låter mer som problem med hydrometermätning. Det är inte bara temperatur som påverkar hydrometern, utan även mängden varm+kalldruv i provet. Den är tyngre än vätskan (den faller ju till botten) och det påverkar densiteten (den blir högre) så länge druven är i suspension. Det kan ge problem om man tar prov direkt från grytan och snabbkyler och mäter utan att låta druven sjunka först. Kan detta vara problemet?
/Calle
Jag går också i tankarna på att göra en blond BdG härnäst. Jag har hittills gjort american pale ale och american amber wheat där tyngdpunkten har legat på humlingen, så nu vill jag göra en maltig öl och när jag läste igenom BJCP-stilarna så fastnade jag för BdG. Jag har kört extraktbryggning med steepning, men tänkte nu försöka göra någon enkelt form av delmäskning.
Vad tror ni om receptet nedan? Tänkte antingen bara typ BIAB eller en enkelt sparge från en kastrull till en annan, gärna tips på detta (men håll det enkelt). Satte efficiency till 60, tycker det borde vara realistiskt.
Type: Partial Mash
Batch Size: 12,00 L
Boil Size: 8,00 L
Boil Time: 45 min
Brewhouse Efficiency: 60,00
Ingredients
Amount Item Type % or IBU
1,00 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 35,09 %
0,50 kg Wheat Dry Extract (12,0 EBC) Dry Extract 17,54 %
1,00 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 35,09 %
0,20 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 7,02 %
0,05 kg Amber Malt (100,0 EBC) Grain 1,75 %
12,00 gm Perle [9,60 %] (45 min) Hops 11,5 IBU
20,00 gm Saaz [3,10 %] (15 min) Hops 3,7 IBU
10,00 gm Saaz [3,10 %] (0 min) Hops -
0,10 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 3,51 %
1 Pkgs PC Biere de Garde (Wyeast Labs #3725) Yeast-Ale
Beer Profile
Est Original Gravity: 1,068 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,90 %
Bitterness: 23,8 IBU
Est Color: 15,5 EBC
EDIT: lägger ev. med lite Amber Malt som jag har hemma, dock väldigt lite (~0.05kg) då det som sagt ska vara en Blonde.
EDIT2: bytte ut Aromatic mot Melanoid och fimpade Munich helt. Ökade humlingen något.
En fråga angående färg: hur tänker ni vad gäller EBC-angivelser i tex BeerSmith vs MaltMagnus, det kan ju skilja en hel del?
Vanligen säljs glukos som "vatennmättade" kristaller (D-(+)-Glukos monohydrat), d.v.s för varje sockermolekyl är det bunden en "kristallvatten" (liknande varianter med bundet kristallvatten finns ju även för CaCl2 och CaSO4).
Det gör att molmassan (som normalt är ca 180 g/mol för glukos) nu blir ca 198 g/mol.
180/198=0,90909... d.v.s produkten innehåller bara ca 91% socker (som kan bilda extrakt).
För att få ungefärlig jämförelse med sackaros så får man ta 1/0,91=1,098 (d.v.s 10%) mer bryggsocker jämfört med sackaros för att få samma extraktmängd.
Nu verkar ju skillnaderna i bryggproblemet ovan vara betydligt större, så det låter mer som problem med hydrometermätning. Det är inte bara temperatur som påverkar hydrometern, utan även mängden varm+kalldruv i provet. Den är tyngre än vätskan (den faller ju till botten) och det påverkar densiteten (den blir högre) så länge druven är i suspension. Det kan ge problem om man tar prov direkt från grytan och snabbkyler och mäter utan att låta druven sjunka först. Kan detta vara problemet?/Calle
Tack Calle, jag misstänker du har svaret. Jag tog ett prov och snabbkylde, precis som du säger. Kan vara att det var för mycket "grunk" i provet som störde mätningen. Så måste det ha varit. Tänkte göra ett prov på bryggsocret för att vara säger, blanda ut en given mängd socker med kokande vatten, kyla och sedan mäta densiteten.
Jag har noterat att bryggsocker har mindre "socker" än strösocker. Det finns inga problem med att gå över till strösocker för chapitalisering och primning, eller hur? Det tar lite längre tid att lösa upp det, men annars är det väl inga konstigheter med strösocker?
/Pål
Vad tror ni om receptet nedan? Tänkte antingen bara typ BIAB eller en enkelt sparge från en kastrull till en annan, gärna tips på detta (men håll det enkelt). Satte efficiency till 60, tycker det borde vara realistiskt.
Type: Partial Mash
Batch Size: 12,00 L
Boil Size: 8,00 L
Boil Time: 45 min
Brewhouse Efficiency: 60,00
IngredientsAmount Item Type % or IBU
1,00 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 35,09 %
0,50 kg Wheat Dry Extract (12,0 EBC) Dry Extract 17,54 %
1,00 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 35,09 %
0,20 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 7,02 %
0,05 kg Amber Malt (100,0 EBC) Grain 1,75 %
12,00 gm Perle [9,60 %] (45 min) Hops 11,5 IBU
20,00 gm Saaz [3,10 %] (15 min) Hops 3,7 IBU
10,00 gm Saaz [3,10 %] (0 min) Hops -
0,10 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 3,51 %
1 Pkgs PC Biere de Garde (Wyeast Labs #3725) Yeast-Ale
Beer ProfileEst Original Gravity: 1,068 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,90 %
Bitterness: 23,8 IBU
Est Color: 15,5 EBCEDIT: lägger ev. med lite Amber Malt som jag har hemma, dock väldigt lite (~0.05kg) då det som sagt ska vara en Blonde.
EDIT2: bytte ut Aromatic mot Melanoid och fimpade Munich helt. Ökade humlingen något.En fråga angående färg: hur tänker ni vad gäller EBC-angivelser i tex BeerSmith vs MaltMagnus, det kan ju skilja en hel del?
Receptet ser helt OK ut. Däremot får jag inte ihop dina tal. Matade in ditt recept i Promash och fick fram ett OG på 1.062, EBC 21 och IBU 27 Så något är fel. Föreslår att om du absolut måste höja OG så använder du istället 250gr socker, men det är inget fel på 1.062 som utgångspunkt i mina ögon.
När det gäller färgen ser EBCn för Melanoidin malt felaktig ut i ditt recept. Jag brukar sätta den till 90 EBC, medans Aromatic ligger runt 60 EBC. Vilken typ av melanoidinmalt det skulle kunna vara på 39 EBC vet jag inte, men spontant känns denna för hög. Å andra sedan är 21 EBC fortfarande OK, en fin amber. Inte fel för en BdG. Skulle du i stället för Melanoidinmalt använda Aromatic skulle du hamna på 18,5 EBC, en ljusare amber. Evt kan du sänka veteextraktet något?
När det gäller bitterheten ser det ut som din räknare tar fram en annan bitterhet än min Promash, jag använder Tinseth och du säkert Rager (som passar bättre för extraktbrygder). Inget att oroa sig över.
Mvh
Pål
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)