1 Senast ändrad av kristjanstefansson (2010-12-23 18:20:27)

Falskbotten

Ett tips.

Jag håller på och testar att mäska direkt i grytan och har därför i samband med ett bygge sprungit på en hålplåt. Denna hålplåt funkar kanon att klippa till som falskbotten. I med några rostfria pinnar med motsvarande muttrar så blir den kanon.

Bifogar bild
http://www.humle.se/punbb/images/upload/falskbotten.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/falskbotten2.jpg

Perforerad plåt i rostfritt med 1 mm runda hål och triangeldelning 2,5 mm (tror jag).

Tyvärr har jag ingen prisuppgift på vad sådana plåtar kostar men kan nog ta reda på det eftersom jag troligtvis använder den lösningen i det kommande bryggverket.

Uppdatering 2010-12-23
Jag bryggde en lager igår och använde hålplåten som falskbotten. Misstänkte att det kanske skulle bli stopp i de små hålen men icke! Tvärt om skulle jag kunna ha ett rejält löd på genomströmningen om nu det vore ett plus... Perfekt att reglera med kran. Klarare vört än någonsin innan! Tjohoo va kul!
Nästa steg mot ett eget bryggverk är taget.
God Jul alla entusiaster!!

Sv: Falskbotten

Häftigt! Jag håller själv på att bygga ihop en liten "brygg-station" hemma och har letat efter material för att göra en falskbotten.
vart fick du tag på den bottnen?

Mvh Fredrik

Snyggt klippt!

Själv kör jag med rostfri falskbotten med 3 mm hål funkar bra även när jag kör finmalet, för bädden tar hand om filtreringen så vörten klarnar snabbt när jag recirkulerar.
Tror jag gav en hundring plus ett par flaskor öl för att få "spillbitar" av plåtfirman där jag köpte den.

4 Senast ändrad av kristjanstefansson (2011-01-03 12:02:48)

Fredrik..
Materialet till botten är en perforerad plåt som kompisarna på verkstan klippte till åt mig (mer info i tid. inlägg). Rostfria gängstänger och muttrar från Biltema.

Exempel på firma som kan ha: www.sintab.se De har också metallnät och syntettnät om man behöver bygga andra filter.

Tyvärr har jag inte en aning om priset...

DrKarma..
Jag var inne på större hål jag också. Fick för mig att de små hålen skulle sätta igen men det gick strålande.
Rengöringen är nog lättare med större hål skulle jag tro.

Jag har två stycken laserskurna rostfria perforerade plåtar. Anledningen att jag har två är att håldiametern är 5 mm. Med två stycken kan jag vrida den övre och då få ställbar hålstorlek. Jag gav 500 spänn för dem. Plåten är 1mm tjock.

Ventplåtslagare brukar ha perfplåtar.

/Hans

Jag har varit och handlat stålduk/stålväv på http://www.sintab.se i Oxie utan för Malmö köpte spillbitar var mycket trevligt folk där. Men nu sist jag skulle köpa saker till nya bryggverket så har jag fått kontakt med en gammaldags skrotare som har mycket saker i rostfritt typ Perforerad plåt, rör, stora cylindrar att göra grytor av allt i rostfritt tror jag gav 30kr/kg rakt av han har även mycket nya kulventiler till bra pris ca en tredjedel av vad dom brukar kosta. Men vet inte hur han har det med öppet tid nu i vinter hur som så håller han till på Harrievägen 384 utanför Kävlinge..

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Kan man inte göra något av mesh backarna till elfas hyllsystem?

Runo skrev:

Kan man inte göra något av mesh backarna till elfas hyllsystem?

De är väl målade?
Jag skulle aldrig använda något som är målat i samband med ölbryggningen.

Såg några som såg ut att vara i rostfritt men jag kan ju ha sett fel.

Jag tänker ge min kylväska ett försök till. Ska skaffa en perforerad plåt och lägga i botten som falskbotten. Men ha kvar nätet som bazooka. Då är ytan större som kan lakas ut samtidigt, vilket skulle minska risken för igensättning. Vill då ha ganska stora hål, typ 3-4 mm. Kommer det ner lite malt under plåten, gör det inget, eftersom jag har kvar mitt nät.
Är detta en väg att gå tro?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag skulle skippa nätet och recirkulera ordentligt så att maltbädden blir filtret så att säga, tror att det är stor risk att "maltmjölet" annars som tidigare kleggar ihop metallnätet och då blir det omöjligt att skrapa rent eftersom plåten ligger ovanför. Du får väl annars testa båda varianterna och skriva hur det gick.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Det som hände sist var inte att det satte igen nätet, utan att hela maltbädden satte igen.  Jag fattade inte det förrän jag tömde ut malten, då jag såg att i hela botten vid sidan om nätet, var det fullt av tät, tjock malt som var helt hård. Men med falskbotten får man större yta som lakas igenom, så kanske det går bättre? tror inte det är problem med det fina maltmjöjet, utan att det är mer problem med att man lakar kontinuerligt och att bädden då sätter sig runt bazookan. men hade man haft typ 4 st bazookas, så kanske arean blivit större och allt hade funkat? Då tänkte jag att en enkel falskbotten kanske kan fixa det i stället?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house