1 Senast ändrad av megen (2010-12-08 12:02:58)

Mr Malty Yeast Pitching Rate Calculator

För det första måste jag säga att denna calculator är väldigt bra... Synd att beersmith inte har haft någon programuppdatering på flera år. Uträkningar kring jäst är ett tomt hål som gapar stort där Nån som vet vad de sysslar med? För mycket ful-tjack kanske? smile

Men nu till mina funderingar.  Jag tycker att calculatorn är lite luddig. Speciellt för flytande jäst. Hur vet man vilken tillverkare det är (antaligen wyeast) och om de räknar på smackat och uppsvält paket eller osmackat?

T.ex jag ska brygga en tio liters lager med ett og. 1.052 med en jäst som är från 8 okt. Då vill mrmalty att jag ska göra en fyra-liters förkultur med 1 paket. Detta låter som en ganska onormalt stor förkultur för bara 10l. Jag misstänker att de räknar med ett osmackat paket. Men jag har smackat mitt, och uppsvällandet är pågång. Tänkte göra en 2-liters förkultur på den när den är helt uppsvälld. Hoppas att det räcker.

Gjorde en lager tidigare med ett paket och två liters förkultur, men då var det en 20-liters batch ist för 10. Det enda som blev helt klockrent med den brygden var just utjäsningen. Så jag nonchalerar den där fyra-liters rekomendationen lite och kör på två liter ist.

Sv: Mr Malty Yeast Pitching Rate Calculator

Tror generellt de där jättevolymerna är beräknade på förkulturer utan vettig syresättning eller omrörning. Med fri tillgång på syre och kontinuerlig omrörning behövs betydligt mindre volymer. Även med lite enklare metoder för att öka på syre+omrörning tror jag två liter räcker gott. Täpp inte igen kärlet, utan skydda det mot damm med mycket löst sittande Aluminiumfolie och skaka runt flaskan så ofta du har tid så växer jästen bra och bör ge tillräckligt med pigg jäst för din jäsning. Det är dock en fördel om du sedan kan ta enbart jäst-sedimentet till din jäsning (när man kör syresatta förkulturer är "ölet" som bildas i förkulturen ofta kraftigt oxiderat).

/Calle

Nej, MrMalty har ju olika alternativ för omrörning eller inte så det har de tagit med i beräkningen. Det du beskriver är vad de kallar "intermittent shaking". Det finns en del information i deras FAQ, fast alla detaljer om hur kalkylatorn räknar har jag inte hittat. Det är väl upp till var och en om man tror på deras slutsatser eller inte.

CalleT skrev:

Det är dock en fördel om du sedan kan ta enbart jäst-sedimentet till din jäsning (när man kör syresatta förkulturer är "ölet" som bildas i förkulturen ofta kraftigt oxiderat).

Det där tycker jag är ett lurigt moment, speciellt för lagerjäst. Hur bör man göra för att få jästen i förkulturen att sedimentera på ett effektivt sätt? Förkulturs-"ölen" är ju precis som du säger en vedervärdig oxiderad soppa som man ingalunda vill hälla i den fina vörten. Att ställa den i kylen funkar ju för alejäst, men lagerjästen har ju ingenting emot kylan. Eller sedimenterar den spontant när förkulturen är utjäst?

Har en förkultursvört på kylning på magnetomröraren i detta nu, och kommer strax pitcha en påse WY2308 (Munich Lager), så framåt nästa vecka kommer jag stå där med precis detta problemet.

Think globally. Drink locally.

Förstår inte riktigt problematiken...

Om det är i ngn jag skulle flukta på Jamils jäst pitch-räknare så är det vid lagerbryggning.
Vet man hur pigg jästen är i paketet man har så vet man även hur många gånger man bör stega upp jästen för
att få rätt tillväxt vid varje steg och rätt cellantal för att klara fermenteringen.

Jästen kommer att sedimentera i förkulturen oavsett om det är lager eller alejäst. En förkultur funkar bara på ett sätt.
Det finns förstås uppenbara faktorer som spelar in, men eftersom ingen i rövarbandet är oerfarna så känns en repris överflödig.
Vad som är positivt är att wyeasts pitch rate calculator använder samma algoritm som Jamils. Alltså är båda överens om hur mycket
jäst som behövs.

http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew … t-Starters

Man får inte glömma att jäst inte är en maskin, utan en minst lika känslig del i ens öl som kräver lika stor omsorg som
val av ingredienser.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio