Mr Malty Yeast Pitching Rate Calculator
För det första måste jag säga att denna calculator är väldigt bra... Synd att beersmith inte har haft någon programuppdatering på flera år. Uträkningar kring jäst är ett tomt hål som gapar stort där Nån som vet vad de sysslar med? För mycket ful-tjack kanske? ![]()
Men nu till mina funderingar. Jag tycker att calculatorn är lite luddig. Speciellt för flytande jäst. Hur vet man vilken tillverkare det är (antaligen wyeast) och om de räknar på smackat och uppsvält paket eller osmackat?
T.ex jag ska brygga en tio liters lager med ett og. 1.052 med en jäst som är från 8 okt. Då vill mrmalty att jag ska göra en fyra-liters förkultur med 1 paket. Detta låter som en ganska onormalt stor förkultur för bara 10l. Jag misstänker att de räknar med ett osmackat paket. Men jag har smackat mitt, och uppsvällandet är pågång. Tänkte göra en 2-liters förkultur på den när den är helt uppsvälld. Hoppas att det räcker.
Gjorde en lager tidigare med ett paket och två liters förkultur, men då var det en 20-liters batch ist för 10. Det enda som blev helt klockrent med den brygden var just utjäsningen. Så jag nonchalerar den där fyra-liters rekomendationen lite och kör på två liter ist.