Sv: Göteborgsporterträff?

Lasser8 skrev:

Bryggde min porter förra helgen och gjorde dock en del misstag.
Jag mäskade endast i 60 minuter istället för 90 samt fick ett något högre OG på 1060.
Nu verkar det dock som om jäsningen har stannat helt och jag har legat på FG 1022 ett par dagar.

Jag har siktat på FG 1012-1015 jag funderar därför på att röra om i vörten för att få upp jästen som har sjunkit till botten för att få fart på processen igen . Är det någon som har provat detta eller är det lönlöst?

Skaka om i hinken istället för att röra i den så slipper du infektionsrisken, detta kan få den att jäsa lite extra.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Göteborgsporterträff?

martinj skrev:
Lasser8 skrev:

Bryggde min porter förra helgen och gjorde dock en del misstag.
Jag mäskade endast i 60 minuter istället för 90 samt fick ett något högre OG på 1060.
Nu verkar det dock som om jäsningen har stannat helt och jag har legat på FG 1022 ett par dagar.

Jag har siktat på FG 1012-1015 jag funderar därför på att röra om i vörten för att få upp jästen som har sjunkit till botten för att få fart på processen igen . Är det någon som har provat detta eller är det lönlöst?

Skaka om i hinken istället för att röra i den så slipper du infektionsrisken, detta kan få den att jäsa lite extra.

Exakt!
Och jag tycker personligen bara att det är kul om det kommer med lite "misstag". Det gör det hela lite informativt också då själva utgångspunkten i det stora är den samma.

Personligen så fick våran porter stå på primären i flera veckor (pga av att en åkte till Argentina och jag som skulle fått över den på sekundär (den stod hos en tredje polare) blev far två veckor innan beräknad nedkomst). Samt att den jäst ut till 1.009, vilket ju är några punkter under det beräknade tolv. Dock så smakar det kalas, men självklart kommer där finns skillnader mot både MartinJ:s och Lasser8:s försök till Oceans Gbgporter.

Sv: Göteborgsporterträff?

Lasser8 skrev:

Bryggde min porter förra helgen och gjorde dock en del misstag.
Jag mäskade endast i 60 minuter istället för 90 samt fick ett något högre OG på 1060.
Nu verkar det dock som om jäsningen har stannat helt och jag har legat på FG 1022 ett par dagar.

Jag har siktat på FG 1012-1015 jag funderar därför på att röra om i vörten för att få upp jästen som har sjunkit till botten för att få fart på processen igen . Är det någon som har provat detta eller är det lönlöst?

Jag mäskar normalt bara i 60 minuter själv, ett högre OG än jag vill ha späder jag med kranvatten innan jag tillsätter jäst.

Har den stannat på 1022 och du inte vill nöja dig med det kan du som martinj skriver skaka om hinken lite för att få upp jästen. Jag skulle dock säga att nöj dig du med 1022.

Du ska inte lägga den på flaska under helgen så du hinner med att få den kolsyrad till träffen den 9:e?

Sv: Göteborgsporterträff?

Jästen S4 har en benägenhet att ha blyskor och sjunka tillbotten ganska fort och bilda en kompakt kaka på botten vilket jag tror är svår att skaka loss. Men jag följer era råd och provar med en rejäl omskakningen annars får jag vara nöjd med 1022.

Tror inte jag hinner att prima i flaskan så det får bli på fat istället.

Sv: Göteborgsporterträff?

OK, men du räknar med att komma på träffen?

Du behöver isåfall skicka mail till mig med ditt namn och kontaktuppgifter så vi kan ha en aktuell lista till Thomas smile

Sv: Göteborgsporterträff?

Hej gnoof

Vet inte om jag platsar på träffen då jag precis har börjat och brygga och håller främst på att försöka att få min utrustning på plats samt lite rutin på processen runt bryggandet.

Jag förstod att det var ett begränsat antal platser och jag vill inte knycka platsen från någon riktig bryggare.

Men finns det en plats kvar kommer jag gärna.

Hur mycket och i vilket format förväntas man ta med sitt porter försök i?

Sv: Göteborgsporterträff?

Lasser8 skrev:

Hej gnoof

Vet inte om jag platsar på träffen då jag precis har börjat och brygga och håller främst på att försöka att få min utrustning på plats samt lite rutin på processen runt bryggandet.

Jag förstod att det var ett begränsat antal platser och jag vill inte knycka platsen från någon riktig bryggare.

Men finns det en plats kvar kommer jag gärna.

Hur mycket och i vilket format förväntas man ta med sitt porter försök i?

Har du bryggt ölen själv är du riktig bryggare och har precis lika mycket rätt att komma och leka med oss andra.
Vi får nog inte ihop 25 bryggare i vilket fall, vore roligt om du vill komma du med!
Snart tänkte jag öppna upp lite mer för de som inte varit med och bryggt, men i första hand är det ju de som bryggt som platserna hålls öppna för.

Behöver ditt namn och någon kontaktuppgift dock, skicka gärna ett mail till mig via länken på forumet.

Jag tänkte ta med mig 2 liter av de två varianterna jag bryggt, blir man 25 pers så får man ju knaptp 1 dl var vilken jag anser är mer än tillräckligt för att prova.
Jag tar med mig flaskor, vet att vissa andra kommer att ha med sig fat. Ta med dig "färdig öl" som är kolsyrad i den mängd du vill helt enkelt.

Sv: Göteborgsporterträff?

Låter som en kul grej.
Jag kommer gärna.
Skickar ett mail till dig med mina kontaktuppgifter.

Sv: Göteborgsporterträff?

Vi har ännu inte nått upp till 25 anmälda personer, så öppnar dörrarna även för de som inte haft möjlighet att brygga denna öl, men som ändå kan och vill dyka upp denna dag och prova varianterna folk har med sig.

Det som gäller är att jag får en anmälan med namn och någon kontaktuppgift som mail eller telefon, samt att du får en bekräftelse från mig att jag skrivit upp dig på listan över anmälda innan det har blivit fullt.

Först till kvarn kan man väl säga.

Anmälan sker via mail, använd länken nära mitt användarnamn.


Datum, tid och plats igen för säkerhets skull:
Lördag 9:e april start kl 1600
Oceanbryggeriets lokaler på Skårs Led 2, Lokal 12C
Närmsta spårvagn stannar på hållplats Almedal

60 Senast ändrad av Lasser8 (2011-04-09 22:58:54)

Sv: Göteborgsporterträff?

Vill tackar Gnoff och ocean bryggeriet för en trevlig kväll.

Hade bryggt min porter till The haunted.

Får prova nästa med Children Of Bodom ;-)

Sv: Göteborgsporterträff?

Hej

Hoppas att alla ni Porter bryggare med gnoff i spetsen låter oss andra veta hur det gick samt att gärna ut med det vinnande receptet här på bryggaren så att vi andra kan testa.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

62 Senast ändrad av Housepainter (2011-04-14 20:39:48)

Sv: Göteborgsporterträff?

Tack för ett trevligt evenemang!!

Techno. Så vitt jag kommer ihåg så hade de två(!) vinnarna gått efter orginalreceptet. Det handlade om att komma så nära orginalet som möjligt.
Gnoff hade bryggt en trevlig variant där han hade slängt i slånbär i jäskärlet.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Göteborgsporterträff?

Som sagt, receptet ligger tidigare i tråden.

Vissa undantag här och där:
Någon hade bytt ut en maltsort mot en annan som var lättare att få tag på, kanske struntat i vattenbehandling mm.
Utav de 9 fanns det väl 2 som stod ut mer, en som var bryggd med en annan jäst samt en av mina som var smaksatt med en obscen mängd slånbör.


Vi provade 7 öl då, de två ovan nämnda ej medräknade, Thomas Bingebo själv antecknade och valde sedan ut vinnaren.
Två öl delade på förstapriset, övriga hamnade på delad andraplats.

Det var mycket trevligt och mycket givande, en bra eftermiddag!

Sv: Göteborgsporterträff?

Det va kalas!

Rekommenderar er andra runt om i landet att ta kontakt med era/erat lokala bryggeri (om det nu finns något) och försöka styra upp något liknande. Mycket kul att träffa folk som brygger i stor skala och andra som brygger i mindre (hembryggare alltså).

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag får be att tacka gnoff, bryggare Bing och alla generösa hembryggare för er tid och öl!

Göteborgsporterträff på Oceanbryggeriet

Daniel

[url=http://www.schnille.se]Schnille och Schmak[/url]