Sv: Göteborgsporterträff?

Jo använder man inte samma jäst kommer man ju att få avvikelser såklart.

Sv: Göteborgsporterträff?

peps skrev:

Det ser ut som ett jättegott recept. Har inte Galena på lager, så antagligen får jag byta in någonting likvärdigt. Eller kanske får jag in en beställning lagom till bryggningen.

Mer problematiskt för mig är S-04. Den jästen är portad i mitt bryggeri. Jag kan givetvis använda en riktig brittisk ale-jäst, men det kommer ju bli knasigt vid jämförelsen. Eller?

Gillar inte heller Safale -04. Får aldrig till det med den jästen. Tycker det blir skumma bismaker.

Det finns igen möjlighet att få köpa lite malt och humle till receptet från Ocean? Mycket som jag inte har hemma. Inte så sugen på att köpa 1 kilos påsar av alla specialmaltsorter. Eller om Humlegården kanske kan sätta ihop nåt "Oceanporter-paket"?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Göteborgsporterträff?

Jonte skrev:

Det finns igen möjlighet att få köpa lite malt och humle till receptet från Ocean? Mycket som jag inte har hemma. Inte så sugen på att köpa 1 kilos påsar av alla specialmaltsorter. Eller om Humlegården kanske kan sätta ihop nåt "Oceanporter-paket"?

Vet ej om Thomas går in och läser här, men testa att fråga honom annars om det är något han kan tänka sig ställa upp med om han får hjälp att ordna det?

Själv kommer jag inte att ha tid alls pga annat som händer i närtid.

Sv: Göteborgsporterträff?

Hejsan Hembryggare

Ni som bor i Göteborg (eller andra som har vägarna förbi) får gärna komma förbi och köpa de mindre mängder av specialmalt och humle som fattas till Göteborgsportern. Notera att detta endast gäller detta lilla projekt och inte basmalt.

Har hört att en del hembryggare har problem med S-04. Men för mig är den perfekt - relativt neutral i smakgivelse - men den sjunker som en sten till botten i tanken vilket är bra för att sedan skörda för nästa brygd.

Om man inte gillar S-04 rekommenderar jag London III från Wye Yeast (vad den nu heter på smack-pack nuförtiden?).

Idén är att se hur Göteborgsportern blir "hemma" - har man inte alla råvaror så kör Kajsa Warg smile

Mvh
Thomas Bingebo
Bryggare
Oceanbryggeriet Göteborg

Sv: Göteborgsporterträff?

Koppacleer är en fining för koket - som Irish Moss eller protafloc. ///Bryggare Bing

Sv: Göteborgsporterträff?

Shit - Så hann vi precis slänga iväg en beställning på lite malt och humle!
Men det är skitsamma, det kommer ju gå åt ändå!

Måste säga att det här initiativet är fantastiskt roligt och något som man verkligen ser fram emot att genomföra.

Sv: Göteborgsporterträff?

Lysande att du ställer upp även med detta herr Bing smile

Sv: Göteborgsporterträff?

Väldigt kul tycker jag.
Thomas, passar det att komma förbi oannonserat ifall man vill köpa specialmalt och humle på kontorstid eller vill du att man slår en signal innan.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Göteborgsporterträff?

Har precis gjort en grundlig avsmakning av den kommersiella ölen, och jag kan konstatera att en del av de "felsmaker" jag upplever med S-04 också finns i systembolagets flaska. MEN jag måste säga att i den här ölen så funkar det faktiskt riktigt bra. Jästens inneboende lakritssmak gör sig fint med den rostade malten, och den andra inneboende smaken (som jag ogärna namnger) är skickligt maskerad av humlebeska och -smak. Kanske skulle jag ge den jästen en chans till bara för sakens skull.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsporterträff?

nu blev jag lite nyfiken vilken bismak #2 är...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Göteborgsporterträff?

Ålrajt, jag insåg när jag skrev det att jag antagligen inte skulle komma undan utan att tala om det. Det är en obehaglig smak långt bak i munnen som jag närmast kan likna vid en spya. Vedervärdigt. Men som sagt, den går ju tydligen att maskera.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsporterträff?

Nu har vi gjort våran sats!
Landa på OG 1,052 så det får väl anses vara nära nog.
Ang. ett par av maltsorterna så fick vi ersätta med likande som vi hade i lager.

Vörten smakar i alla fall kalas!
Tydliga kaffetoner, och visst finns där vissa igenkänningsdrag från originalet.

Nu får vi se vart jästen bär oss!

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag har min plan att brygga nu på lördag.

Vill helst ha datum satt för SM, samt i och med det när domarna skall träffas och döma, innan jag sätter datum med Thomas.
Vore synd att bestämma datum för GBG-porterträff och sedan bli tvungen att flytta på det.

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag pratade med Thomas igår och vi väntar med att boka in ett datum för att prova varandras alster tills det är beslutat när SM blir av i år.

Hur många har hunnit brygga sin GBG-porter-klon förresten?
Min bryggdes i lördags och står hemma och bubblar.

40 Senast ändrad av martinj (2011-03-11 14:47:33)

Sv: Göteborgsporterträff?

Tänkte brygga min på söndag, men behöver dock ett substitut för Caramalt. Tips någon?
Skulle jag kunna använda viking carapils ?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

41 Senast ändrad av gnoff (2011-03-15 15:21:34)

Sv: Göteborgsporterträff?

Ett datum har vi då till slut.

Lördagen 9:e april träffas vi på Oceanbryggeriet.
Tiden är start kl 16.00, kom gärna i tid.

Det är endast föranmälda som får komma och max upp till 25 personer totalt.
Prioritet går till de som har bryggt egen öl att jämföra med, därefter om det finns plats fyller vi på upp till max antal.

Alltså behöver jag veta vilka som kan och vill komma detta datum.

Om ni har min mail, skicka mig ett mail dit med ert namn samt ev namn på andra som varit med och bryggt er Göteborgsporter.
Har ni inte min mail, skicka ett PM med samma info, samt gärna era kontaktuppgifter.

Edit:
Tid uppdaterad.

Sv: Göteborgsporterträff?

Det är precis på håret för att min kopia skall vara konsumerbar.
Skall bli spännande.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Göteborgsporterträff?

Fan va nice!
Jag och bryggpolaren kommer med våran batch, plus en kompis som var med och lärde sig hembryggningens ädla konst just den dag vi satte Gbg-portern!
Du har mail!

Sv: Göteborgsporterträff?

Något som kan vara bra att tänka på är att sätta ihop lite info om sin utrustning, avvikelser från receptet, temperaturer och annat och ta med sig för att jämföra med vilka smaker mm som skiljer sig, eller om inte annat att se hur olika man kan ha det men ändå komma ut med ungefär samma resultat.

Sv: Göteborgsporterträff?

Som Stockholmare måste jag fråga, vad är med Göteborgare och porter egentligen?  Inget fel på endera men det är något speciellt med kombinationen porter och Göteborg.  Varför?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Göteborgsporterträff?

Det kanske är pågrund av Carnegie Porter gjordes här. Vi har t.o.m en "minnes" förvaringstank i hamnen för Carnegie Porter.

Saxxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Porter

1817 startade porterproduktionen i vid det Lorentska bryggeriet Göteborg. 1836 togs driften över av David Carnegie. Carnegie Porter har sedan dess varit den helt dominerande portern i Sverige. Produktionen upphörde i Göteborg 1975 för att flyttas till Torsby, Sundsvall, Bromma och 2004 till Falkenberg.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Göteborgsporterträff?

Klippt från Carlsberg:

***
Historia: Carnegie Porter är Sveriges äldsta, idag levande, varumärke. 1817 startade porterproduktionen vid det Lorentska bryggeriet i Göteborg. 1836 togs driften över av David Carnegie. Carnegie Porter har sedan dess varit den helt dominerande portern i Sverige.
***

Det är väl en av anledningarna, att Göteborg blev en porterstad tidigt 1800-tal och har sedan fortsatt vara det.
Vill du ha mer utförligt svar från de som (nästan) lever för detta föreslår jag att du kontaktar någon av medlemmarna i PDA:
http://www.porter.se/


Själv är jag "bara" inflyttad Göteborgare, men gillar porter, så skönt att det finns fler i denna trevliga stad som gör detsamma.

Sv: Göteborgsporterträff?

Om jag förstått saken rätt var Lorentska första riktigt storskaliga bryggeriet i landet, och då kan man tänka sig att detta faktum gjort många göteborgare stolta. Portern bredde liksom ut sig tidigt, i Gbg i synnerhet och utanför stadens och landets gränser i allmänhet.

Säg den göteborgare som inte är stolt över att vara göteborgare och annat göteborgskt smile

http://www.olprovningar.se/

Sv: Göteborgsporterträff?

Portugisen skrev:

Som Stockholmare måste jag fråga, vad är med Göteborgare och porter egentligen?  Inget fel på endera men det är något speciellt med kombinationen porter och Göteborg.  Varför?

/Pål

Hej

Vi som bor på Väskusten vi vet hur Portern både sakll samt kommer att smaka.

Porter

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Göteborgsporterträff?

Bryggde min porter förra helgen och gjorde dock en del misstag.
Jag mäskade endast i 60 minuter istället för 90 samt fick ett något högre OG på 1060.
Nu verkar det dock som om jäsningen har stannat helt och jag har legat på FG 1022 ett par dagar.

Jag har siktat på FG 1012-1015 jag funderar därför på att röra om i vörten för att få upp jästen som har sjunkit till botten för att få fart på processen igen . Är det någon som har provat detta eller är det lönlöst?