Fylla flaskor
Hur mycket man egentligen vågar fylla i flaskorna. Gas/kolsyerbildningen tar väl sin "plats" och ölet behöver väl lite utrymme att utvecklas. Vad anser ni?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fylla flaskor
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hur mycket man egentligen vågar fylla i flaskorna. Gas/kolsyerbildningen tar väl sin "plats" och ölet behöver väl lite utrymme att utvecklas. Vad anser ni?
Svårt att få svar....Det verkar dock som om det inte spelar någon roll, eller har jag fel?
Missat frågan bara.
Det är så förbaskat mycket fat-flaska krig just nu ![]()
Nåväl. Flaskan skall fyllas så att det återstår c:a 25mm till toppen.
/Kenneth
Hej,
Humlegården har "8031 flaskfyllare (passar till tappkran 8037 eller hävert 8030)". Du får "utrymmet att utvecklas" automatiskt.
Hls
/Jürgen
En liten notis bara:
En kompis hade varit på ett bryggeri i Danmark där man tillsatte en droppe vatten i flaskan precis innan kapsylering. Detta medförde enligt utsago, att skum bildades och drev på så sätt ut syret ur volymen i halsen. Sedan kapspylerades flaskan.
Kan detta funka för oss hemmapulare också ifall man använder sig av kokat, avsvalnat vatten?
/U
När jag tappar med min enkla flaskfyllare så blir det alltid lite skum som "driver ut syret".
Det där är som vanligt ytterligare en myt.
Det lilla syre som finns i toppen av flaskan är bara bra om man efterjäser på flaska. Ölet blir bara godare.
Om man däremot envisas med att hålla på med mottrycksfyllning eller PET flaska fyllninge (huga!) så vill man inte ha något syre alls.
Då kan det vara på sin plats att trycka bort syret.
Jag säger bara "Lycka till".
Äh, skitsamma. Dom gånger jag tappar på flarra blir det skum utan att tillsätta nått mer än själva produkten (ölet).
Nu för tiden använder jag mest fat ändå....hej Kenneth! ![]()
/U
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fylla flaskor