Episod 11 - Ingredienser och öldesign

Mina damer och herrar!

Imorgon tisdag 26:e oktober kl. 20:00 är det dags för Episoden Ingredienser och öldesign.
Vi pratar med superhembryggaren Peter Högström om öldesign och hur man väljer rätt ingredienser till sin öl.
Hur många olika maltsorter kan man ha i sitt recept, vilket är bästa basmalten, hur får jag ölet maltigare?

Maila in era frågor om ingredienser och öldesign/recept eller posta dem här i tråden.

Vi sänder live i vanlig ordning (klockan 20:00)
Så häll upp ett stort glas hembryggt och häng i chatten med andra lyssnande hembryggare.
Ställ frågor till oss live under programmets gång!

För att lyssna live och chatta - http://www.ustream.tv/channel/bryggradio

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Episod 11 - Ingredienser och öldesign

Intressant ämne! Tyvärr kan jag inte lyssna live, men jag ser fram emot fredag!
Något jag hade tyckt vara intressant är lite om hur man väljer ingredienser till kryddad öl. Vad för grund är lämplig? Porter, stout, annat?
Jag satt innan idag och funderade lite run om jag skulle brygga något som är kryddat med kardemumma eller kanske något annat. Vilka kryddade öl blir njutbara att dricka?

Jag har kanske inte formulerat en superklar fråga, men jag hoppas att ni förstår lite vad jag vill veta i alla fall. Jag ser fram emot att få höra programmet!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

En sak värd att ta upp kanske kan vara vad man märker för skillnad på malt från olika leverantörer, tänker då framför allt på pale ale malt från Viking, Thomas Fawcett och Weyermann samt vad man märker för skillnad på de olika sorterna som t.ex. golden promise, Maris Otter och "vanlig" pale ale malt etc.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag försöker hänga på live i chatten, men om jag inte skulle hinna... Oftast designar man recept med många ingredienter: t ex för dubbel: pils, munich för maltighet, caramunich för torkat frukt, special b för russin, aromatic, biscuit, lite pale chocolate, lite färgmalt etc. Är det så man ska göra, och hur hittar man bra balans? Eller är mindre bättre? Kan man få en lika bra dubbel med t ex munich och special b och få komplexiteten på annat sätt. För visst använder munkarna bara basmalt, socker och färg?

http://saccharolicious.blogspot.com

Ooo, klockan 20.00 är ju en utmärkt tid, jag skall göra mitt yttersta för att vara med!

Kul ämne!

Think globally. Drink locally.

Tack till er som lyssnade live!
Det är supertrevligt att ha er i chatten och få in frågor från er under programmets gång.

Episoden postas på fredag i mp3format

www.bryggradio.com

Tack själv, bra avsnitt!

Think globally. Drink locally.

Episod 11 uppe för nedladdning

www.bryggradio.com

Ligger lite efter med lyssnandet men det här var ett toppenavsnitt, massor med bra tips.

Jag tänkte på det där med temperaturen i kylen som du nämnde Thomas - går det inte att dela av kylen som man gör i en kombinerad kyl/sval? Det brukar bara vara avdelat med en hylla som har en slags ventil där man kan reglera hur mycket luft som ska röra sig mellan övre och undre delen. Om det inte räcker kan du prova att skära till en frigolitskiva och stoppa in. Det blir i och för sig ingen aktiv temperaturkontroll i nedre delen (termostaten sitter väl i övre?) men det borde ändå stabilisera sig med tiden tycker jag.

Tackar

Ja antingen det eller en elektrisk värmedyna med termostat runt den som ska värmas.
Men jag är nog för lat för att ordna med sådana saker wink

www.bryggradio.com

Lyssnade för första gången på bryggradion idag. Mycket lärorikt! Ska beta av varenda avsnitt nu eftersom jag tillfälligt är mellan jobb.. smile

Apropå frågan om "hybridjäst" så använder jag just nu San Diego Super Yeast från White Labs vid 13.5 grader och den funkar alldeles utmärkt. Jäser väldigt rent, nästan lagerlikt.

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Tack

Najs, har varit nyfiken på att testa den för att se hur den beter sig.

www.bryggradio.com