Potatismjöl/stärkelse.

Hej.

Läste i en bok för ett tag sedan (tror det var brew like a monk) att man använder potatisstärkelse/mjöl i mäsken för att det skulle ge ett fastare skum.
Har någon testat detta och då, hur mycket potatisstärkelse/mjöl har använts?

Sen en annan fundering kring detta. Antar att enzymerna i malten även konverterar potatisstärkelsen till sockerarter - vad är det då som skulle ge bidrag till ett fastare skum?

Lite nyfiken på att testa i en bryggning framöver.

Sv: Potatismjöl/stärkelse.

Det har jag läst nånstans åxå. men tror det var en tråd i nåt forum. Men även att vanligt vetemjöl skulle funka på liknande sätt. 50 gram vetemjöl på 10 liter. Men jag vet inte om det funkar då mina brygder inte alls varit konsekventa. Men har några öl som är bryggda med lite vetemjöl och skummet är nästan som vispgrädde... Om ölen inte är för kall... Har tagit in öl som stått i förrådet som just vid tillfället höll ca 12°, och då hade jag skum kvar när den var uppdrucken. Halsade absolut inte......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Vetemjöl innehåller protein,
potatis vet ej men tror inte att det är så mycket protein i det.

4 Senast ändrad av jrm (2010-10-07 13:21:47)

Enligt wikipedia är stärkelsen som finns i bl.a. potatis en polysackarid, som i sin tur är en grupp av sockerarter som byggs upp av ett stort antal monosackarider.

Det är väl ganska vanligt att framstilla sprit av potatis har jag för mig, men om sockret blir tillgänglig för jästen vid mäskning vet jag dock inte... Sen hur det påverkar skumbildningen har jag inge aning om :-)

Edit:

Ungefärligt näringsvärde i potatis per 100 gram (återigen enligt wikipedia):

* Energi 306 kJ (73 kcal)
    * Vatten 79,6 g
    * Protein 1,8 g
    * Kolhydrater 16 g
    * Fett 0,1 g
    * Kostfiber 1,4 g
    * Kalium 468 mg
    * C-vitamin 11 mg

5 Senast ändrad av jrm (2010-10-07 13:50:21)

Det jag tänkta säga är att om det var i Brew Like a Monk dom nämner potatisstärkelse kan det ju vara för att dom kreative belgare hittat en billigare ingrediens än socker för att höja alkoholhalten och säkra sig bra förjäsbarhet eller kanske för att det bättra på skummet i jämförelse med socker.. Jag gissar dock bara..

stärkelse bildar inte skum, det är protein.
stärkelsen bryts ner av våra kära enzymer, dock kan det underlätta om man kokar potatisen först och mosar den innan man tillsätter den i mäsken.

7 Senast ändrad av dunde (2010-10-17 00:58:03)

Kastar mig in i diskussionen med ett OT inlägg. Man kan i princip använda vilken stärkelse som helst och ersätta en del av malten med. Majs, potatis eller korn t.ex.. Carlsberg använder t.ex. rätt mycket omältat korn i sin bryggning. Tidigare använde man ju en del majsgrits men frångick det då GMO debatten blossade upp. Så nu använder man korn-stärkelse som råfrukt för att just slippa behöva märka sina flaskor med "innehåller GMO-material"
Att sedan proteiner som inte brutits ner kan ge sidoeffekter är säkert sant. Men skummet och "cling" reglerar man ju normalt med sitt bryggschema.