Sv: Hantering av humlen direkt efter koket...
Jag skall se om jag kan experimentera lite.
Återkommer med något typ av resultat i denna tråd.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hantering av humlen direkt efter koket...
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag skall se om jag kan experimentera lite.
Återkommer med något typ av resultat i denna tråd.
kung tack så mkt
När jag däremot pressade ur humlen till min pilsner så blev det en frukatnsvärt obehaglig besk smak. (Kan delvis bero på bryggvattnet också)
Jag har många misslyckade pilsner under bältet, och jag har precis som du försökt förstå vad i allsin dar som gått snett med varje enskild brygd, och har vid flera tillfällen pekat med hela handen på en liten detalj och sagt att "där är felet".
När det gäller pilsner och fruktansvärt obehagliga smaker så är det jäsningen du skall kika på först. Det kan fortfarande vara ett problem med humlehanteringen, men lagerjästen är så fruktansvärt obarmhärtig; du kan göra allting rätt, men ändå få skitöl om inte jäsningen görs ordentligt.
Det är sant. Men jag tycker inte att vinsten skulle vara tillräckligt stor för att eventuellt förstöra en hel dags arbete för någon deciliter extra vört och lite extra BU. Så jag väljer att inte göra det. Men jag är medveten om att det alls inte behöver vara problemet. Den pilsnern var iof bland mina första helmäskningar och det var många saker som gick lite snett. En dag när jag jag känner mig tillräckligt exprimetlysten så kanske jag testar igen och jämför.
Detta är helt klart en intressant tråd
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hantering av humlen direkt efter koket...