Kolsyrning

Har tappat min sommarstout på flaska nu!
Luktade mycket gott men smakade väldigt tunt,men det ska det kanske göra innan det är klart!?
För att undvika en eventuell skillsmässa om en av flaskuslingarna spricker så har jag förflyttat 44 flaskor ut till garaget.
Hur låg temperatur kan man ha när man ska bilda kolsyra?(jag primade med maltextrakt)

Sv: Kolsyrning

Förr eller senare kommer ju prajmsockret att jäsa, så det har nog mer att göra med hur bråttom du har. Jag flasklagrar mina öl i källaren (~15 grader), och där tar det två veckor innan kolsyran är färdig om det är ett överjäst öl. Är det varmare går det fortare.

Sen tar det oftast ytterligare ett par veckor innan smakerna börjar gå ihop, men det är en annan historia.

Think globally. Drink locally.

Smaken är i regel tunnare när det inte är någon kolsyra i.
Kolsyran kommer att "lyfta" smakerna och dofterna.
Om nuvarande temp runt 10ºC håller i  sig så tar det ett tag innan det är färdigjäst. Runt fyra veckor kan jag tänka mig.
Prova en flaska i veckan så vet du.
Det är en otroligt rolig sida av hembryggningen att märka hur ölet utvecklas med tiden.

Jag har haft öl som gått från i princip helt "odrickbara" efter en eller ett par månader i flaska till att genomgå en total förvandling, ibland över bara ett par dagar, och bli "riktigt bra"!

Jag hittade förresten två backar öl i förrådet härom dan som jag glömt bort! En Havrestout och en Pale Ale som bryggts mars-april 2004 och som blivit totalt misslyckade...trodde jag i alla fall då. Nu är de som nektar smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag gjorde en sweet stout i somras; tappade upp den på flaska 31 juli. Jag har druckit lite då och då, men nu är den "onödigt" god, och antagligen blir den bara bättre och bättre... Flaskorna har stått i källaren och där har väl varit mellan 15-20 grader under tiden.

Jonas

Har också märkt av lagringen, dvs en totalt odrickbar (snudd på uthäll-bar!) stout i somras, smakade wounderbar tidigt i höstas. Tyvärr är den slut....

/U

Nu har jag äntligen provsmakat efter en veckas kolsyrning!
Det smakade väl rätt ok,inga bismaker eller så..
Men den var väldigt tunn i smaken,blir den fylligare med tiden?

Svårt att säga rakt av så där utan så mycket mer info.
Om kolsyrenivån är OK nu så händer det inte så mycket mer.
Vissa kommersiella stoutöl är ganska tunna egentligen. Beamish till exempel, men även Guinness fatvariant har inte så stor kropp som man kan tro. Mycket ligger i beskan och det brända. De är inte så "matiga" som många tycker.