Jästid 10 dagar på en EIPA?

Satte en EIPA på jäsning nu ca 20 dagar sedan med OG på ca 1,070 jäsningen var inte på något sätt våldsam utan snarare åt det försiktigt bubblande hållet och det lade mer eller mindre av 10 dagar senare.

Kan det vara så att det jäst ut redan?

Detta är min första "all grain" jag sätter.

Min kusin som hjälpte mig är i utlandet och solar, kan inte fråga han om hjälp.. Bör jag vara orolig?

Likadant gjorde vi en engelsk bitter som skall vara lite mindre alkohol i, har tyvär inte og på den men den har gett ifrån sig lite mer livstecken..

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Jästid 10 dagar på en EIPA?

Det kanske är läge att ta ett SG? Det är nog enda sättet att få reda på hur det ligger till. Min senaste ale jäste ut på 4 dagar från 52-10. Då var tempen dessutom ganska låg, omkring 18. Nu har du ju lite mer socker i vörten förstås. Vad var det för jäst?
Mvh
Love

3 Senast ändrad av oso1978 (2010-09-14 21:04:39)

safeale 04 hette jästen en torrjäst och tempen ligger på ca21*C.  SG skall kolla lite mer hur man gör det har aldrig gjort det själv förut. Som sagt fick hjälp av kusinen, med min första bryggning denna brygden dvs.

I somras gjorde jag en IPA med den. Mer normalt OG omkring 50. Temp snarare 22-23. Den rände utav helsike. Startade på ett par timmar och slutade bubbla efter typ 2 dagar, den var då färdigjäst. Hur den beter sig med lite tätare vört vet jag dock inte men jag tycker att du ska mäta SG.
Mvh
Love

ok får bli det skall kika på SG teknik i morgon så får jag se vad det säger.. Tack!

Det förutsätter att du har en hydrometer men det gissar jag att du har eftersom du kände till og. Se bara tio att vara noga med hygienen, dvs desinficera allt som kommer i kontakt med ölet. Passa på och smaka också! Lycka till

7 Senast ändrad av oso1978 (2010-09-14 21:39:49)

Har en mätare som mäter oechsle. Om det står 70 på skalan tex, innebär det att det är 1,070 OG då tex eller hur läser man av det så det blir rätt? Kusinen mätte värdena sist.

Japp!

Mätglaset räckte inte till för att mäta SG men det kändes på smaken som att den var ordentligt utjäst, mmmm vad gott det var!  smile

Grattis!

Vid vilken gradering tog mätaren i botten?