Icke-fatöl
Har just blivit introducerad i fattappningens underbara värld! SÅ mycket mera praktiskt.
Men en sak undrar jag: finns det öltyper som ni tycker inte funkar på fat, alltså där man hellre bör använda flaska...?
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Icke-fatöl
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har just blivit introducerad i fattappningens underbara värld! SÅ mycket mera praktiskt.
Men en sak undrar jag: finns det öltyper som ni tycker inte funkar på fat, alltså där man hellre bör använda flaska...?
/Mats
Egentligen alla öl med mycket kolsyra. Vi är ett gäng här i Växjö som har bryggt en Wit ihop. Jag hade tänkt tappa min del på fat medans de andra ska flaska sina. Där kompromissar jag och lägger mig på en lägre kolsyrenivå än om jag skulla ha tappat upp den på flaska.
Egentligen inte. Flaska är praktiskt när man vill lagra lite längre, eller om det är ett starkare öl som man kanske inte vill dricka så mycket av kontinuerligt, men om du har gott om fat (eller dricker fort eller skall ha fest) så kan du absolut ha både barleywine och imperial porter på fat. Jag har just nu en bock på fat, och visst, den kommer gå åt fortare än om jag hade flaskat den, men so what, jag brygger en ny.
/P
Jag upplever att ölet har sämre hållbarhet på fat än på flaska, åtminstonde för normalstarka öl.
Om man inte dricker upp ett fat på 3-4 månader så märker jag en successiv försämring, troligen oxidationseffekter.
Kan man inte kompensera högre kolsyra med längre slang?
Ja, eller så sänker man trycket i fatet innan servering.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Icke-fatöl