Uppföljning av jästexperimentet.
Här har vi kvartetten. #1 hade lite svårt för att starta upp så jag följde belgarens tips att späda och sen tillsätta socker, då drog den igång. #4 var snabbast och då aktiviteten upphörde så slängde jag in den i kylen för att underlätta separationen öl/jäst

Närbilder på de olika kandidaterna.

#1 hade rätt så aktiv fermentering när dagens separering utfördes, den hade en doft av "ägg" fast smaken på ölen var helt ok.
#2 enligt mig en typisk veteöldoft, sambon tyckte att den luktade lite som nyplockad svamp och att den hade toner av vattenkrasse i smaken.
#3 ganska neutral doft, nästan lite som kokt majs. Lite syrlig smak.
#4 doftade lite som senap, hade rätt mycket smak av ursprungsölen kvar (och denna var enligt mig inte helt angenäm).

Här är det mesta av ölen avhälld från E-kolvarna. Tricket här var att göra det väldigt långsamt. Eventuellt så hade jag kunnat låta kolvarna stå lutade någon timme innan för att enklare kunna hälla av.

Nu är nykokt, avsvalnad och väl syresatt vört hälld på E-kolvarna. Det jag tycker är lite intressant är #3 vars jästfällning var betydligt mörkare än de andras.
Tanken är att då jag separerade så mycket jag kunde/vågade av ölen så har jag också reducerat orginalölets karaktär. Således när den nya utjäsningen är klar, så bör jag få jästens karaktär utan att vara färgad av orginalölen.
Därefter så får smak och doft avgöra vilka jäster som jag tar med mig till nästa fas i experimentet då jag tänkt göra en större vört, fast med någon humle (förslag på vilken neutral humle jag borde använda? tänker själv Hallertauer).