Hur göra med äpplen som smaksättare?

Håller just nu på jäsa en öl till SHBF:s höstölsträff. Skarbäcklunds Äppelsäsong är en - äppelsaison. Min plan är att tillsätta 2 kilo äpplen i sekundären, mixade med skalen på. Men hur ska man tänka kring pektinbildning/vildjäst mm? Ursprungliga planen var att pastörisera och sedan frysa äpplemixen, för att tina den igen i helgen och då tillsätta den i sekundären. Men riskerar jag då att få en väldigt grumlig öl? Om jag skippar pastöriseringen, finns det då risk för vildjäsning?

Tanken är också att äpplena ska ge min saison en torr och syrlig avslutning med lätta äppletoner. Är det någon som har gjort äppleöl innan? Hur blev resultatet? Och vilka misstag bör man undvika?

Sv: Hur göra med äpplen som smaksättare?

Jag har inte gjort äppleöl men dock cider med malt (öhhum hmm ja det blev sådär..). Tror det enklaste och bästa sättet att att gå tillväga är att milt pastörisera äpplemust och tillsätta till sekundären. Tar man med skal, kärnor etc kan det kanske bli lite för mycket av det goda, äpplesmaken tar nog inte över men jag tror det krävs lite längre lagring innan smakbilden blir riktigt bra pga mer kärvhet.

Kör du med skal och allt så skiva äpplena fint istället, utbytet blir lika bra men drycken blir mer lättklarnad och avsilningen enklare. Tre dygn från det att jästen tillsätts får mina äpplen ligga i vid vintillverkning. Hur det är vid sekundärtillsättning i öl törs jag inte svara på.

Sedan skriver du inte hur stor volym det gäller runt 20l? I såna fall kan nog 2-3l must vara lagom för en touch av äpple, tar du mer kanske ölen blir för utspädd, då kan det vara idé att koka ner äpplemusten  om du vill ha mera smak. Dock blir smaken ganska annorlunda vid kok och till det sämre enligt mig. (jämför juicekoncentrat och färskpressad).

Är äpplena mogna brukar det inte vara några problem med pektin, men det finns ju botemedel mot sånt här på humlegården också.

Vildjäst brukar inte vara något större problem om det kommer in i en redan jäst dryck med en pigg jästkultur i, men mild pastörisering är nog att föredra för säkerhetsskull.

Sv: Hur göra med äpplen som smaksättare?

Sen är ju lite brett inte nödvändigtvis en dålig sak i en saison heller...

http://saccharolicious.blogspot.com