Otätt corneliusfat?

Fick hem mitt andra Corneliusfat igår och fyllde det med 18 liter öl. Någon timme efter att jag släppt på 2 bar co2 har trycket fallit till 1,4 bar. Är det inte lite väl snabbt?
Iofs bör det gå snabbt när man har liten luftvolym och stor vätskevolym.
Jag misstänker att det pyser ut gas nånstans. Hade stora problem att få till locket ordentligt men tyckte till slut att det satt bra och inte heller märktes något pys.

Mitt första Corneliusfat fyllde jag med ca 14 liter öl och där har jag inga problem med tryckfall och eftersom jag använder samma slangar och kopplingar till fat #2 kan det alltså inte vara dem det är fel på.

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Otätt corneliusfat?

Om du har ett badkar kan du fylla det med vatten och sänka ner fatet där.
Då ser du direkt om det läcker ut gas.

Jag tror inte det läcker för då borde trycket gått ner till 0 (relativt atmosfärstrycket).
Snarare är det så att gasen vandrat in i ölet.
Har man fatet fyllt till brädden så får man fylla på mer gas oftare tills dess att ölet är mättat.

Ta en sprayflaska med vatten och lite diskmedel och spraya på minsta lilla läkage syns direkt men det är säkert som Kenneth tror att det blir en tryckutjämning när kolsyran vandrar ner i ölen.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag körde en variant på badkarsmetoden, dvs mitt badkar är så grunt att fatet inte kan stå så att luftfickan kommer upp mot luckan, så jag tejpade på en plastkasse som jag fyllde med vatten och det visade sig då att det inte fanns ngt läckage.
Tack för tipset i alla fall - helt enkelt samma metod som när man letar punka på en cykelslang!
Alltså - tryckutjämnning!
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.