Sv: Önskelista på humle av 2005 års skörd

Kommer det komma amarillo, crystal och simcoe kottar/puckar?

Börjar se hur sommarens pale ales tar form.

jan_johansen skrev:

Men när kommer kottar + puckar?

Troligen i januari. Tyvärr blir det svårare och svårare att få tag på kottar, eftersom de stora humlefirmorna mer och mer riktar in sig på pellets och extrakt. Vi kommer dock att göra vårt bästa för att ta in fler sorter som kottar än förra året, eftersom det har varit så stort intresse här på forumet. Jag har gott hopp om att lyckas med detta, och att vi kan få hem en del av de "nya" sorterna som har efterfrågats ovan.

-- Svante

Lund skrev:

Kommer det komma amarillo, crystal och simcoe kottar/puckar?

Amarillo och Simcoe kan gå. Crystal har vi inte fått offert på, däremot Mt Hood och Liberty, som ju är mycket närbesläktade. Detta är alltså som kottar.

Puckar blir bara några få sorter, troligen East Kent Goldings, First Gold, Fuggles, Northdown och Target.

-- Svante

Yuk vad jag inte gillar de stora humlefirmorna.......... Men det låtar bra att det ser ut att lyckas. Jag gillar definitivt inte pellets särskild mycket.......

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Själv har jag inget emot att brygga med pellets - det är mest en praktisk fråga om vad som passar bäst med tanke på den utrustning och de metoder man använder. Men visst finns det en tjusning med att använda så ursprungliga, dvs lite processade, råvaror som möjligt.

De stora humlefirmorna gör som alla andra marknadsaktörer, nämligen anpassar sig efter vad kunderna vill ha. Och kunderna är framför allt de stora bryggerikoncernerna. De vill inte ha kottar.

-- Svante

31 Senast ändrad av Torgny (2005-12-12 02:49:44)

Svante skrev:

Det rör sig om pellets från USA av dessa sorter:
Cascade, Willamette, Nugget, Tomahawk = Columbus, Crystal, Amarillo, Palisade, Simcoe. Snart kommer också Cascadekottar in.

Svante skrev:

Crystal har vi inte fått offert på, däremot Mt Hood och Liberty, som ju är mycket närbesläktade.

Men vad trevligt! smile
Jag hade tänkt brygga en Råg IPA (av Denny Conn) där Columbus och Mt Hood används men iom att jag (eller Humlegården) inte hade någon av dessa humlesorter hemma så skulle jag bli tvungen att ersätta med annan humle = inte samma öl. Nu ser det genast bättre ut så jag väntar nog med det ölet ett tag tills jag har rätt humle.

Sen har jag planerat ett gäng Pale Ales på samma maltbas men med olika sorters humle, så det här kan ju bli hur kul som helst.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte