Sv: Ämnen och gäster
Tack
www.facebook.com/bryggradio
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Sveriges Bryggradio → Ämnen och gäster
Det var så lite så.:) Tycker Sveriges bryggradio är grymt bra.
Min fru gillar förresten också att lyssna på det tillsammans med mig i sängen. Hon tycker hon somnar så bra då.:)
/Peter
En sak jag har funderat en del på, är kalibrering av mätinstrument. Hur gör man egentligen? det går att köpa lab/industriutrustning, men då har man inte råd att köpa malt. Vi mäter ju både vikt och volym, men även densitet och temperatur. Vilken annan hobby är så komplex i mätande av olika dimensioner?
Sen skulle det vara kul om det fanns ett bra sätt att kalibrera sin öl mot färg, men det får bli överkurs.
men kalibrering är eg det först man ska göra innan man börjar försöka brygga reperbara öl.
Det är ju egentligen varken förslag på ämnen eller gäster men jag skulle tycka att det vore önskvärt om ni annonserade era sändningar mer än en till två dagar i förväg som ni gör nu. Blir ofta svårt med planeringen att hinna med om man vill lyssna live.
ett avsnitt om humleodling kanske?
Skulle gärna se en längre epsiod med mer generella frågeställningar. Brukar sitta och dra av 2-3 avsnitt varje natt när jag jobbar och lyssnar även på mina favoritavsnitt flera gånger. Bryggradio som sämst slår vilken radiokanal som helst.
Tack! det var vänliga ord.
Har du tid lust och ork att hjälpa oss plocka ihop en lista med generella frågeställningar så bakar vi gärna en episod på det temat.
Vi ska försöka annonsera tidigare framöver.
Humleodling hade varit kul att göra, vi har prata lite löst om det när Hugo var med.
Jag är själv ingen expert på området, men vet ni någon som kan tänkas vara duktig på detta så kontaktar vi gärna vederbörande och ser om vi kan få till en intervju.
Brew Strongs Q&A-sessions är ju bra, men jag känner ofta att de hänger kvar lite väl ofta vid varje fråga - om ni satsar på ett sådant avsnitt så tycker jag att man skulle försöka hålla sig kring 5 minuter per ämne. Lägg upp en tråd på forumet om frågor som ska tas upp - erfarna bryggare kan ju möjligen också föreslå frågor som de redan vet svaret på..!
Jag skulle gärna höra er göra program om de olika ölstilar som finns i SHBFs öltypsdefinition.
Till exempel skulle ni kunna göra ett program om stout och prata om:
1: Stiltypen
2: historia
3: typiska ingredienser
4: mäskningsscheman och klassisk vattenprofiler
5: Humling/kryddning i koket.
6: jäst och jäsning/lagring
7: kryddning i Sekundärjäsning och lagring
8: kolsyrning
Som gäst/gäster kan man ju ha en. Öldomare och/eller de som kom topp tre på SM.
Ni kan göra ett nybryggar avsnitt. Det känns som om fler och fler finner denna fantastiska hobby. Jag passar på att sticka ut hakan och som nybryggare erbjuda en flaska, av vardera, av mina tre premiärbrygder för recension i radion. Dom bryggdes i mitten av juni. Jag är nöjd med dom och det kunde vara en kul grej att få ölet recenserat av andra än vänner.
Vore kul också och bjuda in en politiker från näringslivet(?) som får prova på olika hembrygder och ta del av den sköna atmosfären. Det skulle både vara intressant att lyssna på och kanske öppna en del dörrar
Annars är jag en av de som verkligen gillar småpratet och avstickningarna i programmen.
Många bra idéer där! Tack för det.
Stilfokus kunde vara kul, kanske i samband med säsongtyp osv.
Vi får snacka ihop oss och hoppas vi kan köra på som fan i höst och leverera en bra säsong! Fortsätt komma med idéer och tips.
Ett önskemål till kommande program angående interaktiva ölprovningar. Gärna fler A-B provningar likt Pale Ale provningen med Sierra Nevada Pale Ale och Old Speckled hen.
börjar få abstinens efter fler avsnitt.
Kan avslöja att onsdag kväll kl 18 är det dags igen.
Vi grejar lite med en ev gäst så vi kan i skrivande stund inte säga något om ämnet.
... kanske lite smalt - men några ord från upphovsmännen bakom denna otroligt coola pryl vore ju riktigt kul att höra på BR.
(En idé är att vi lyssnare donerar en liten slant för det specifika ändamålet att bryggradion tecknar sig för ett "early bird"-paket och sedan testar den tidiga versionen av beerbug så man får höra hur/om den funkar - verkar ju komma redan i december)
http://www.kickstarter.com/projects/par … hydrometer
/Johan
... kanske lite smalt - men några ord från upphovsmännen bakom denna otroligt coola pryl vore ju riktigt kul att höra på BR.
(En idé är att vi lyssnare donerar en liten slant för det specifika ändamålet att bryggradion tecknar sig för ett "early bird"-paket och sedan testar den tidiga versionen av beerbug så man får höra hur/om den funkar - verkar ju komma redan i december)
/Johan
Hörde talas om den här för ett tag sen.. i samband med brewpi-projektet har jag för mig... vill ha !! :-)
Coolt, har jag missat
grabbarnas grejer!
Senaste avsnittet med Chad Y. var mycket bra. Hade varit kul med en uppföljare på ämnet hembryggning av suröl.
En intervju med http://www.themadfermentationist.com/ hade också varit intressant.
Saknar Hugos hörna.
Skulle gärna höra ett helt avsnitt om prylar och DIY. Saker man kan göra själv hemma och hur.
DIY-prylar är kul, men vi får nog klura lite på hur man gör sådant tydligt i radioformat.
...och jag skulle gärna vilja lära mig mer om hur man gör svagare öl utan att göra för mycket avkall på smak och karaktär. Jag är till exempel väldigt förtjust i våra amerikanska dubbelipor, men skulle i många sammanhang gärna vilja kunna ta ett par öl utan att bli för yr i mössan. Jag har läst runt en del på nätet och hittat mycket intressanta tankar om "lätt-ipor" ("session IPA" ger en hel del intressanta träffar), men det vore skoj att höra erfarna svenska bryggare dryfta saken i bryggradion.
(Öltypen är förstås bara det exempel som ligger närmast till hands för just mig.)
Och tack för väldigt givande program!
/kalle.
Tack själv, öl med mindre mängd alkohol är helt klart något som vi tittar på.
Både traditionella lågalkoholtyper men även tolkninar av nyare stilar.
Bra att du sporrar oss
/Johan
Jag har idag "beställt" WiFi-versionen för eget bruk så det lär bli ett avsnitt om detta men det dröjer till april innan de räknar med att skicka den.. jobbig väntan men jag kände att jag inte skulle ha samma nytta av BlueTooth.
Humlebladet → Sveriges Bryggradio → Ämnen och gäster