Hjälp med vatteninfo

Hej, jag har hittat ett pdf-dokument över vattenkvalitén i Linköping på nätet. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att avgöra om vattnet är bra att brygga på, eller om några tillsatser ev. behövs. Det verkar dock finnas flera vattenkunniga personer här, så jag hoppas någon kan säga något om mitt vatten!

Analysen jag hittat är från Tekniska Verkens hemsida. Den är gjord 2007 så jag vet inte hur bra den stämmer idag, men jag antar att de strävar efter att justera vattnet så att det stämmer med dessa värden.

http://www.tekniskaverken.se/kundservic … aberga.pdf

Tack!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-29 22:56:28)

Sv: Hjälp med vatteninfo

Använd denna sidan - http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/
Lägg in dina värden där och jämför dem med en vattenprofil från ex. ett bryggeri eller stad. Sedan är det bara att lägga till salterna för att
komma så nära du vill och kan, helt mitt i prick kommer du inte, men vet du vad du är ute efter så vet du när det är ok.

Ett stort ämne som behöver tid att förklaras, men ett snabbt ofullständigt svar -
Du behöver kalsium i ditt vatten, minsta rekomenderade mängd är 50mg/l (samma sak som 50 ppm = parts per million)
Hur mycket ex. kalsium sulfat eller klorid du ska tillsätta beror på vilken typ av öl du ska göra.

För torra humledrivna öl rekomenderas att andelen sulfat är högre än Kalsium som i stället resulterar i maltiga fylligare öl.

För att verkligen förstå vad du ska göra så rekomenderar jag att du läser John Palmers How to brew, första upplagan finns gratis här - http://www.howtobrew.com/ Att förklara allt om vatten på ett forum blir nog bara rörigt.

Men köp gärna den tryckta boken via humle.se, den är åtskilliga sidor tjockare och kommer bli din räddare i nöden och göra dina öl bättre.

Här hittar du dessutom 4x1 timmars podcast med författaren om just vatten och vattenbehandling -
http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong/Page-4

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nefilim: Brygg några gånger, blir det gott så är väl kvaliten på vattnet bra, smakar det illa får du förändra.......
Bry dig inte om hur det SKA vara, är du nöjd med ölen  så är ju allt OK. eller.........

Salle

Dokumentet anger inte alla de mineraler som man normalt brukar intressera sig för, men de mest relevanta värdena finns där.

Kalcium (Ca): 20 mg/l. Lite lågt, du bör tillsätta kalciumklorid, kalciumkarbonat eller kalciumsulfat för att försäkra dig om att ölen inte blir grumlig.

Karbonat (Alkalinitet i HCO3): 54 mg/l. Inga problem där.

Klorid (Cl): 11 mg/l
och
Sulfat (SO4): 19 mg/l. Låga värden, men det är bara bra, eftersom det ger dig svängrum att tillsätta kalciumklorid eller kalciumsulfat för att få upp kalciumhalten.

Det står ingenting om magnesium och natrium, men de spelar mindre roll och du får tillräckligt av dessa mineraler från malten. Vattnet är hursomhelst mjukt, så du kan nog förutsätta att halterna av dessa mineraler är låga (< 10mg/l).

Summa summarum: införskaffa kalciumklorid (när du vill brygga maltiga ljusa öl), kalciumsulfat (när du vill brygga humliga ales) och kalciumkarbonat (för mörkt öl).

Think globally. Drink locally.

Misstänkte att kalciumnivån var lite väl låg efter att ha läst på nätet, men var lite osäker på skillnaderna mellan klorid, sulfat och karbonat... Ska läsa mer i Palmers bok (har tittat på nätupplagan tidigare, men inte just på vattendelen) och även titta igenom de klipp som rekommenderades ovan. Stort tack för hjälpen!

Happy brewing!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Natrium och magnesium ska enligt mina uppgifter ligga på 10 respektive 2 ppm i Linköping.

Vårt vatten är nästan lika mjukt som det i Plzen. Men det är ju bra - mycket lättare att tillsätta mineraler än att ta bort dem.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Rapax: Tack för infon! Har du pratat med Tekniska Verken eller? Jag funderar på att ringa dem & kolla så att deras dokument från 2007 verkligen stämmer.

Jag fick de siffrorna från en annan hembryggare, Erik Rönnqvist. Men jag tror han pratade med tekniska verken.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Jag har färska siffror (januari 2011), direkt från Tekniska Verken.

Linköping har 2 st vattenverk, Berggården (30000-40000 m3) och Råberga (ca 10000 m3). Som boende i Linköping får man vatten från båda verken så jag viktar Berggården 3,5 gånger och Råberga 1 gång.

Berggården
pH: 8,4
Alkalinitet: 46 mg/l
Klorid: 11,2 mg/l
Sulfat: 20 mg/l
Magnesium: 2,47 mg/l
Kalcium: 19,6 mg/l
Natrium: 7,31 mg/l

Råberga
pH: 8,2
Alkalinitet: 44 mg/l
Klorid: 9,7 mg/l