Borra hål i kylskåp?

Hej!
Jag har ett helhöjds Electrolux kyl/frys och funderar på att borra ett hål högst upp i sidan för att dra ölslang igenom det och vidare till en tappkran. Jag har googlat och försökt hitta sprängskiss för att se om det finns kylelement inuti sidoväggen, men hittar ingenting.
Är det någon som vet om det är riskfritt att borra i sidan av skåpet?
Mvh Mats

8þ Mats

Sv: Borra hål i kylskåp?

Jag har faktiskt ingen aning, men de kegerators jag sett på bild har hålen genom dörren. Antar att det av tekniska skäl är enklast att inte ha kylslingor etc. i dörren, den är bara väl isolerad. Sidorna torde vara vanskligare. Går det inte att montera loss plåten från utsidan för att kika?

Think globally. Drink locally.

Jag tror, vågar inte säga helt säkert, att det bara är kylslingor på baksidan och att det bara är isolerat på sidorna. Kanske inte tillförde så mycket men ändå. smile

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-21 12:30:47)

Går i liknande funderingar, tror att den modellen jag har dock endast har kylslingor i baken.
Men det är endast kyl.

Ring till en kylskåpsreparatör och fråga, dom brukar ha jävligt bra koll på sådana saker och kan kanske rekomendera var i sidan du ska borra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag köpte en gammal kyl på blocket, 400 spänn för en gammal Electrohelios från 1900-talet, och borrade hål för två tappkranar. Inga som helst problem, isoleringsmaterialet var ett torrt orangefärgat fluff.

Vet inte vilka isoleringsmaterial som används nuförtiden, men jag kan inte tänka mig att man installerar kylelement i själva dörren. Och jag tror inte heller att kylskåpstillverkarna har något slags flytande isolering, så då är det bara att borra på!

/Lars

Av kosmetiska skäl vill jag helst inte borra hål i dörren på min kyl, även om det hade varit det enklaste.
En sak jag får för mig att jag läst ngn gång för länge sedan är att om kylskåpets sidor är varma så ska man inte borra i dem...
Då sitter det ngt där inne som man inte vill ta sönder wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

LarsC skrev:

Jag köpte en gammal kyl på blocket, 400 spänn för en gammal Electrohelios från 1900-talet, och borrade hål för två tappkranar. Inga som helst problem, isoleringsmaterialet var ett torrt orangefärgat fluff.

Vet inte vilka isoleringsmaterial som används nuförtiden, men jag kan inte tänka mig att man installerar kylelement i själva dörren. Och jag tror inte heller att kylskåpstillverkarna har något slags flytande isolering, så då är det bara att borra på!

/Lars

"1900-talet" rätt stort spann ^^

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Ta fram drillern och kör på som det amärikanska talessättet säger no gutts no glory

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

purjo skrev:

"1900-talet" rätt stort spann ^^

Vi kan kanske utesluta dom första 30 åren av 1900-talet... http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Midgley_Jr

Har själv borrat både genom dörr och sida i min ölkyl (gammalt ElektroHelios skåp från tidigt 90'tal). 1 hål i sidan för kolsyreslang och 2 hål i dörren för två tappkranar. I skåpet får det plats 2 st corneliusfat + 1 st 30l ölfat.