Analysis of Brewing Techniques

Jag såg att humlegården har Analysis of Brewing Techniques av Fix i lager nu smile

Har någon här läst den? Rekommendationer? Någon som jämfört den med Bamforths bok Standards of brewing?

/Fredrik

Sv: Analysis of Brewing Techniques

Hej Fredrik,
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig för jag har inte Bamforths boken.
Om vi istället jämför med analysis of brewing sience, som jag vet att du läst.
Jag tyckte att den var lite tung och handlade om hur det fungerar och inte så mycket hur man bör göra.

"brewing techniques" är mycket mer "gör så här så blir det så här".
behållningen är att den beskriver 40, 50, 60, 70 mäsk metoden ingående.

Jag har antagit att Bamforth boken är mera en teoretisk bok.
Vilket jag tror passar dig bättre om jag känner dig rätt ( via listor).

Uppsala är en liten stad, om du är osäker kan du cyckla över och bläddra i boken.

Jag tror att det finns en recention av Bamforths boken i hembryggaren.

/Kjell

Jag kan inte jämföra med Bamforths bok eftersom jag inte läst den.
Däremot kan jag lämna en del info om Fix & Fix bok.
Den koncentrerar sig enbart på  bryggteknik.

Den går igenom alla moment i bryggningen på ett välskrivet sätt. Lätt att ta till sig eftersom den håller sig på en nivå som de flesta kan hänga med i. Fix var doktor i matematik om jag inte minns fel, men det finns inte speciellt mycket matematik i boken.

Det finns inte ett enda recept i den. Vilket jag tycker var bra eftersom det finns så många andra receptsamlingar.

Jag kan rekommendera boken till både nybörjare och mer avancerade.
Jag blev en bättre bryggare efter att ha läst boken.

Det finns kanske lite småfel här och där men det står jag ut med. Till exempel så omnämns en gammal felaktig relation mellan SRM och EBC färg på öl.

Kapitlen om mäskning och humle är i mitt tycke höjdpunkterna i boken.

Tack Kenneth och Kjell!

Och tack för erbjudandet att bläddra i boken! Jag lutar nog åt Fix.

Fix PoBS är bra, men jag saknar en hel del, framförallt när det gäller riktiga data kring sockerprofilerna vid mäskning etc.

Teoretisk jag har jag inget emot, men har sett en del som påstår att Bamforth vänder sig med till professionella bryggare, och det kan ju tolkas på lite olika sätt?

Antingen att hembryggare skulle vara minre nogräknade i någon mening och att en professionel bok skulle vara mer korrekt på något sätt eller att den handlar tekniker i storskaliga fabriksinstallationer och kommersiella aspekter som är mindre relevant för oss hembryggare. Jag fick för mig att det är det senare, isåfall blir det nog definitivt Fix.

Men jag känner till Bamforth, jag har läst några av hans artiklar som varit lysande. Om det är samma klass på hela boken, verkar det mycket intressant.

/Fredrik

Hej
När jag själv funderade på att köpa boken så tolkade jag det som att den beskriver hur man mäter olika saker.
Eftersom jag saknar ett proffs lab med t.ex fotospectrometer så bestämde jag mig för att det inte var en bok för mig.

/Kjell

Tackar!

Jag tror jag köper Fix får vi se! Blir kul med en ny bok igen.

Köpte michael jackssons bok, både den lilla med fina bilder och en inrökt kopia av den stora i en boklåda på kulturnatten, men jag tyckte den var lite tråkig att läsa. Det var mer som en historiebok på något vis. Kul det med ibland, men jag orkar inte mer än några sidor innan jag tappar intresset yikes) Fix gamla har jag läst säkert 3-4 gånger, perfekt antingen i badkaret eller i solstolen på sommaren.

/Fredrik

Hej Fredrik,

Jag vet inte hur det har gått till att Analysis of Brewing Techniques har synts i webbutiken, för det var flera år sedan vi hade den. Jag har tagit bort den nu. Beklagar missen!

/Eva

Aha, vilken osis. Då får jag tänka om smile

/Fredrik