Stark mörk belgare med oväntad hög FG (50 l braumeister)

För ca. en månad sedan bryggde jag en stark mörk belgare på 1090 OG. Den slutade på 1026, men jag tror inte att det är jästen som gett upp eftersom jag använde en jästkaka från en tidigare brygd som borde innehålla mer än tillräckligt med jäst. Jag tror snarare att det är mäskschemat som är boven, i kombination med tjock mäsk (12kg malt, 45 l vatten).
Jag mäskade med ett traditionellt belgisk schema för hög förjäsningsgrad, nämligen 40 min @ 63° och 20 min @ 72°, utmäskning @78°
Laka gjorde jag med 8 l vatten. OG=1056, efter 90 min kok och socker (2l sirap och 500 g socker) var OG 1090.
Efter 4 veckor var FG 1026.
Som sagt tror jag inte det är en avstannad jäsning, och karamelmalten står bara för 5% av ingredienser medan jag har 15% socker.
Kan det vara så att mäskschemat har orsakad den låga förjäsningsgraden? Hade jag bättre gjort en infusionsmäskning på 65-66°C i stället?

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Stark mörk belgare med oväntad hög FG (50 l braumeister)

Är du säker på att det inte handlar om avstannat? har du kollat med lite fräsch jäst, i en liten mängd bara...
Tjock mäsk? 45 L till 12 kg? är det tjockt? jag kör i princip alltid med dubbla mängden vatten.. ex 10L till 5 kg... det vore ju extremt tjockt i såna fall, och visst är den tjock, men har normalt inte problem med utjäsning ändå.. (senaste brygden, IPA: OG 62 FG 10, då med 2.5 % muscovadosocker)

Kanske jästen var sliten? vilket OG hade "kakans" öl?

inga lösningar kanske, men ändå..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag har ölen i två hinkar med ca 17 l var. I den ena tillsatte jag en påse t-58. I den andra försökte jag återuppliva jästen med 2 l färsk vört innan jag hälde tillbaka den. Inget hände. Jag ska nog göra en forcerad jäsning tror jag, men jag ville bara kolla om någon har erfarenheter med ett likadan mäsk i en braumeister. Iofs är inte den mäsken så tjock, menändå dubbel så tjock som man brukar ha i en BM. Detvar det jag menade med tjock mäsk.

jaha, en braumeister!, blev lite fundersam över vatten mängderna.. smile , kanske den var för tjock iaf då, jag vet inte...
hoppas du kommer på vad som gick snett iaf, och att nån med braumeistererfarenhet har lust att svara.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det ser ut som det kanske var en avstannad jäsning ändå... Den återupplivade jästkakan börjar visa lite aktivitet. Få se var den slutar.
Jästkakan kom från en imp stout på 1080, så med facit i handen hade det varit bra att återuppliva kakan innan jag hällde den i min quad. Det var bara att jag tappade min stout på flaska medan jag mäskade quadrupeln...

ja, om jästen först har tuggat ett öl på 1.080 då kan det nog bli lite svettigt att ta itu med en 1.090! inga lättöl direkt!

men t-58 borde ju vara bra, den används ju ofta för flaskjäsning i starka öl vad jag har förstått..
jag bryggde en trippel med den jästen, 80% pilsnermalt, 20% strösocker, då tillsatte jag sockret i två omgångar efter att "huvudjäsningen" i det närmaste var klart, FG var helt ok på 1.008, ölet ca 9,5%, om jag minns rätt hade jag 89% utjäsning på den, rätt trevliga mandelmassadofter...

förresten vad är det jäst vi pratar om? tänkte på att du använt den till imp stout, men det är en belgisk jäst va?