Lyckade humlekombinationer

Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av humlekombinationer som blivit riktigt lyckade. Det finns ju näst intill onändligt antal kombinationer av humle så det vore intressant att veta vilka kombinationer andra funnit lyckade och få idéer.

Jag blir först ut att berätta att den mest lyckade humlekombon jag hittills bryggt med är fuggle och cascade som smak/aromhumle. Detta var i en IPA bryggd med california lager jäst.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Lyckade humlekombinationer

Chubb skrev:

Jag blir först ut att berätta att den mest lyckade humlekombon jag hittills bryggt med är fuggle och cascade som smak/aromhumle. Detta var i en IPA bryggd med california lager jäst.

Jag saknar Gilla-knappen. Fuggle och cascade funkar även bra som torrhumling

Styrian & Saaz funkar bra i belgare, Northern brewer & EKG funkar bra i brittiska öl.

http://saccharolicious.blogspot.com

EKG+Cascade..  mmmm
  men min största favorit so far; IPA bittrad med Centennial, smak och arom med rejäla mängder Centennial+Chinook!!! trots frånvaron av torrhumling hoppade aromen upp och klippte till en rakt över näsan, trodde dock att jag överdrivit beskan från början, men efter en dryg veckas vila på fat var den kanske den godaste IPA jag nånsin smakat... big_smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

+1 På EKG & Cascade, det bästa från England och Amerika smile
Tycker även Hallertauer Mittelfrüh passar bra ihop med många olika humlesorter.

Fuggle/cascade har det blivit mycket av för mig. Trots att det kanske inte är en så nyskapande kombination. De är på ett sätt väldigt olika varandra till sin karaktär, som en tystlåten storebror (Fuggle) och en högljudd lillebror (Cascade) men just balansen mellan jordig fyllighet och citrusaktig friskhet är svår att inte gilla...

Sen gillar jag First Gold mycket. Den gifter sig också fint med Cascade tycker jag. Kanske lite väl lika varandra på ett sätt.

Just nu har jag en IPA på jäsning med magnum som bitter, magnum/amarillo som smak och arom. Tycker att det känns som en lyckad kombination på pappret... Skall bli spännande att få se.

Hej!

Gjorde nyss slut på min bästa gräsklipparöl, alldeles för tidigt!!

En ljus Ale 4,8% med Centennial som beska och Citra till smak, arom  och torrhumling.
Jästen var American Ale II-1272.
Citra kommer jag garanterat att använda fler gånger och även då i nya kombinationer.
Centennial kan man nog ersätta med tex Cascade eller Columbus?

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sommar å sol alla glada bryggare,

Humle är skoj å ligger, som dom som känner mig, mycket varmt om hjärtat..

Kan rekomendera följande smak och aromkombinationer, beskagivans eventuella bidrag brukar jag bortse från...

Amarillo + Perle i APA/IPA
Citra + Motueka i modern lager eller APA
Motueka + Saaz i tjeckisk lager
Nelson Sauvin + Amarillo i IPA
Nugget +Simcoe + Columbus i modern porter/stout

Brygg väl men bjud sen bort det mesta så ni kan brygga igen (c:

Mot nya djärva öl och humlekombinationer...

Peter

Nu ar jag lite utanfor igen, da alla pratar ale.... Men saaz+saaz+saaz i tjeckisk lager ar inte fel.
Men jag gillar perle som bitter och tettnanger som smak. Aven hallertauer mittelfru ock tettnanger som smak + ingen arom. Har aven kort northern brewer + saaz med fullgott resultat. Endast lager da for min del.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

En härlig kombination är Simcoe, Centennial och Strisselspalt.  Tyvär har inte Humle tagit in Strisselspalt på länge så man får försöka ersätta med Crystal eller Mt Hood.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Strisselspalt har mycket riktigt varit frånvarande en tid men nu när vår leverantör släppt 2009 års skörd så tar vi hem en skvätt igen så räkna med att kunna handla den i början av september.

Må välbrygd öl svalka edra strupar i hettan...

Peter

Ska till att brygga en amerikansk IPA (15l) imorgon och funderar lite över de tillgängliga humlesorterna jag har.
Ganska basic maltkombo förutom en näve Special B:

4kg Pale Alemalt
250g Pale Crystal
200g Dark crystal
278g Vetemalt
50g Special B

Så här tänker jag humlen, kanske inte så dessa humlesorterna brukar användas och just därför blev jag lite nyfiken. Några tips?

20g nugget @ 60min
5g warrior @ 10min
20g amarillo @10min
10g simcoe @1min
20g nugget @1min

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

13 Senast ändrad av lokke (2014-01-27 21:03:01)

Kommer brygga en modern(are)lager och funderar på

60 min:    30g  EKG
10 min:    30g  Cascade
Flameout: 30g  Cascade

Vad tror ni om kombinationen?

lokkebrewing.wordpress.com/

14 Senast ändrad av Getingen (2014-01-27 21:31:30)

Bittergivan har väl ganska liten betydelse beroende på vilken sort du väljer, däremot blir det oftast mer ekonomisk att använda en humlesort med hög alfasyra.