Lakhastighet?

Hallå!

Jag undrar ifall mina funderingar runt lakningshastighet är korrekta. Jag har mer eller mindre alltid tyckt att lakningen tar en sån $#"#¤"!#?½½ tid.
Därför fick min gamla mäsk- och lakhink gå till de sälla jaktmarkerna och introducerade min nya fina optimerade (?) lakhink. Se bilderna nedan.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/gamlalaken.jpg
Gamla lakhinken med 4 mm hål och inte så många antal hål.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/nyalaken.jpg
Nya lakhinken med en triljard 3 mm hål.

Hur som, min fundering är denna:
Har lakhastigheten en inverkan på utbytet, dvs ifall jag lakar fortare, får jag då ut mindre antal öschle ur min lakning?

Sv: Lakhastighet?

Jag har inga siffror men visst, lakhastigheten påverkar utbytet på flera sätt. Tiden är ju en uppenbar faktor. Det krävs en viss *tid* för att lakvattnet ska kunna extrahera extraktet, delvis genom diffusion. Sen så är nog risken för kanalbildning etc större och du lakar för snabbt.

Jag reglerar inte lakhastigheten med antalet hål utan med tappningsventilen i ytterhinken. Släpper jag på för fullt, så går det på tok för fort, och risken för stopp ökar också.

/Fredrik

Hmm...jo, jag reglerar hastigheten med kranen också, fick bara känslan av att lakningen går mycket snabbare nu än med min gamla hink, därav funderingen.

Antalet hål tror jag är bra, men däremot är jag lite tveksam till att jag vid första bryggningen med nya hinken, körde på fulla spjäll, dvs kranen helt öppen. Gick vääääldigt mycket fortare än sista bryggningen med gamla lakhinken.

/Ulrik

4

Fredrik skrev:

Jag reglerar inte lakhastigheten med antalet hål utan med tappningsventilen i ytterhinken. Släpper jag på för fullt, så går det på tok för fort, och risken för stopp ökar också.

/Fredrik

Hej,
mina erfarenheter med den typ av hinkar med en reglerbar kran är att det tar ca 3 timmar att laka 34 liter mäsk- och lakvatten vilket resulterar i ca 25 liter vört. Jag hittade ett bra förslag som motverkar stopp här på forumet, man lägger ett sk stekskydd ovanpå hålen i den inre hinken innan man häller på mäsken. Stekskyddet, som finns i flera storlekar, kan köpas där det säljs köksgrejor.
hls
/Jürgen

Tror att Fredrik här på forumet använder sig av stekskyddsmetoden. Själv tyckte jag att det funkade jädrigt bra med en massa 3 mm hål. Dock var jag mer orolig över att jag lakag FÖR fort....

...glömde en sak, är det nån som vet ifall det finns nån "optimal" tid som man ej bör understiga??

Det jag är ute efter är egentligen att A) få till en bra lakningsprocess som ej sätter igen så lätt och B) kapa totala bryggtiden.

7 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-25 06:52:55)

Det finns någon formel jag sett någonstans som lyder:
optimal lakhastighet = 0.075L/dm^2 / minut.
Dvs med en diameter på 3 dm får man c:a 0,7 liter/minut (0,075*3*3,14)

Jag minns inte varifrån den ursprungligen kommer men jag har för mig att Kjell Eriksson från Uppsala skrev om det en gång.

Hmm... jag har aldrig tagit tid just när jag lakat, jag håller mest kolla på vätskenivån i kärlet. Men kenneths siffror låter väl hyfsat rimligt med vad det brukar ta för mig, eller om jag rent av lakar lite långsammare tror jag. Någon halvtimmen brukar väl lakningen ta ialllafall. Ska ta tid nästa gång.

Jag brukar å andra sidan inte bry mig om utbytet så mycket, mest eftersom jag har så kastruller och inte vill ha för stor kokvolyme.

jag har märkt tåv olika sorters "stopp", det ena är när själva hålen i falskbotten rent faktiskt proppas igen - det problemet är helt bortraderat i och med stekskyddet. Den andra är att man lakar så fort att man packar maltbädde nför hårt, pga undertycket på undersidan.

/Fredrik

Hjärnsläpp från min sida!
Arean på en cirkel är förstås (radien^2*pi)
Så mitt exempel blir.
0,075*1,5*1,5*3,14 = 0,53 liter/minut.
Dvs ungefär 1 liter på 2 minuter vilket stämmer rätt bra för mig. Använder dubbel jäshink med den inre botten uppborrad.

Hallå Kenneth!

Är det diametern på lakkärlet du menar?

Verkar stämma rätt OK då vid senaste bryggninen så tog de 15 första litrarna ganska prick 30 minuter dvs 1 liter/2 minuter.

/U

Ja just det. Diametern på lakkärlets botten.
Kjell har inte kommenterat saken så jag antar att uppgiften kom från honom.

Hej
Jo, det stämmer nog att de uppgifterna kommer från mig.
Fast ursprungligen från någon gammal öl guru vid namn Narziss.

/Kjell