kylning modell större

Jo, det är så att jag håller på att snickra ihop ett nytt bryggverk, har lyckats lägga vantarna på en kittel ca 90 L, även skaffat brännare 8,8 kW, borde räcka eller? kommer bli bryggningar i storleksordningen 65-75 L skulle jag tro..

Ni som brygger i den storleksordningen, vilket verkar vettigast plattvärmeväxlare eller immersion?
egentligen har jag mest lust på en immersion, för att senare komplettera med pump för wirlpoolkylning, vilka dimensioner/längder på koppar rören är att föredra i det läget? eller är det bättre med motströms?
  andra aspekter??
vinklar emottages tacksamt!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-02 10:40:26)

Sv: kylning modell större

En rekomendation är att köra med både livrem och hängslen..

Dvs. en whirlpoolchiller som går genom en plattvärmeväxlare.
(Whirlpoolströmmen genom pvv alltså)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Om du vill se min "Dopp-kylare" så kolla på :

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2499

Den går att bygga hög så det räcker!

VVB-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har en gasolbrännare där det står 8,8 kw som jag använder med en boilvolume på c:a 50-55L. Jag brygger ute i ett garage och det kan ta lite tid att få kok i "skiten" när det är kallt ute, men det är inget problem att hålla ett rullande kok.

Jag har plattvärmeväxlare från APV (tror den ursprungligen var gjort för tappvatten) och det funkar klockrent. Jag gör whirlpool och väntar 20 min, sen tar det c:a 10 min innan jag är klar för att pitcha jästen i dom två jäshinkarna.

jrm, tror du att din kokvolym ligger vid "taket"?, eller skulle det funka med säg 75L?
(tror vi har samma pall, den från maltmagnus?)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

6 Senast ändrad av jrm (2010-07-12 11:03:55)

Min är från Danmark, men påminner väldigt mycket om kokpallen från maltmagnus. Samma specifikationer vad jag kan se.

Jag vågar knappt gissa. Jag bryggde pale ale i går och då var det inget problem alls att hålla kok i drygt 55L, vred ganska mycket ner för gasolflödet. Däremot satta värmeväxlaren igen i humlegegga och numera gillar jag inte hela humlekottar...

Anyway, på vintern i 10 graders kyla och med garagedörren öppen får jag dock vrida på bra mycket mer, men då är omgivningarna ju också 30-35 grader kallare så avkylningen är betydligt större. Kanske det går om du kan isolera kärlet men ett material som inte tar eld eller bryggar i nåt uppvärmt, välventilerat utrymme. Annars tror jag det blir en utmaning att brygga på vintern.

Men det går ju alltid att planera på mindre volym på vintern och större från påsk fram till höstlovet. Jag har börjat sikta på c:a 40L i jäshinken då man då klarar sig med två fat och slipper "flaskhelvetet"...

Mmm, ok, jag förstår hur du tänker... dagar som idag räcker det väl med ett par värmeljus för hålla ett rullande kok på några liter, hehe..
men bra info, det var det jag var intresserad av ... om du vred ner för 55L koket... känns inte helt idiotiskt att testa 75 då.. kanske smile
tack för input!

Kylningen är lagd på is...
efter ett testkok upptäcker jag till min fasa att vattnet smakar metall, kitteln är tydligen "lagad" runt botten av nån pajsare som inte har koll på att svetsa rostfritt med livsmedelsduglighet, så kan det gå..