Jäsning under sommaren

Hej!

Om man som jag inte har möjlighet att jäsa i annat än rumstemperatur. Hur ska man då göra för att hålla nere temperaturen nu under sommaren? Jag vill ju fortfarande brygga eftersom det är nu man har lite mer tid till det.

Kan man ställa jäshinken i ett kallt vattenbad? Räcker det med lite vatten i botten eller måste vattnet täcka en stor del av hinken? Någon som provat?

Sv: Jäsning under sommaren

Hur mycket menar du med "hålla nere temperaturen?" Har du tänkt göra en underjäst öl blir det nog problem.

Sen om du ska köra på vattenbadet så kommer ju vattnet tillslut få rummets temperatur och det går fortare för vattnet att anta rumstemperatur ju mindre vatten du hur.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sommartid brukar jag passa på att brygga öltyper som trivs vid lite högre temperaturer. Saison t ex - de gynnas snarast om kvicksilvret ligger över 25. Övriga belgare klarar sig fint i rumstemp, i vart fall under primären. California Common och Kölsch funkar bra upp till 20 grader.

JP

Någonstans i huset/lägenheten kanske det finns ett utrymme som har en mer låg och stabil temperatur. Själv har jag i lgt:en en klädkammare som håller 18c till 20c året om.

Testa googla på "swamp cooler" eller något liknande

Brygger bara överjäst än så länge. Just nu har jag cirka 22-23 grader och då har ju inte sommaren riktigt kommit igång ännu.

Vattentempen borde gå att reglera med hjälp av isklampar eller byta ut vattnet.

Belgare var en bra idé. Saison har jag inte provat på förut. Jag är fortfarande ganska ny inom bryggningen. Bara extrakt än så länge.

För att minska temperaturhöjningen inuti jäskärlet pga aktiv jäsning kan du ställa jäskärlet i en större hink/balja/badkår fylld med vatten. Då fördelas värmen över en större volym och stannar man närmare omgivningstemperaturen. Har du källare är också det ett alternativ. Man kan även klä hinken i en blött t-shirt och blåsa på den med en fläkt, men personligt tycker jag det är lite för mkt av det goda... Gör en saison, tycker jag. Du kommer inte att ångra dig!

http://saccharolicious.blogspot.com