Jag använder JG-kopplingar samt även kopplingar i metall som jag köper hos ett pneumatik/hydraulikföretag som heter Dunlop Hiflex. De funkar på samma sätt som JG-kopplingarna men är lite mindre och dessutom billigare.
De här kopplingarna är egentligen inte några snabbkopplingar även om de går att ta isär och sätta ihop igen. Snabbkopplingarna för tryckluft på ex. Jula tycker jag är lite klumpigare och funkar inte för de smalare, smidigare slangar jag änvänder.
På bifogad bild ett litet "upplägg" på lite av det jag använder:
Överst från vänster en kulkoppling med gänga försedd med slangnippel och överfallsmutter, därpå en blå polyuretanslang, ytterdiam. 6mm/ innerdiam. 4 mm - i andra änden först en JG-koppling med hona för 6 mm slang på ena sidan och med " slät" hane på 8mm diam. på andra sidan. Därefter ligger en JG-koppling med hona för 8 mm slang (eller för "slät" hane) på ena sidan och hangänga på andra sidan. En sådan gängad JG-koppling har jag satt på på min kolsyreregulator (från Humlegården) istället för slangnippeln. De här JG-kopplingarna är svarta eftersom de är för metriska slangmått.
Nederst ligger till vänster en kulkoppling med gänga med en påskruvad
grå JG-koppling för slang med tum-mått - här 5/16 "( 7,93 mm). Däri sitter en blå polyuretanslang med 8 mm ytterdiam. -på den sedan en metallkoppling med hona för 8 mm slang och en "slät" hane på 6mm. Därpå följer koppling för 6 mm i båda ändar, 6 mm slang samt t-koppling i metall med en röd plastpropp i en ände som stopp.
De här "släta" hanarna funkar bättre om man ska ta isär och sätta ihop upprepade gånger än med bara slangen. En slags förenklad "snabbkoppling" således.