Ferulic Acid Omältat vete och hefe weiße

Ropade just till den backgammonspelande sambon om en översättning till Ferulic acid men fick ingen så sorry.
Fick en massa omältat vete för ett tag sedan som jag tänk brygga en veteöl med.

Lämpligast borde det vara med en belgisk wit, men då jag för tillfället är mer inne på tysk veteöl så skulle det vara kul att
brygga en sådan istället och dessutom testa på 33graders metoden.

Problemet med omältat vete i sammanhanget är att det saknar den sk. ferulic syran som enligt de kunniga är en viktig komponent
för att få rätt ester och fenolprofil på sin tyska hefe. Det jag funderar över är om man inte genom en rast vid 40-45 grader ändå kan provocera
fram en godkänd mäng av denna härliga(?) organiska syran?

33 graders principen skall i övrigt tilläpas på ett sådant vis att pitchtemperaturen + sluttemperaturen tillsammans skall bli 33
Dvs. om du pitchar vid 12C så ska sluttemperaturen ligga på 21C

Har tidigare skytt tyska öltraditioner som pesten, men nu har jag förmodligen mognat och kan villigt erkänna att det finns ett par intressanta
öl från tyskland också. (Skriver han med ett glas Aventinus weissen eisbock stående alldeles intill, vilket förövrigt är ett alldeles utomordentligt öl till en riktigt kraftig 6 timmars ragu a la bolognese - köttfärssås)

Någon som har koll på hur vida man kan provocera fram denna organiska syra med omältat vete?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Ferulic Acid Omältat vete och hefe weiße

"6 timmars ragu a la bolognese" AKA "köttfärssås"...

Du e rolig du... Jag fixar köttfärssås på 20 min smile

Vilken sorts omältat vete är det du har fått tag på? Granngårdens fodervete eller?

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-05 07:28:20)

Det gör jag också, koktiden är det som tar tid wink

Testa ngn gång. Graden av malliardreaktion man åstadkommer med ett flertimmarskok är oslagbar. Smaken blir djup som en brunn.
Munkänslan av allt nedbrutet kollagen, yum yum yum!

Koka gärna på innanlår eller högrev istället för färs. Ska det gå snabbt gör jag såsen i två pannor, tomaterna och grönsakerna reduceras till en "klump" som på slutet karamelliseras i pannan för att koncentrera smakerna. Lite som att göra en "brick roux".

Brick roux - en vanlig bottenredning som bryns på låg temperatur under väldigt lång tid för att få denna färg och en otrolig smak.
http://www.wheresmydamnanswer.com/WP02/wp-content/uploads/2009/01/roux-stage-3.jpg

I panna/gryta nr 2 har man köttet brynt i baconfett, bacon,  buljong och grädde som kokar.
Sedan är det bara att blanda ihop härligheterna. Testa ngn gång. Man kan tom. sätta grytan på 1:an på spisen när man går till jobbet wink

Njae, vetet kommer från en bonde som min far känner. Han odlar även korn, havre och råg big_smile

www.bryggradio.com

Ferulic acid = ferulsyra. Se Fenylpropanoider på Wikipedia.

Ledsen blev inte direkt klokare av den sidan...

www.bryggradio.com

Nä, inte jag heller men jag tänkte att nån annan kanske blir det. smile