Kylklamp

Vad är vitsen med dessa?

Enligt mig så är de till för att säkerställa att jästen kommer till mig i obruten kylkedja.

Men de senaste gångerna jag har beställt så får man en knappt sval kylklamp (inte i närheten av kall) som är helt fysiskt åtskild från jästen.

Öppnade precis ett paket från er där allt var nermulat i en jäshink. Klampen inlindad i bubbelplast befann sig på ena sidan av 3 kg puffat vete medans jästen var på andra sidan.

Tidigare så fick man ju en ordentligt kall klamp som var ihoptejpad med jästen med lite bubbelplast emellan. Eller blir detta för kallt för jästen?

Förresten kan man lämna tillbaka kylklampar på sommorölsträffen då de känns tråkigt att slänga dem men nu börjar det välla fram ur varenda vrå. Så att ni kan återanvända dem.

/Hans

Sv: Kylklamp

Hej,

Självklart ska jästen placeras ihop med en kylklamp och inte kyla en 3 kg´s påse med puffat vete!

Dom som packar ska veta detta men ibland hoppar en ny stjärna in och packar om det är många ordrar på en gång och då kan det tydligen bli hur knasigt som helst. Jag tar upp detta med vår logistikfirma.

Självklart kan du lämna tillbaka kylklampar på sommarölsträffen för inte vill vi att du ska översvämmas av klampar heller (c:

mvh,

Peter Högström

Har aldrig någonsin fått en kylklamp i mina paket från Humle. Och då har jag handlat sedan 2004. Eller är det bara vissa jäststammar som behöver den behandlingen? Har i och för sig aldrig haft problem med dålig jäst heller...

Think globally. Drink locally.

Peter, tack för svar. Då förväntar jag mig kall jäst från och med nu. Jag tar med mig en påse med kylklampar.

Peps, http://shop.humle.se/se/art/kylklamp.php

Helt klart ngt att överväga nu när sommaren nalkas och temperaturerna på lastbilsflaken närmar sig pastöriseringstemperaturer.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hoppsan! Men nu vet jag, tackar.

Think globally. Drink locally.

7 Senast ändrad av purjo (2010-06-18 16:38:24)

fick hem lacto, brett claus och belgo saison utan kylklamp i måndags. börjar bli lite less nu faktist
(3552114)

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)