Svagdricka

Har gjort ett försök med att göra svagdricka som en biprodukt av själva ölbryggningen, på samma sätt som det traditionellt har gjorts av hem- och handelsbryggare genom tiderna. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något riktigt recept, utan har fått arbeta efter eget huvud. Jag tänkte jag lägger upp lite noteringar här, för kommentarer och vidare vägledning av mina kära hembryggarkollegor.

Jag bryggde en helt vanlig husöl (pilsnermaltbas med lite cara-pils, bisquite, omältad havre, lite kandi, måttligt humlad med Perle och Steierer Golding), och efter min vanliga lakningsprocedur (batch sparge) så körde jag en liten extra batch och hämtade ut 8 liter svag (22 grader Öchsle) vört till svagdrickan, som jag kokade en timme utan humle. Jäste båda med Fruit Defendu (husfavoriten).

Vid min första provsmakning kunde jag notera följande karaktärsdrag: Svagt (duh), Astringent (förmodligen eftersom det är sista vörten), Estrigt (jästen) och lite Bränt (ingen aning varför). För att göra det hela mer tilltalande för resten av familjen pytsade jag i laktos i samband med primingen för att få lite sötma.

Så till problemställningarna.

För det första: det smakar inte direkt som kommersiell svagdricka. Kanske inte så konstigt, kommersiella bryggerier använder naturligtvis inte samma råvaror som jag, men det känns ändå som om jag gjort något fel. Min känns liksom mer lankig.

För det andra: enligt vissa historiska källor verkar det som att svagdrickan gjordes på den första vörtavrinningen. Men det verkar ju korkat att göra biprodukten på den prima råvaran, rent logiskt borde väl de gamla bondmororna använt resterna från ölbryggningen till vardagsdrickan? Eller var det verkligen tvärtom?

Och för det tredje och sista: är det fler av er som gör spännande eller användbara saker av den svaga slutvörten, och i så fall vad? Eftersom mina öl oftast ligger på OG > 1.060 så brukar det bli en del kvar i draven när jag lakat, och det känns lite synd att hälla ut det till fåglarna. Å andra sidan verkar fåglarna gilla det ganska bra...

Think globally. Drink locally.

Sv: Svagdricka

Jag brukar använda den sista skvätten från lakningen till att baka med. Jag vet inte om det påverkar bakningen, men precis som nämnts, det känns lite onödigt att hälla bort den.
R.A.