Sv: Bryggdag
Jag kör alltid med en nypa humle i förkulturen. Det är ju öl ![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 8 9 10 11 12 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag kör alltid med en nypa humle i förkulturen. Det är ju öl ![]()
VAB=Bryggdag.
En standard APA blev det med lite palmsocker och Wai-Iti humle. Mmm, god vört.
Hmm, verkar bara vara jag som postar här på det senaste...Men jag är envis så jag berättar nu att idag så bryggdes en Klassisk engelsk bitter med WLP037 lite karamellmalt och lite Target samt Fuggle. tänkt att det mesta ska hamna på partyfat och drickas i stor mängd tillsammans med goda vänner ![]()
Jag glömde att posta här i onsdags. Då körde jag bryggdag. En "Baltic Porter", single hop Centennial. Blev med det jag hade hemma och jäses på slurry av us-05 ifrån en ipa som jag flasktappade. Får se hur det blir. ![]()
en ordinary bitter på gång idag. Simpelt recept med 90% pale ale, 10% crystal 200. Fuggle och ekg till humlingen. Jästen uppodlad från en fullers ipa.
Jag bryggde min julöl i lördags! Ska slänga upp receptet i julölstråden och på blogger när jag får tid, förhoppningsvis imorn
VAB=Bryggdag.
Vilken typ av palmsocker använder du? Jag har en butik i krokarna med olika.
Ljust, mörkt, flytande, och något som ser ut som en korv, ungefär som färdigpackad peparkaksdeg..
VAB=Bryggdag.
Hmm vilken ålder är det på barnet/en om man kan brygga när man VABar?
Jag har en treåring och en ettåring, och skulle aldrig drömma om att testa både för min, barnens och såklart ölets skull.
Bryggdagen har börjat. Äntligen. Har kokat upp 1.5 kg polenta med 400g rismjöl. Står och svalnar för att få en snabbmäsk i kastrullen. Kommer att bli en pilsner med 6.75 kg pilsner malt, 0.7 caraplus 10, 100g spalt select i 30 min och 50g tettnanger i 5 min. halva batchen kommer att delas mellan mexican lager yeast och mauribrew ale 514.
Har ingen aning om hur detta blir
Weinkeller skrev:VAB=Bryggdag.
En standard APA blev det med lite palmsocker och Wai-Iti humle. Mmm, god vört.Hmm vilken ålder är det på barnet/en om man kan brygga när man VABar?
Jag har en treåring och en ettåring, och skulle aldrig drömma om att testa både för min, barnens och såklart ölets skull.
Jag har en på 2,5 och en på 5. Om båda är hemma är det tveksamt men det går. Om 5-åringen är hemma är det inga problem.
En standard APA blev det med lite palmsocker och Wai-Iti humle. Mmm, god vört.Hmm vilken ålder är det på barnet/en om man kan brygga när man VABar?
Två och ett halvt och fem och ett halvt. Inga problem att brygga med dem. Jag kör oftast BIAB så det är minimalt med utrustning de kan komma åt i köket.
En standard APA blev det med lite palmsocker och Wai-Iti humle. Mmm, god vört.Vilken typ av palmsocker använder du? Jag har en butik i krokarna med olika.
Ljust, mörkt, flytande, och något som ser ut som en korv, ungefär som färdigpackad peparkaksdeg..
Det är en hård ljusbrun kaka, oraffinerat enligt etiketten. Lubna Foods Ltd. Det smakar mycket, drar åt ananas citrus och honung.
3år och 5år, funkar hyffsat. Jag BIAB'ar över badkaret vintertid. Det händer att jag låser dörren "utifrån" efteråt.
Det har aldrig hänt, men jag är orolig får att någon ska "testa" kranen på jäshinken, efter pitch. Dock var jag singel idag, det bryggdes en Sierra Nevada Torpedo klon idag.
Ale Bundy skrev:Weinkeller skrev:VAB=Bryggdag.
En standard APA blev det med lite palmsocker och Wai-Iti humle. Mmm, god vört.Vilken typ av palmsocker använder du? Jag har en butik i krokarna med olika.
Ljust, mörkt, flytande, och något som ser ut som en korv, ungefär som färdigpackad peparkaksdeg..Det är en hård ljusbrun kaka, oraffinerat enligt etiketten. Lubna Foods Ltd. Det smakar mycket, drar åt ananas citrus och honung.
Det låter väldans trevligt. Jag ska titta efter något sådant imorgon.
Har du koll på hur många SG's gram/liter ger?
Det låter väldans trevligt. Jag ska titta efter något sådant imorgon.
Har du koll på hur många SG's gram/liter ger?
Teoretiskt ger 3g av min kaka ca 1 Oechslegrad per liter jäsbart socker.
Glömde skriva i måndags att jag bryggde. En Pale Ale som var lite transatlantisk i humlingen med Bramling Cross och Amarillo. Får se om de funkar tillsammans. OG 1065 och 20 liter. Jäses i rumstemp med S04.
Bryggde också i måndags! Belgisk blonde. använde slurry från förra gången jag bryggde en liknande ale. Jäser som bara den!
Brown Burt. Engelsk nut Brown. Ska jäsas med yorkshire square. Satan i gatan vilken hårt flockande jäst. Har skakat röret i 20 min för att få jästen att släppa från plaströret. Pale, mörk och mellanmörk karamell, brunmalt och en gnutta chokladmalt. Fuggle som bitter EKG som smak.
bryggde en råg-ipa igår. buteljerade min hallonlambik i måndags, surt sa räven. Men ack så gott.
blir nog bryggd av en svart lager på lördag, ser jag fram emot. någon som har lite tips? Tänkte använda lika mycket muncher malt som pilsnermalt, samt lite rostat korn, och någon form av caramellmalt, tror jag har carared, sen har jag en skvätt amber malt också pga felköp. Vet inte riktigt vad jag ska ta, men det visar sig. Tänker mig att den ska bli relativ mustig, och maltig i smaken, med subtila toner av rostat.
blir nog bryggd av en svart lager på lördag, ser jag fram emot. någon som har lite tips? Tänkte använda lika mycket muncher malt som pilsnermalt, samt lite rostat korn, och någon form av caramellmalt, tror jag har carared, sen har jag en skvätt amber malt också pga felköp. Vet inte riktigt vad jag ska ta, men det visar sig. Tänker mig att den ska bli relativ mustig, och maltig i smaken, med subtila toner av rostat.
Ett tips är att snegla mot Carafa Special malterna som ger en trevligt mild och rund brändhet, inte alls så frän, bränd och bitter som smaken från rostat korn.
okej, tack. Har den inte hemma nu till denna bryggning men blir helt klart intressant till nästa gång. Jag ska nu ha i max 2 % rostat korn, och de andra malterna ger inte så mycket rostade toner eller färg. Gjorde en med 2% rostat korn och 5% chokladmalt. Blev nästan var jag ville ha den i rostningsgrad, dock lite i överkant. Samt att den inte var tillräckligt mustig, så tänkte prova med munchermalt i för att se vad som händer.
Tappade idag om min Brown ale-ish julöl till fat efter att ha stått på tunna tillsammans med enflis, enbär, vanilj och lakritsrot en månad. Smaken var intressant. Kan bli riktigt god till jul. Sötade upp den lite med steviaextrakt ca: 2g till 18 liter 2 gram motsvarar ungefär 200g socker, smaken på stevia påminner mycket om sukketter eller vad de heter. Vi får se, hoppas inte sötman tar över för mycket. Men jag tror att det ska bli ganska lagom (svenskt), ville ha ölet lite sötare. FG: 1,010 stannade jäsningen på. Hade jag tillsatt 200g socker hade jag fått ett SG på 1,014.
okej, tack. Har den inte hemma nu till denna bryggning men blir helt klart intressant till nästa gång. Jag ska nu ha i max 2 % rostat korn, och de andra malterna ger inte så mycket rostade toner eller färg. Gjorde en med 2% rostat korn och 5% chokladmalt. Blev nästan var jag ville ha den i rostningsgrad, dock lite i överkant. Samt att den inte var tillräckligt mustig, så tänkte prova med munchermalt i för att se vad som händer.
Om den blir för mustig blir det kanske för långt från stilen svartlager? De ska väl vara ganska lättdruckna och rena trots att de är svarta? Men mustig är ju inte en definierad enhet. Jag gillar mustiga saker men tänker mest på öl med stor kropp, en del humle och kanske lite högre alkoholstyrka. Jag har inte gjort mer än en svartlager men då bara med rikgtigt hårt rostad malt som ger färg och lite strävhet. Jag tycker att chokladmalt tenderar att addera för mycket moffighet (inte heller det en definierad enhet) men smaken är som baken. Jag följer med spänning!
jag kommer inte brygga efter någon stil till hundra procent. Det närmaste är nog någon form av Swartzbier. Jag följer också med spänning.
Bryggdag i Landala i morgon, adventsfirande för barnens skola i morgon bitti och sedan tagit resten av dagen ledigt. Det blir wieneröl, men jag ökar mängden karamellmalt genom en liten tillsats cara-münch I (tror inte jag använt den tidigare, men vissa saker vet man att man kommer älska redan innan man smakat). Behöver ett substitut för Nils Oscar kalasöl, i och med att det bryggeriet är non grata.
Sidor Tillbaka 1 … 8 9 10 11 12 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag