Spara förkultur
Jag hade tänkt göra två ale bryggning inom ramen av två veckor ungefär och tänkte göra en förkultur på ett smackpack american ale yeast II. Frågan är går det att använda halva förkulturen och spara resten i kylen i två veckor?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Spara förkultur
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag hade tänkt göra två ale bryggning inom ramen av två veckor ungefär och tänkte göra en förkultur på ett smackpack american ale yeast II. Frågan är går det att använda halva förkulturen och spara resten i kylen i två veckor?
Självklart, alternativt skörda kreusen eller primärkakan.
Egentligen kanske jag inte ens behöver göra en förkultur till första satsen eftersom ett smackpack räcker till 19 liter vört enligt wyeast's hemsida och jag ska göra satser på 12 liter. Så jag skulle kunna använda ca 60% av smackpacket till första ölen och samtidigt göra en förkultur på resten av smackpacket till nästa sats.
De där 19 literna skall nog tas med en nypa salt.
Häll i den uppsvällda påsen i den första satsen och sen när du tappar om den så tar du en del av jästkakan(alt. skördar kreusen) och placerar i ett lämpligt och rengjort kärl.
Placera svalt.
Lycka till
/Hans
Jag tycker det känns som man kan få för mycket jäst, men en smackpack borde inte vara "för mycket". Jag har aldrig sparat satsen från en jäsning någon gång, har läst en del om folk som "tvättar" sin jäst men inte riktigt förstått hur det går till. Som jag förstått det så kan jag sleva upp bottensatsen från primären i en ekolv och förvara i kylskåpet?
Jag tycker det känns som man kan få för mycket jäst, men en smackpack borde inte vara "för mycket". Jag har aldrig sparat satsen från en jäsning någon gång, har läst en del om folk som "tvättar" sin jäst men inte riktigt förstått hur det går till. Som jag förstått det så kan jag sleva upp bottensatsen från primären i en ekolv och förvara i kylskåpet?
Det allra bästa är att ta jästen från sekundären, då du redan skilt av all druv och död jäst sedan innan. Då brukar jag slå den nya batchen rakt ner i gamla jästunnan, vilket blir både ganska lagom med jäst. Om du vill ta från primären kan du tvätta den genom att ha preparerat tre glasburkar som du fyllt till 1/3 med kokat, avsvalnat vatten. Häll i jästslurryn från jästunnan, skaka lätt och ställ i kylen under några timmar. Häll sedan av det klara vattnet, häll jästen i nästa glasburk men se till att inte få med det tjocka lagret med död jäst i botten. Gör om samma procedur med en burk till och sen har du fräsch jäst. Du bör dock göra en liten förkultur för att se att jästen lever och är vid god vigör. På http://www.mrmalty.com/calc/calc.html kan du se hur mycket jäst som är lagom.
Hej!
Varning detta inlägg kan innehålla spår av "Messerschmitteri" ![]()
För övrigt kan tilläggas att 1272 är min nya favvo!
Smacka i god tid = några extra dagar i förväg. Dela inte paketet!
Tag från lakningen dina first runnings decilitrar koka upp snabbt och svalna av i vattenbad. (en liten gryta)
Mata genast jästen med en liten fördrink innan du själv tar dig en dito ![]()
Brygg din första ale enligt plan.
När din första bryggd har passerat "High Krausen" och sedan lugnat ner sig,
då åker den ner/omtappas i sekundären.
Jästkakan som du har i botten på primärspannen skall nu återanvändas
och får därför nu ett par liter kokt och avsvalnat vatten,
som virvlas runt och blandas rejält för att sedan sedimentera i fred över natten.
Texempel dagen före du tänkt att göra din andra bryggd.
Men glöm inte att slänga ut sköljvattnet på bryggdagen.
Den andra bryggden mäskas och lakas enl känt manér........
Men pass på:
Tag från den lakningen dina first runnings decilitrar koka upp snabbt och svalna av i vattenbad.
Mata genast jästen i den gamla spannen med en liten fördrink innan du själv tar dig en andra dito ![]()
Brygg färdigt sila från humlerester osv
Sammanför nya vörten och gamla jästkakan lufta/syresätt rejält och diska eller tag den 3:e fördrinken......
Överdosering av jäst har jag ännu bara hört om men aldrig upplevt RLI (Relal Live Interaction)
Förresten så ska det nog vara "Besservisseri"
Men det vet väl alla redan....?
Mvh Von Raasken
Hej!
Varning detta inlägg kan innehålla spår av "Messerschmitteri"
För övrigt kan tilläggas att 1272 är min nya favvo!Smacka i god tid = några extra dagar i förväg. Dela inte paketet!
Tag från lakningen dina first runnings decilitrar koka upp snabbt och svalna av i vattenbad. (en liten gryta)
Mata genast jästen med en liten fördrink innan du själv tar dig en dito
Brygg din första ale enligt plan.
När din första bryggd har passerat "High Krausen" och sedan lugnat ner sig,
då åker den ner/omtappas i sekundären.Jästkakan som du har i botten på primärspannen skall nu återanvändas
och får därför nu ett par liter kokt och avsvalnat vatten,
som virvlas runt och blandas rejält för att sedan sedimentera i fred över natten.
Texempel dagen före du tänkt att göra din andra bryggd.
Men glöm inte att slänga ut sköljvattnet på bryggdagen.
Den andra bryggden mäskas och lakas enl känt manér........
Men pass på:
Tag från den lakningen dina first runnings decilitrar koka upp snabbt och svalna av i vattenbad.
Mata genast jästen i den gamla spannen med en liten fördrink innan du själv tar dig en andra dito
Brygg färdigt sila från humlerester osv
Sammanför nya vörten och gamla jästkakan lufta/syresätt rejält och diska eller tag den 3:e fördrinken......
Överdosering av jäst har jag ännu bara hört om men aldrig upplevt RLI (Relal Live Interaction)Förresten så ska det nog vara "Besservisseri"
Men det vet väl alla redan....?Mvh Von Raasken
Börjar med en disclaimer:
Är ingen expert på området och har endast ett par seriöst tillberedda förkulturer under bältet.
Ett par undringar, jag tolkar det du skriver som att du gjort så under lång tid och inte haft några problem med det så uppenbarligen
funkar det ju. Det jag funderar på är att givetvis beroende på öltyp och styrka så är första litrarna ohyggligt koncentrerade och kan ha
en mer "konserverande effekt på jästen än "vitaliserande". Tänk sylt och sockerlag som håller i evigheter pga. denna egenskap.
Nu är det ju inte frågan om propagering i detta fallet utan endast vitalisering. (Till propagering brukar rekomenderas OG 1.035-1.040 info för er ej ännu invigda i ämnet)
En annan tänkvärd grej när man återanvänder jäst är att välja i vilket stadie och hur man "skördar" den.
Kreusen är pigg jäst in action och gott skick som inte fått genomlida ett långt och slitsamt bad i en alkholhaltig miljö, vilket gör jästen svag/skadad/muterad/stressad...
Väljer man istället att använda sig av delar av en jästkaka så är det mer nödvändigt att läsa
det finstilta i jästmanualen. Där handlar det en hel del om vilka celler som sedimenterar i vilken ordning och bildar lager i jästkakan.
"Underst" hamnar de celler som flockar bra, men inte jäser ut tillräckligt. Sedan hamnar de som jäser ut bättre men flockar sämre.
Så plockar man ut fel celler så kan man få problem med att ens öl ex. inte jäser ut helt utan jästen sjunker till botten i första halvlek. Alt. 2 är att jästen inte sedimenterar utan håller sig flytande i ölet i evigheter/lääääänge. Löses med kallagring och ev. filtrering.
Funderar man sedan vilken jäst det är man hittar i sekundären så är det kanske mer av den senare?
Själv har jag råkat ut för att ha fått för mycket jäst en gång i en öl (tror jag).
Detta var iofs ett ganska dumdristigt och extremt fall. Hade en belgisk ale och två ganska gamla men inte utgångna smackpacks.
Pitchade båda och höll tummarna, men ingenting hände. Tillsatte efter 12h en påse torrjäst. När jag sedan tog ett FG så låg det på 1.08.
Ölet hade väldigt konstig karraktär, eller rättare sagt ingen alls.
Med risk för att vara tråkig postar jag en länk i ämnet som bör vara tillförlitlig. Tror de flesta sätt att skörda på fungerar men jag gör alltid så här (om det inte är bråttom, då blir det kreusen) och jästen brukar vara riktigt ren och fin efter två till tre dekanteringar.
Lånar tråden lite.
Blev nyligen med E-kolv och har sedan innan en bra magnetomrörare vilket har lett till att jag ibland är väl snabb på att göra förkulturer. Idag tänkte jag brygga ett litet experiment med WLP009 som är en säsongsjäst. Bäst-före på röret är 31 Juli i år så den har inte ens "gått ut" än, men jag gjorde ändå en förkultur. Det gick lite väl bra och jag har ett vackert jästlager på ca 1 centimeter i min 3000ml E-kolv vilket antagligen är alldeles för mycket för dom 15-18 liter jag brukar få ihop. Kan jag fylla upp orginalröret med en del av jästgeggan och spara det i kylen och sen göra ny förkultur nästa gång jag vill använda jästen?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Spara förkultur