Vred på CO2-regulator går jätte trögt...

Jag har humles CO2-regulator[1] på min stora kolsyretub och på det senaste går vredet jätte trögt - man kan knappt vrida det för hand...

Måndag då jag skulle trycksätta senaste bryggden vred jag sönder plastbiten, dvs. plasten bara snurrar runt nu... Lite besviken då jag köpte regulatorn i höstas men i behov av att trycksätta mitt fat plockade jag bort plastvredet så nu får jag ställa trycket med en skiftnyckel. Det går att göra så, men eftersom det fortfarande går trögt så jag undrar om det är möjligt att smörja regulatorn? 

//Jesper

[1] http://shop.humle.se/se/art/regulator-t … yretub.php

Sv: Vred på CO2-regulator går jätte trögt...

En fråga, du har inte råkat få in öl i kolsyreslangen som åkt upp till regulatorn så den har klibbat ihop?
Om man ex. skakar fatet för att kolsyra snabbare och inte kopplar bort co2 kan detta inträffa.

Råkade ut för att få öl i min co2-slang, lyckligtvis låg fatet på golvet så ölen kom bara 10-15cm in i slangen som i allt är ca 1,5 meter lång.

Skulle det vara ölklibb i regulatorn kanske man på något vis kan skölja rent med varmvatten om man är försiktig.
Har för mig att det finns speciella typer av smörjmedel för grejer som dessa. Kanske kan åka till ngn verkstad och be att
få ett sprut smörjmedel mot ngn öl...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av jrm (2010-04-29 15:47:26)

När jag skakar fat ställer jag in rätt tryck och vippar fatet fram och tillbaka som en dåre till jag ledsnar... sen får det stå med co2 inkopplad ytterligare några dagar. Jag har fått lite öl upp i slangen en gång när jag kopplade på ett ganska fyllt fat utan att ha tryck ställt in på regulatorn, fast bara några cm in i slangen som är ca 2m lång så jag tror inte det är problemet.

Det ska kanske tilläggas att tuben står i ett förråd där jag inte har så mycket värma på, mellan 5 och 15 grader beroende på temperaturen ute. Det verkar dock inte vara fuktigt i förrådet även jag lutar mer mot detta som förklaring än öl... Kanske jag bara fått ett måndagsexemplar...

Hmm, nu vet jag varför vredet gick jätte trögt... och det var inte för att regulatorn hade klibbat ihop...
Skruven har kanske suttit lite snett, för sakta men säkert har gängan blivit förstört så vredet inte ta i längre, det bara snurra runt :-/

Reklamera?

gedman skrev:

Reklamera?

Jodå, fick svar inom ett par timmar. Som vanligt är det tryggt att handla hos Humlegården, alltid toppen bemötande!