Blocket annons ölfat

Som hittat för den intresserade.

http://www.blocket.se/stockholm/Olfat_k … amp;last=1

/Hans

Sv: Blocket annons ölfat

Hittade även två 50liters träfat tidigare i veckan eller va de i slutet av förra veckan?
Tror dom fanns i gbgtrakten...

3200:-

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Blocket annons ölfat

Thomas Fransson skrev:

Hittade även två 50liters träfat tidigare i veckan eller va de i slutet av förra veckan?
Tror dom fanns i gbgtrakten...

De är redan norpade. Håller på och grejar med mitt exemplar just nu. Fascinerande, hightech som är tusentals år gammal. Jag sitter häpen och tittar på läckorna som lagar sig själva medan träet sväller. Det ni, Microsoft!

/P

Think globally. Drink locally.

Sv: Blocket annons ölfat

Jasså det var du som lade rabarber på dem.
Coolt, va lite sugen, men tyckte att frakten skulle bli lite för besvärlig.

Vad hade det varit i dem innan?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

5 Senast ändrad av peps (2010-04-23 09:34:27)

Sv: Blocket annons ölfat

Han hade haft öl i dem. Men de måste ha varit väldigt väl rengjorda, för det luktade ingenting alls ur det. Och då hade de stått tomma i ett år.

Igår kväll, när jag började fylla fatet med vatten, så läckte det som ett såll, vattnet bara rann rakt igenom. Nu är det bara några droppar här och var, och i kväll kommer det antagligen vara bom tätt. Som sagt, fascinerande teknologi, nästan som någonting från en annan planet.

Jag hade tänkt inokulera fatet med Brettanomyces, men nu när det luktade så friskt så blir jag lite fundersam. Säkert är det ju några organismer där, men innan jag smittar ner fatet ordentligt och för alltid med brett kanske det är läge att fundera lite.

Skall jag inokulera fatet nu, eller skall jag använda fatet för att endast ge eklagrade toner till ölen (á la Old Ale) till dess att bakterier oundvikligen får fotfäste, och sedan försöker jag styra upp därifrån? Vad tror ni?

/Per

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-23 20:29:51)

Sv: Blocket annons ölfat

Jag tycker inte alls att det är dumt att göra barley wines, portrar, stouts, old ales, saisons, bock, rököl, imperial porter/stouts osv. på träfat.
Det precis vad jag skulle haft ett träfat till. Hade drigit mig in i det längsta innan jag planterade in massa vilda kulturer där i.

Det är kul med lambics och suröl i allmänhet, men tänk så mycket annan öl som skulle vinna på att lagras på ekfat...
Men nu har du ju två stycken, så du kan ju alltid mixa och matcha, eller tillämpa solera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Blocket annons ölfat

Bakterierna kommer ju vare sig man vill eller inte, men man behöver ju inte nödvändigtvis skynda på den processen. Jag är nog inne på samma linje som du, Thomas, solera batcher i omgångar i fatet och låta tiden och smaken styra varthän det går. Förr eller senare blir det nog oud bruin av alltihop, men man behöver kanske inte skynda på det.

Jag köpte faten tillsammans med en av mina kära bryggarkollegor (faktum är att det var hon som fixade hela affären), så jag har bara ett av dem.

/P

Think globally. Drink locally.

Sv: Blocket annons ölfat

Jag tror att man kan hålla bakterierna borta rätt bra om man bara gör rent faten ordentligt.
Det är för övrigt något jag ska läsa på mer om innan jag skaffar ett träfat själv. Svavelstickorna verkar ju vara effektiva, men lite gammaldags.
Nu verkar det som att dom flesta förvarar faten med vatten uppblandat med någon syra i.

Jag får önska er mycket nöje med era fat.
Själv får jag satsa på ett fat till hösten då det kan stå svalt på vinden. Om inget begagnat eller tokbra erbjudande dyker upp innan dess wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Blocket annons ölfat

Jaha, så det är du Per som är Peps, där kom jag på dig.

Satte ju som sagt 20 liter ale på tunnan och det blev skit. Smaker surt, men inte infekterat. Men det är inte gott i alla fall. Kanske det är infekterat ändå? Eller kan det vara det att det är luft i fatet som ger oxidering som gör att det smakar surt...?

Har börjat fundera på om jag ska försöka ta mig igenom processen med att luta ur fatet. Men eftersom jag är ganska lat tror jag jag kommer att göra ytterligare ett försök till innan jag drar igång den där lutningen. Känns rätt omständigt faktiskt.

Glädjande är dock att det är så otroligt vackert det där fatet och lite roligt är det att tappa upp från kranen. (trots att det inte har någon kolsyra än, primade med sockerbitar när jag tappade det på fatet för en vecka sedan)

Sv: Blocket annons ölfat

20 liter i ett 50 litersfat!?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Blocket annons ölfat

Jag måste bara berätta att min tunna är toppen! Vi tappade upp ett väldigt äckligt öl i den med en massa felsmaker som var syrligt på ett vädigt äckligt sätt. Fyllde på med socker och lät det stå. Det har stått i lite över en månad nu och igår tänkte jag att nu ska jag snart slänga skiten så jag får lite mer utrymme för att tappa upp ny öl.

Min bryggkompis tyckte dock att vi skulle ta ett sista smakprov innan det gick till avloppet... och det smakade gott! Det har fått en mjukare och rundare smak, inget syrligt eller ättiksaktigt kvar. Lite svaga vaniljtoner... Men ingen kolsyra. Ska ge det en månad till och sen tappa om det till flaksa och prima om det.

Underbar den där tunnan..!

Sv: Blocket annons ölfat

spännande!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Blocket annons ölfat

http://www.blocket.se/stockholm/Olfat_3 … amp;last=1

Sv: Blocket annons ölfat

Äntligen har jag kommit till skott med fatet! Det har nu stått fyllt med svavlat vatten i väntan på något gott sedan jag fick det, och för några veckor sedan bryggde jag en old ale som skall få bli första gäst. Tyvärr kan jag inte skala upp mina batcher hur mycket som helst, så än så länge är fatet bara halvfullt. Men jag brygger 28 liter till i morgon, så snart skall det nog bli fullt.

Provsmakade vattnet, och det var en intressant upplevelse. Ekfatslagrat vatten. Kanske skulle jag använt det som alkoholfri whisky i stället för att hälla ut det? Hursomhelst, det smakade friskt i övrigt, så jag är inte orolig.

Här är receptet:
OG 1,070, FG 1,015, 46 IBU

7 kg Maris Otter
0,5 kg mörk kristallmalt
50 g svartmalt
350g Black Treacle (Lyle's)

80g Fuggle (4,5%@) 60 minuter (43 IBU)
25g Fuggle (4,5%@) 10 minuter (3 IBU)

Jäst: Brewlab 1000, Thames Valley 3

Vatten: Ca 87, HCO3 181, Mg 2, Na 31, Cl 12, SO4 24

Enkelinfusion vid 65°C, dekoktion till utmäskning 75°C. Pitchade jästen vid 15°C och sedan fick den stiga fritt till 20°C.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Blocket annons ölfat

kul att du kommit igång med fatet. Det som var så bra i mitt fat har nu blivit väldigt äckligt igen. Ganska säker på att det är syreskadat så det kanske kan vara bra att veta...

Om du påminner mig ska jag försöka ta med svavelstickorna till dig på fredag nästa vecka.

Sv: Blocket annons ölfat

Jag lovar att påminna dig. Det kan ju vara att ölet fått för mycket fatsmak också. Jag funderar lite grann på om man skulle hitta någon modell där man blandar färsk och lagrad öl för att få ner ektonerna lite. Säg att man vill vittja fatet på 18 liter, då brygger man 18 liter öl, jäser färdigt och sedan tappar man 9 liter från fatet till keggen, 9 liter från jäskaret (den nya ölen) till keggen, och resten av den nya ölen till fatet.

Men som sagt, vi får se hur det utvecklar sig. Vi provsmakar väl min på fredag.

Think globally. Drink locally.