Ett ipa försök

Tänkte försöka mig på en amerikansk IPA,
det blir ett rätt enkelt och raktfram recept men det är en stil jag inte bryggt förut.

Så här har jag tänkt mig:
Bryggvolym 19 L
5 kg pale ale malt
0.2 kg pale crystal
0.2 kg pale chocolate (alt. vanlig chokladmalt om jag inte hittar någon här hemma, en annan idé är carafa 1 som jag tror att jag har)

mäskas i 66 grader en timme

Humle:
Warrior 20 g 60 min
Warrior 10 g 30 min
Columbus 10 g 30 min
Columbus 20 g 1 min

Torrhumlas med 50 g Columbus i 3 - 4 dagar

Jäser med wyeast 1056-american ale

Siktar på
OG 1.062 FG 1.014
och ca 60 IBU

Är det åt rätt håll eller är jag helt uppåt väggarna fel?
Förebild skulle väl vara Flying dogs Snake dog eller Torpedon

Sv: Ett ipa försök

Ölet klarar sig utan chokladmalten.
Vill du ha den torr gå ner 1-2C i mäsktid och öka till 90min
Om den ska vara full bodied öka temp till ca67C 60 min

Gör en 2liters förkultur på jästen 12-20h innan pitch.

Happy brewing!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av studenten (2010-04-17 20:42:13)

Tack så mycket för synpunkterna.

Jag vet inte men visst brukar de flesta amerikanska ipor vara rätt torra?
Skulle du säga att den blir bättre utan chokladmalt?
Skulle kunna tänka mig att det skulle ge ett rätt fint färgbidrag och kanske någon liten extra dimension, men jag gissar ju bara..

Jag håller med Thomas, speciellt vad gäller chokladmalten. Rekommenderar hellre en mörkare karamellmalt om du vill ha lite mer färg. Resultatet kan annars bli att du får en brun ale som har toner av choklad och kaffe, vilket traditionellt inte hör hemma i en IPA.

Jag skulle också vara lite försiktig med just Columbus. Den ger väldigt örtiga toner som kan bli för mycket om man använder den som "slägga" i ölen. Kan du blanda upp den med Cascade/Amarillo/Centennial/Citra typ, så tror jag du får en behagligare öl att dricka. Jag har bland annat en porter med mycket Columbus här hemma, som smakar ganska mycket som pesto...

Intressant, anledningen till att det blev warrior + columbus är för att det var vad som fanns i snake dog.

Jag tror inte det finns någon direkt annan humle i frysen, jo lite spalter select men det känns inte helt rätt..
Skulle det vara idé att vara mer försiktig med torrhumlingen och aromgivorna?

Kanske helt skall skita i färgen och bara göra en så basic ipa som möjligt..

Som det ser ut nu så förändrar jag receptet på följande vis.

Sänker mäsktemperatur till 64C och ökar tiden till 90 minuter
Skippar chokladmalten.

Tyvärr tror jag inte att jag har tid att göra en förkultur.. Om jag inte gör den nu i natt, vilket jag inte tror händer. Det får bli tills nästa omgång, jag fick faktiskt en ordentligt stor E-kolv (typ 5 liter) med gummipropp så det skall nog bli förkultur någon annan gång.

Jag har inte använt någon av de humlesorterna själv, men gedmans beskrivning av pesto låter ju väldigt spännande, fast kanske inte wink

Dina förändringar ser bra ut studenten.
Om det är färg du är ute efter så kan du tillsätta ett par gram/en halv näve chokladmalt i slutet av mäskningen. 
Men testa utan en gång och med nästa gång så vet du skillnaden till alla dina framtida bryggningar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det blir intressant wink
Snake dog tycker jag själv smakar lite åt grapefruit och tallbarrs hållet, men pesto kan ju också bli spännande smile

Det står och mäskar nu så tiden får utvisa hur det blev...

Har varit lite av ett bryggmaraton den här helgen.
I lördags satte jag ett mjöd (kanske inte kallas att brygga när man gör på mjöd men... ) och en weissbier och idag blir det alltså ipan.
Känns som en ordentlig skörd på en helg.

8 Senast ändrad av megen (2010-04-18 12:35:36)

studenten skrev:

I lördags satte jag ett mjöd (kanske inte kallas att brygga när man gör på mjöd men... )

Tänkte flumma loss lite.
Vad är bryggning? Är det allt arbete fram till att brygden dricks. Eller är det någon enstaka prosess i hela proceduren?

När man brygger kaffe använder man en bryggare, och man måste ha en sån för att det ska vara bryggkaffe. annars är det kokkaffe, presskaffe mm.

Lika med ordet baka. Är det knådning, jäsning, och gräddning eller bara gräddningen? För bakad potatis knådar och jäser man inte. Den är bara körd i ugnen eller grillen. Borde det inte heta gräddad/grillad potatatis?

Vad betyder brygga?
Vad betyder baka?

Lite filosofi på ytlig nivå.

Konstigt nog hade vi en liknande diskussion om pizzabagare rätt nyligen, tycker det är spännande hur ord används.

/Peter

megen skrev:

Vad betyder brygga?

Enligt SAOB så är huvudbetydelsen av verbet brygga som följer:

1) framställa l. tillverka öl l. annan malt­dryck, vanl. gm att mäska (ösa hett vatten på) groft malet (gröpt) malt o. låta den vunna vät­skan (vörten) jäsa (efter föregående kokning); äfv. om framställning medelst kokning o. jäs­ning af andra drycker an maltdrycker (t. ex. mjöd) samt om tillverkning af ättika af malt efter den gamla metoden (som väsentligen är densamma som vid ölbryggning); ofta med obj. betecknande den erhållna produkten (öl, dricka, mjöd, porter, ättika osv.).

Uppenbarligen kommer ordet ur en rot bhereu, bbreu, bbr? som troligen betydde att sjuda. Bryggning gäller alltså maltdrycker i allmänhet och öl i synnerhet. "Kaffebryggning" är nog snarast en överförd betydelse, medan "vinbryggning" skulle vara en felaktig konstruktion.

megen skrev:

Vad betyder baka?

Här är läget mera öppet.

1) i fräga om bröd o. d.: bereda, tillreda; dels eg. (men numera hufvudsäkligen i vissa trakter o. inom vissa yrken) om kakornas (degens, massans) utsättande för stark, torr värme, i sht i ugn: grädda; dels om den föreg. behandlingen af degen: knåda (kafla) o. forma; dels i allm. om hela den process hvarigenom mjöl m. m. förvandlas till bröd osv.

men också i överförd bemärkelse:

2) i fråga om ngt annat ätbart.
a) med afs. på pannkakor, plättar o. d.: gm utsättande för stark värme bereda; grädda.

Men språk är ju alltid i rörelse, och inlagorna ovan har ju några år på nacken...

Think globally. Drink locally.

Intressant. Det är kul att se hur ord förändras och dess betydelse och hur de i vissa fall tappar helt betydelde.

Baksnus kallar man lössnus i Vissa norrlänska byar. Då blir själva bakningen ihopknådandet av prillan. Men jag tror inte att ordet baksnus finns med i Svenska akademins ordlista.

Finns Svenska akademins ordbok nu? Vet att de har jobbat på den i evigheter, men det var längesen jag hörde nåt.

Förlåt att jag har förstört tråden

Jodå, den finns, men den är inte färdig; de är bara framme vid bokstaven T. Smått bisarrt projekt, det har hållit på sedan slutet av 1700-talet. Numera online på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/.

Think globally. Drink locally.