Frågor om att kolsyra på Corneliusfat

Har hittills primat och tappat direkt på flaska och alltså kolyrat den naturliga vägen, men funderar nu på att satsa på corneliusfat och kolsyretub.

1. Finns det några direkta nackdelar med fatmetoden?
2. Hur många gram kolsyra går åt till ett 19 liters fat?
3. Kan man fylla hela fatet med öl?
4. Humles tub är på 425 gram. Vad är nästa storlek och var köper man dessa?
5. Är det någon skillnad i ölets hållbarhet jmf med flaska?
Kommer säkert på fler frågor efter hand, men vi kan väl börja med dessa.

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Frågor om att kolsyra på Corneliusfat

Detta är min åsikt:

1. Nej, inte om man bortser ifrån kostnader för fat, CO2-tub etc. i början. Däremot tycker jag det är en mängd fördelar.
2. Jag har bara haft fat i ca 6 mdr. och har inte tömt min CO2-tub än, men har läst att man kan räkna med ca 5g/L
3. Hmm, ja... är lite osäker på vad du syftar på, men du kan fylla upp till en handfull cm från locket så CO2-röret fortfarande är ovan ytan.
4. Air Liquide säljer bl.a en 3,75 kg flaska (B5). Kolla mer på SHBF's bryggarwiki -> http://shbf.se/wiki/index.php/Koldioxid … t%C3%B6rer
5. Bra fråga... jag har haft ett fat med veteöl som jag "öppnade" i början på December och som tog slut i sportlovsveckan så 3 mdr. verkar inte vara  något problem.

1. Kostnaden. Sedan är också flaskor mycket smidigare att hantera när de väl är fyllda - du har till exempel lite svårt att ta med dig ett fat när du ska på middag eller fest, eller för den delen få in det i din kyl hemma innan du byggt en kegerator.
2. Jag skulle nog räkna upp emot 10 gram per liter med lite spill och återfyllning när du druckit en del.
3. Ja, det går ner 18-19 liter i standardfaten, beroende på vilken exakt typ du har.
4. Se nedan, kan även rekommendera att höra med din lokala brandredskapsexpert för att se om de konverterar.
5. Har jag inte reflekterat över men det kan jag inte tänka mig. Möjligtvis att du syresätter ölen något mindre i fat, vilket skulle göra att den håller längre, men jag tror inte att det gör någon märkbar skillnad.

jrm skrev:

Hmm, ja... är lite osäker på vad du syftar på, men du kan fylla upp till en handfull cm från locket så CO2-röret fortfarande är ovan ytan.

Vad jag egentligen tänkte på var om ett 19-litersfat innebär att det rymmer 19 liter öl, eller om det måste vara lite "skvalpmån" i form av luft/gas överst.

gedman skrev:

Jag skulle nog räkna upp emot 10 gram per liter med lite spill och återfyllning när du druckit en del.

Jag funderade så här: Först fyller jag på kolsyra för att "få bubblor" i ölet. Sen använder jag väl gasen även för att driva ut ölen när jag fyller mitt glas, eller tänker jag fel där?
Den egentliga frågan är hur länge en 425 grams tub räcker - till hur många fat?

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Om du använder tuben för kolsyresättning så räcker en 425g tub till ungefär två fat. Primar du faten så räcker de säkert avsevärt längre, men primade fat är grumliga fat ganska länge, så då behöver du många fat och en hel del tålamod om du vill dricka lika snyggt öl som du är van vid från flasktappning.

Min rekommendation (sitter själv med en anläggning för 425g-tuber) är att gå på "nästa storlek", ring någon lokal brandsäkerhetsfirma och snacka med dem. 425g-tuberna är perfekta att ta med sig när man går på knytkalas, men i alla andra lägen har man mer nytta av en större lösning.

Think globally. Drink locally.

Golfkompis skrev:

Först fyller jag på kolsyra för att "få bubblor" i ölet.

Och just det, du fyller inte i kolsyra för att "få bubblor", du vill ha kolsyra. Alltså pH-sänkning. För att driva ut ölen ur fatet så kan du använda alla möjliga gaser, Guinness insisterar på kväve, real ale oftast med helt vanlig luft (tobaksstinn publuft närmare bestämt).

Think globally. Drink locally.

Förstår verkligen inte hur man orkar tvätta flaskor och strula när man så lätt fyller ett fat. Körde med 300g tub i början med tröttnade på att det umgi slut hela tiden så det blev en 5kg tub från humle.se verklien nöjd med det köpet. Har inte märkt att ölen blivit dålig fast den stått i ett halvår i fat. Men varför ska den behöva stå så länge:)

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-17 11:44:31)

peps skrev:
Golfkompis skrev:

Först fyller jag på kolsyra för att "få bubblor" i ölet.

Och just det, du fyller inte i kolsyra för att "få bubblor", du vill ha kolsyra. Alltså pH-sänkning.

Hänger inte riktigt med här?

Angående för och nackdelar så verkar dom flesta vara överens om vilka det är.
Största problemet är att kyla ölen vid servering och förvaring. En ölkyl eller en kylanläggning krävs oftast.
Men har du möjlighet att kyla ölet är det heller inga problem att flaska ölet från fat med hjälp av en picnichane/cobra tap/tappkran i plast (kärt barn)
http://shop.humle.se/shop/11011/art11/h7297/2287297-origpic-24d0af.jpg

och en slangstump som träs på mynningen och räcker ner till bottnen av flaskan.
Då kan du ta med dig grumsfritt öl till fester, tandläkaren och försäkringskassan.

Ett fat är även en utomordentligt bra behållare för att långtidslagra öl ex. barley wines, imperial stouts osv.
Iom. att ölet är bättre skyddat mot ljus och syre än i en flaska.

Jag har öl på fat som är 2 år gamla, inga problem alls med dem.
Dom är i bättre skick än en pale ale som stått på systembolagets hylla i 3 veckor.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

En grej dök upp i en annan tråd, men för att inte gå helt OT och kapa den tråden flyttar jag det hit, för jag vill gärna ha svar. Så här sades det:

Peps skrev:

En grej som påverkar smaken mer än man kanske först tror är kolsyran. Utan kolsyra tycker jag ölen smakar lite sött, runt och ospännande, men när kolsyrehalten stiger så blir den bättre och bättre till dess att den når ett optimum. Det är viktigt att man avslutar kolsyresättningen i det läget, för blir det alltför kolsyrat tappar ölen sin kropp och fyllighet och blir platt och tråkig. Detta går rätt fort, kolsyresätter man i fat snackar vi kanske ett halvt dygn.

/Per

Jag skrev:

Hm...

Det innebä att jag har ett förfarande som kanske försämrar mitt öl..?

Så här gör jag när jag lägger på fat.
Jag utgår från en tänkt serveringstemp, säg 10C och jag vill ha låt oss säga 2,0 CO2 volym i ölet. Då lägger jag ölet på ett tryck på 0,8 bar, kanske lite till. Sen ställer jag in det i min ölkyl i väntan på konsumtion. Den håller 2-3C. Det innebär ju en annan jämviktsnivå. Är detta ett problem?