Wyeast London III
Har i en annan tråd funderingar på smak/osmak i en av mina bryggningar.
Skulle ändå vilja ställa en öppen fråga om jästen i rubriken. Vad har ni för erfarenheter av Wyeast London III
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Wyeast London III
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har i en annan tråd funderingar på smak/osmak i en av mina bryggningar.
Skulle ändå vilja ställa en öppen fråga om jästen i rubriken. Vad har ni för erfarenheter av Wyeast London III
/Mats
Är inte någon expert på engelsk jäst men just denna har jag provat och gillar. Flockar ordentligt och kräver att man ruskar om under hela jäsningen annars kan jäsningen avstanna för tidigt.
Lagt till efter hemkommen påsksemester: jag gjorde en mycket god India Pale Ale med den jäsen. Sök på "Special Putney Pale" för receptet. Kan klart rekommenderas, jästen och recepet. Har som sagt ingen annan erfarenhet av engelska jäster, men London III sägs komma från Youngs eller Boddington och är en helt klart trevlig jäst.
Mvh
Pål
Jag har provat Wyeast London ESB1968 bar en gång. Det var en typ julöl. Problem var en dålig bismak som "germitrol". Utan tvek var det mitt fel, men jag undrar om jäst var kanske lättare en vanlig att göra fel med?
Jag har länge kört på 1968 London ESB, den är riktigt bra för real ale när man får till det men kan vara lite kinkig. Den flockar hårt så utjäsningen kan bli lite låg i bland, å andra sidan kan det bli mer utjäst än man tänkt sig, jag har inte riktigt fått kläm på varför.
Jag har provat 1318 London Ale III ett par gånger med bra resultat. Den är också en klassisk överjäst med mycket jäst på ytan och rejäl flockning. Den har en trevlig fruktighet på liknande sätt som 1968, definitivt åt Youngshållet.
Vad är "germitrol" och hur smakar det?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Wyeast London III