1 Senast ändrad av jonash (2005-10-09 21:01:24)

Julöl/Pepparkaksöl

Nu får jag väl lägga ut mitt försök till julöl. Detta är min tredje bryggning, har gjort en bitter samt en sweet stout förut, som båda har blivit bättre än väntat...

Basen är en sweet stout, som jag gjorde tidigare, som jag nu håller på att dricka upp.
Jag har tillsatt lite pepparkakskryddor till brygden, dvs. nejlika, kanel och kardemumma samt lite vaniljsocker. Jag gjorde en sats på 8 liter, eftersom det är en kort jul i år...  smile

Malt:
1.00 kg ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison)
116 g Maltodextrin
200 g karamellmalt
70 g chokladmalt
70 g pale chokladmalt
45 g svartmalt

Humle:
20 gram East Kent Goldings humlekottar, 5,8% alfasyra

Jäst:
7 ml Safale S-04

Övrigt:
1 kanelstång
8 nejlikor
1 knapp tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljsocker
220 g laktos

Värmde 3,5 liter vatten till 65 grader, la all malt i en tvättpåse, och "stöpte" i 30 minuter. Tillsatte extrakt, maltodextrin samt laktos och kokade upp. Vid kokning tillsattes 20 gram humlekottar. Lade kottarna i tvättpåsen tillsammans med kanelstången och nejlikorna. Kokning 60 minuter. Tillsatte vaniljsocker efter 50 minuter. Kvar blev c:a 4 liter som kyldes tilll ca 44 grader. Fyllde på vatten till 8 liter. Hällde i jästen, rörde om. Klart! OG=1065 vid ca 20 grader. Luktade väldigt mycket kardemumma, kanske var det för mycket..
Var klar vid 01.00 natten mellan fre/lör.
På lördag morgon bubblade det bra i jäsröret. Jag jäser 8 liter i en 30 liters spann, det ser lite ut, men verkar fungera.

Sv: Julöl/Pepparkaksöl

Spännande, vanilj och kardemumma har jag inte testat i öl!

Men imorgon hade jag tänkt brygga en uppdaterade version av min julporter igen, och då ska jag ha i lite grand ingefär. Jag kommer sannolikt att testa S-04 jästen till den också, tror det blir kanon. Tänkt förbereda lite och krossa karamellmalten idag och så brygga imorgon. Om jag hinner ska jag sätta ett nytt sockerexperiment också.

/Fredrik

ja, jag tänkte ta ingefära också, men det blev så mycket kardemummadoft, så jag vågade inte krydda mer..

Jonas

Kryddöl är ofta rätt svåra att få på "lagom" nivå. Oftast behövs en rätt lång lagringsperiod för att smakerna skall "gå ihop". Men med tanke på att det är mer än 10 veckor kvar till jul så är det nog ingen fara.
Receptet låter onekligen spännande...

Första gången jag använde kryddneljika blev det lite skarpt, som Kenneth skriver, men ingefära är en väldig mild krydda. Jag tänkte ha bara marginellt med kryddnejlika för doftens skull, och några gram ingefära för smak och doft. Jag använder massor av ingefära i mat annars, det är en av mina "huskryddor". Passar till mycket, suveränt till kyckling och grönsakswoker.

/Fredrik

Så där, nu har jag smakat!
Det var ju en rolig smak, definitivt aldrig något man kommer att kunna köpa.
Mycket nejliksmak, och kanske aningen kardemumma. Bra kolsyra dock. Det är första gången det blev bra.

Det är nog ett öl som får drickas i små mängder till sill eller nåt annat smakrikt...

God jul till alla!

Jonas

Grattis och God Jul!!

Min julöl är det nästan slut på redan :-( och julen har knappt börjat. Den var så god att jag inte kunnat hålla mig, även om jag inte är helt nöjd. Jag har dock mitt mousserande hjortron/äppel vin till nyårsafton och det doftar fantastiskt. Jag märkte att ju nu när det stått lite längre på flaska, så kommer hjortronaromen fram ännu mer. Jag doftade i en flaska för någon vecka sedan och den första doften som dyker upp är just hjortron. Det hade nog varit mer passande med vit druvjuice än äppeljuice i kombination med hjortron, äpple och hjortron tycker jag skär sig lite, men det verkar bli bra.

/Fredrik