Användnings tid för 5kg Kolsyretub

Skaffade en 5kg tub för snart ett år sedan. Var på 50 bar då det var fullt. Nu är det lite under halva ca 24 bar då. Hur länge skall det hålla? Har jag läckage? Har kolsyrat ca 6 fat samt användt att driva ut drycken. Trodde 5kg skulle räcka flera år för min lilla förbrukning men jag kanske hade fel. Det vore ju inte första gången:)

Sv: Användnings tid för 5kg Kolsyretub

Hej

Ja det ska räcka till många många fat. På min tub står det vad totalvikten var när tuben var full (17 kg varav 6 kg koldioxid). Kolla om det står på ditt och isåfall kan du väga och se hur mkt det är kvar.

Hoppas du inte har haft läckage.

mvh Christian

Tryckvärdet man ser på manometern är inte en tillförlitligt mått på hur mycket som finns kvar. Vägning är det som gäller.

En sak till 24 innebär att den är slut.
I och med att koldioxid är flytande i tuben kommer den att hålla 50bar tills där inte finns någon flytande gas kvar

Jag brukar räkna med ungefär 200g per fat, inklusive lite spill och extra för att trycka ut syre. Det innebär att du borde kunde kolsyra 25 fat - vilket nog innebär att du har läckage. Testa med såpvatten runt alla tänkbara ställen.

svensson.lu skrev:

En sak till 24 innebär att den är slut.
I och med att koldioxid är flytande i tuben kommer den att hålla 50bar tills där inte finns någon flytande gas kvar

Min regulator visar också bara på halvt tryck dvs typ 25 bar. Den visade 50 när den va nyfylld. Betyder det att man har fel på regulatorn?  Tror inte att min läcker dock för jag har kolsyrat många fat med den. Och det är definitivt inte slut i den.
Förra tuben sjönk trycket i med tiden och regulatorn visade noll när den va slut.

Tobbe

nu har jag kollat upp det. enligt mina beräkningar så har det gått åt 1,8kg, vilket låter rimligt. och det finns ca 3.5 kg kvar i tuben.
om jag tänker efter tror jag 10kg tuberna på jobbet som används för dispenser läsk och ölfat betersig på motsvarande sätt. trycket 50bar endast när tuben är riktigt full sen sjunker det till halva trycket.

svensson.lu jag tror du har fel angående att 24bar skulle innebära en tom tub.

Vid 20 C är kondensationstrycket ungefär 30 bar, uppåt 30 C rör det sig kring 70 bar.

När trycket faller sjunger gasen på sista versen, eller så har du drabbats av en köldknäpp.

Där ser man. Kondensationstrycket sjunker rätt snabbt vid lägre temperaturer. Iom att jag nästan alltid har mina flaskor i rumstemperatur så märker man aldrig det. Du har nog bara som Ratatosk skrev bara ställt flaskan på ett svalare ställe än när du en gång köpte flaskan.

Att en halverad mängd ger ett halverat tryck gäller bara för komprimerade gaser i gasfas typ N2, tryckluft, Argon mfl

Ja det kan ju va en logisk förklaring