Sv: laknings/mäskningskärl
Själv har jag byggt två och känner inte det behovet. Vad jag HAR gjort är att byta ut isoleringen mot en bättre variant vi har på jobbet.
Vad använde du för material istället för frigoliten?
//Ulf
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → laknings/mäskningskärl
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Själv har jag byggt två och känner inte det behovet. Vad jag HAR gjort är att byta ut isoleringen mot en bättre variant vi har på jobbet.
//Ulf
Mina kok brukar vara på 20-25 liter.
Kylväska clas ohlsson 20lit - http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =147873301
Går det att brygga upp mot 25l med en sån?
Är det inte svårt att få ut all urlakad mäsk med en sådan annordning? Luta och låta stå och rinna ett tag?
Jag har också kikat på just den väskan men jag är lite osäker på om 20 liter räcker, dessutom verkade den vara lite tunn också.
Har du köpt och provat den ännu?
//Ulf
6 kg malt och ett vatten:malt förhållande på 2,5L/kg bör precis få plats i en 20L kylväska - drygt 7kg om du kör vatten:malt förhållande på 2L/kg.
Om jag minns rätt brukade jag räkna med en effektivt runt 70% när jag senast mäskade i kylväska. Om det räcker...
Hej Salle
Torgny och jag har haft ett nytt möte om din skärbräda:
-Om du redan har köpt skärbrädan............!
så använd den som underlag för att kapa ner vänte-tiderna mellan dina lyckade bryggningar. ![]()
Kamratstödjaren i Ljungby
Raasken ![]()
Torgny skrev:Själv har jag byggt två och känner inte det behovet. Vad jag HAR gjort är att byta ut isoleringen mot en bättre variant vi har på jobbet.
//Ulf
Grafitgrå självhäftande isolering som används på värmepumpar ![]()
Vet inte vilket material det är. Raasken, som katalogiserat det mesta av materialet på jobbet som kan användas till hembryggningutrustning, vet kanske bättre... ![]()
Jag har också kikat på just den väskan men jag är lite osäker på om 20 liter räcker, dessutom verkade den vara lite tunn också.
//Ulf
Jag köpte en 25 liters på ÖoB för 115:- Har inte testat den än dock. Men jag ska göra det i helgen om allt går som planerat.
UMB65 skrev:Jag har också kikat på just den väskan men jag är lite osäker på om 20 liter räcker, dessutom verkade den vara lite tunn också.
//Ulf
Jag köpte en 25 liters på ÖoB för 115:- Har inte testat den än dock. Men jag ska göra det i helgen om allt går som planerat.
OK, berätta gärna hur det gick och vilka modifieringar du gjort med kylväskan
Köpte själv en 25 liters kylväska på OBS i dag, den var perfekt! Min filterpåse från humle.se som jag använt när jag kört BIAB passar som en handske. Testade hur väl väskan höll temperatruen, hällde i 60 gradigt vattten och tempen sjönk 2 grader på ca 90 min.
Ska testa satslakning nu och även flödeslakning så småningom. Blev sugen på att brygga efter att ha besökt SM i lördas, mycket trevlig tillställning

megen skrev:UMB65 skrev:Jag har också kikat på just den väskan men jag är lite osäker på om 20 liter räcker, dessutom verkade den vara lite tunn också.
//Ulf
OK, berätta gärna hur det gick och vilka modifieringar du gjort med kylväskan
Den är inte testad än pga seghet.
Men den är byggd efter Torgnys ritning och jag tror att den kommer funka bra.
Jag hade ju ett vad jag tyckte glimrande förslag några inlägg tillbaka i denna tråden, bl a mina småländska bryggarvänner Raasken och Torgny sågade mitt förslag, troligen på brist av plastskärbrädor i Raaskens katalogiserade lista på braåhaprylar.......
Kan berätta att min tolkning nu är utförd fast utan silicon, det blev både tätt och stabilt, om det skulle börja läcka så kommer det att tätas med silicon och som sista åtgärd så blir det att jag sågar ett större hål i ytterdelen på kylbagen..... :-)
Salle
Efter laknings problem med igensatt filter de senaste två bryggningarna så byggdes det om igår.
Tidigare konstruktion.
Och så här blev det nya twinpipe systemet med rullat aluminium nät:
Har en liten fråga gällande diametern på guidehålen. Det inre hålet är jag med på, med varför är det yttre så stort? Tänkte använda humlegårdens tappkran (8037).
om man gör ett lika stort hål i både inre och yttre lagret så är det knappt man får igenom kranen, om ens alls. Därför gör man ett större i den yttre plasten så man får in kranen längre. Så den sitter egentligen bara fast i den inre plasten.
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Hittade inte kameran.
Tackar för förklaringen!!
Hej
Eftersom tråden heter lakning/mäskningskärl så kan jag ge lite tips om mitt lakningskärl.
Jag har sedan 1996 haft 2 st hink i hink/system. Dom har båda fungerat alldeles utmärkt.
Innerhinken är uppborrad med ca 3 miljoner 3 mm hål. Jag har oxså 1 st ca 1,5 m långt vanligt kopparör (funkar ok med vilket rör som helst) för att undvika vaccum i falskbotten.
Jag jobbade tidigare med en en pappersmaskin så jag vet vad vaccum innebär= tvärstopp.
Så kopparöret som går igenom falskbotten till botten av inner hinken kommer att hjälpa dig enormt.
Sedan så kan du "fly"laka eller "batsch" laka vilket som helst.
Hur många är med om att skippa svenelskan och kalla fly lakningen för= kontinuerlig lakning
batsch lakning = sats lakning. Ok dom flesta här gör väl det ändå, kanske lite overkill.
Bo
Appropå lakningsmetod. Så undrar jag vilken metod som är att föredra när man brygger stakare öl? Det måste vara svårt att få bra utbyte om man vill ha en stark vört?
Eller kokar man ner vörten till önskad volym/OG? Jag har inte den blekaste jag har bara bryggt stakare öl med dme metoden. Gjorde iof en ipa som skulle landa lite högre i OG än den borde och gjorde. När jag har bryggt öl runt 5 volymprocent så brukar jag hamna på 75% i utbyte. Men det borde vara svårare med starakre öl. Jag har enbart satslakat hittils.
Det jag har tänkt är att flödeslaka och mäta upp SGt och sluta laka när den understiger den upmätta gränsen. Hur man nu gör det vilket jag inte vet men har läst nångång nånstans. Sedan kokar jag ner vörten till önskad volym och har förhoppningsvis nått ett godkännt resultat när det gäller maltutbytet.
Köpte själv en 25 liters kylväska på OBS i dag, den var perfekt! Min filterpåse från humle.se som jag använt när jag kört BIAB passar som en handske. Testade hur väl väskan höll temperatruen, hällde i 60 gradigt vattten och tempen sjönk 2 grader på ca 90 min.
Ska testa satslakning nu och även flödeslakning så småningom. Blev sugen på att brygga efter att ha besökt SM i lördas, mycket trevlig tillställning
Hej.
Jag sitter och planerar min första egna bryggning och skriver inköpslista. UMB65: Hur fungerade din lösning?
Mvh
Marcus
En liten fråga ang. bygge av maltkar ifrån en klåpare som ska till att börja gå från Coopers kit till "riktig" bryggning ...
Funderar på om det bara är "overkill" att bygga karet med kopparrör av typen som jag hittade på Youtube (länk nedan), gentemot "nättuben" ovan...
Den enda fördelen jag kan se är att mna kan gå på som en furie när man vevar runt med sleven och att den är mer "estetiskt tilltalande".
Finns det någo annan vettig förklaring till att bygga i koppar som jag missat?
Länk till Youtubeklippet jag talat om:
Youtube Klipp Mach tun
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → laknings/mäskningskärl