Ja visst är det märkligt.
Visst kan jag berätta lite om min premiärtur:
Testade en flaska nu på kvällskvisten som fått stå och vila i 5 timmar. Den var ordentligt kolsyrad, gav fint skum och gick att dricka direkt ur flaskan utan jäst och slagg. Kändes lite lyxigt.
Jag tycker egentligen inte om kolsyra speciellt mycket, men det är ju ändå ganska skoj med nåt som känns nästan "kommersiellt"...
Hursomhelst, jag hade förberett ett fat med amber ale genom att kyla det till 0'C och trycksätta det till 1,2 bar (2,6 vol CO2 vid 8'C). Jag har läst någonstans att det kan bli lite förlust av CO2 vid tappningen, så jag tog i lite extra som kompensation.
*Redigerat*
Själva pickadollen hade jag monterat ner, badat i Jodoforlösning, monterat ihop och satt på gas- och ölslang, samt kört lite jodoforlösning genom (från ett fat med jodoforlösning).
Sedan sänkte jag trycket i ölfatet till 0,3 bar någonstans och lät regulatorn stå på knappt 0,4 bar. Kopplade in med fatet och sköljde ut jodoforen med öl.
Jag lät ölfatet stå kvar i kylen tillsammans med någon meter ölslang, och hade dragit fram ett bord så att jag kunde sköta tappningen ordentligt. Kolsyretuben fick stå på golvet, medan ölfatet och beergunen befann sig i midjehöjd. Nästa gång ska jag testa att ha fatet längst ner i kylen, för att se om ölen flödar ännu lite långsammare.
Spolade i lite kolsyra i flaskorna, sedan öl. Försökte följa med ölen upp med beergunen så gott det gick. Tyckte ändå att det blev lite mycket skum som läckte ut. Det verkade som om kolsyran "fastnade" i ölslangen och att det blev en skumpropp i varje flaska efter några sekunders ölfyllning. Avslutade med en liten co2-dusch och försökte sätta på kapsyl så fort det gick.
Nästa gång ska jag testa att ha lite lägre jämviktstryck i fatet, samt ha det i en lägre position än jag fyller flaskorna.
Det blev inte så mycket spill som jag befarat och kolsyrenivån i flaskorna verkar helt ok (jag hade nästan velat ha lite mindre än det nu blev, men det är ju en smaksak...). Ett problem var att vätskenivån i flaskorna blev lite ojämn och det kan säkert komma att påverka kolsyrenivån något. Men det är ju antagligen en vanesak att få vätskenivån rätt.
Jag har aldrig använt mottrycksfyllare och är för slö för att bygga en egen beer gun-variant, så jag är nöjd med den här investeringen än så länge - men om jag märker av oxidation av ölen inom några veckor så blir jag lite purken.
Nästa öl för flasktappning blir en wienerlager och sen är det nästan dags att börja brygga sommarpils!
Hoppas bara den gnälliga regulatorn håller ihop till dess...