Jag tror det är både och om det är tur. Det är klart att det som hände dig var ren tur - - -det var ju inte alls planerat, men det hände ju. Det var ren tur, men fan en glad överraskning det måste ha varit:-)
Det som hände mig är också delvis tur. Jag menar - nu tar vi vinet först. Det var ju en ren test för att se vad jag kan få ifrån luften av celler/mikroorganismer, ifall jag skulle få lyst att brygga en spontanjäst öl. Det kom alltså bara av jag hade lite bär kvar efter att ha lagat en ukrainsk rätt....då kunde man ju like bra passa på och kolla vad får man från luften här eftersom ölbryggning ju är min huvudprioritet.
Vad angår den nya "Brettanomyces Umeåsis II" då är delvis tur. Jag arbetade ju medveten för att få en kultur som jag är nöjd med så jag kunde brygga lingonalen så nära den autentiske som möjligt. Och i första försök får jag en som smakar som apelsinsmaken i en typisk witbier (fast den lugtar faktiskt inte så jättebra när den jäsar - där har "svettig hest" övertaget, fast den samma karaktär (svettig hest alltså) absolut inte känns igen i smaken - testade igen i dag eftersom jag om ett par dagar kommer odla upp den, så nu kollar jag och ser om den är tillräckligt bra. Men den är jäkligt bra alltså. Jag tänkar nästan nu att spara vörten när jag ska odla upp jästen, torrhumla den med styrians, och låta det stå 14 dagar och karbonera det....så pass bra är det.... Men det är ju igen tur att man i första försök var man medvetet vill ha en bra kultur, får en som visar sig vara skitbra.
Annars är det som jag skrev i min andra tråd (med vinet) att göra flera olika förkultur och placera ut de på olika ställen, och se vad man får i, och vänta tills man får ett resultat man är nöjd med. Som hembryggare är det ju inte kul att ställa ut en hel brygd, om det sedan visar sig att man har fått antigen en skitjäst, eller ättikesyrabakterier, eller andra hemskheter i sin brygd.
Jag vill säga att när har provar det här några gångar blir man tokig av det nästan....man kännar en nästan ännu större glädje vid brygningen, och det känns extra kul att man jäsa en öl på en käst man själv har uppfångat och odlar upp. Man blir jästteglad när man får något bra, och det är däför jag försökar uppmuntre andra att prova göra samma sak. Inte genom att riskera hela brygdar, men göra små förkultur och se vad man får i. Det flyttar ju även gränserna för vad man kan brygga. Tycker det är roligare att brygga flera olika öl, än att bara bryggar samma sort/sorter hela tiden. Ok, jag har redan bryggar ljungale igen, som jag gjorde förre året, men annars satsar jag medvetet på att få så olika ölsorter som möjligt....och få de gjord bra också förstås:-)
Tänkar att göra en öl som babylonerna gjorde omkring 1900 BC någon gång, och så en Gueze - fast oblandat -- --vanligvis är det ju 1,2 & 3 år gammal lambic......fan om man hade plats i lägenheten skulle jag försöka mig med den blanding.....man drömmar ju lite:-)
/Jan
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH