Sv: Wieneröl

Mange. Jag har använt California lager ett antal gånger och tycker det är en helt okey jäst.  Jäser bra från 14-15 till 18-19 utan att utveckla alltför mycket estrar och andra ale-liknande smaker.  Dessutom blir ölet som sagt väldigt klart med denna jäst, i allafall efter några veckors kallagring. Det enda negativa jag har noterat är att den inte jäser ut så mycket som jag skulle vilja.  Mina brygder med denna jäst har med ett par undantag stannat vid cirka 70% utjäsning.

Som Per nämner så ger Kölschjästen ett grumligt öl och av den orsak har jag inte använt den.  Det samma sägs visserligen om German ale jästen också men med den har jag fått klara öl efter kallagring.  Den jästen kan jag också rekommendera.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Men om man odlar upp en lite större förkultur än va som du i normala fall gjort.... Kan då inte jäsa ut bättre tror du? För just det där med utjäsningsgraden är jag lite allergisk mot, då jag vid flera tillfällen fått en alldeles för outjäst öl.
Sen kan man fråga sej varför man tvunget ska brygga sååååå starkt.... 4-5% är ju gott!

Men kommer helt klart att köpa hem lite och kultivera

Nu säljs den som aktivator. Hur mycket räcker en påse till då?

och vad exakt menas med: förjäsbarhet: 67-71%

jag ska även gå över till den andra fermentis lagerjästen, då jag endast användt s-23 till alla mina bryggder.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det är rätt lustigt med hur olika resultat vi verkar få med de olika jästsorterna!!
Jag är ganska ny med all-grain ca 1år och fn. 42 bryggningar.
Jag har gjort ett gäng pale ale,porter,california common,kölsch,5st lager, samt hybrider.
Det jag framförallt har fastnat för är just kölschen och hybridölen (kanske en utvecklingsfas)i olika varianter, av vilka en hel del blivit riktigt smaskiga wink
Jag för min del har inte lyckats så väl med california jästen, trots att jag har jäst i ca 16grader.Utan den har hos mig resulterat i dåligt utjästa estriga "sörjor" .
kristallklara förvisso! och visst slinker dom ner ,men kommer inte på långa vägar upp i dom öl som jag fått fram med ex. Nottingham eller kölschjästen. (som också blivit kritallklara) Försvinnande goda med en smakbild som faller mig & mina lagervänner väl på läppen. smile)

Nu till saken! Vilken jäst är att rekomendera om man skall göra sig en wienerhybrid? Eller är det helt enkelt så att man gör sig en alt då? (har min första puttrande i källaren vid ca 13grader och german alejäst,bredvid en likaså puttrande kölschhybrid med kölschjäst wink

Finns det nån annan Alejäst förutom de här ovan nämnda som proddar hybrider av klass?

mvh Heikki

ps. Jag kanske skulle startat en ny tråd istället men tyckte att jästdiskussionen var såpass intressant ...

ds