1 Senast ändrad av megen (2009-12-21 01:16:40)

Mitt egna recept på en tjeckisk pilsner

Hej har lekt i beersmith och gjort ett recept. Kolla gärna igenom det så allt är ok.
Det estimerade FG är 1.014, kommer det verkligen att bli det? Måste jag inte mäska på högre temp för att det ska bli det? Konstigt att det estimerade värdena inte påverkades av vilket mäskningsprogram jag valde.

Jäst: Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278 Activator)

Batch Size: 25,00 L
Boil Size: 21,00 L 
Boil Time: 60 min 
Brewhouse Efficiency: 75,00   

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
3,00 kg Extra Light Dry Extract (3,0 SRM) Dry Extract 75,00 %
0,90 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 22,50 %
0,10 kg Caravienne Malt (22,0 SRM) Grain 2,50 %
25,00 gm Magnum [14,20 %] (60 min) Hops 29,0 IBU
60,00 gm Saaz [3,00 %] (20 min) Hops 8,9 IBU
40,00 gm Saaz [3,00 %] (5 min) Hops 2,0 IBU

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,053 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,11 %
Bitterness: 39,9 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 4,1 SRM Color: Color 

Mash Profile

Mash Name:  Total Grain Weight: 1,00 kg

Step Time Name Description Step Temp
60 min  Add 2,50 L of water and heat to 68,0 C over 60 min. (blev lite fel detta tror jag)

Carbonation and Storage

Carbonation Type: Corn Sugar Volumes of CO2: 2,4
Pressure/Weight: 139,6 gm Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 15,0 C Age for: 56,0 days
Storage Temperature: 5,0 C

Edit: Typ av jäst
Edit2: Mäskningsshema

Sv: Mitt egna recept på en tjeckisk pilsner

Enligt mig och en hel del andra glada entusiaster ska en tjeckisk pilsner enbart innehålla saaz humle.

Jag gjorde en trevlig tjeckisk pilsner med 95%pilsnermalt och lite karamell om jag inte missminner mig. Jästen jag använde var tre påsar saflager s-23.

14 dagar primär. Började på sju grader och stegadew långsamt upp till 10 grader under jäsningen första 48 timmar. Sedan 10 grader i 14 dagar. Sedan tappade jag om kallagrade vid +1 i 30 dagar.

Svårt att beräkna ett mäskschema när det är så liten del som är malt i ditt recept. Men kör du på någonstans där du skriver. Öl blir det hur som helst. Jag skulle nog lägga mig vid 65 dock.

/Hans

Ok det verkar råda lite delade meningar om man skall använda bara saaz humle.

Läste på Bryggarwikis sida:
"Ett varningsord alltför mycket Saaz kan ge en viss "gräsighet" på ölet som inte passar. Ta istället en annan sort med högre alfasyra till beskan, och använd Saaz till smakhumle och aromhumle. Lämplig mängd torde vara 30 g till smak och 20 till lukt. Undvik torrhumling."

http://shbf.se/wiki/index.php/Tjeckisk/ … sk_pilsner

Hej Megen,

när det gäller jästen du tänkt använda och det mäskschema plus maltextraktet tror jag du har ett schysst riktmärke i 1,014 som FG.  Wyeast 2278 jäser ut till 70-74% som 1,014 hamnar på 72% och det är nog rätt.

Jag är inte en av dom som tycker att Bömisk lager måste innehålla 100% Saaz och jag tror heller inte att all tjeckisk pilsner gör det.  Som bitterhumle är Magnum helt OK.  Bortkastat i min mening att lägga lågalfa Saaz som bitterhumle.  Du spar pengar och får en helt OK beska.

Vad du kan göra är att använda en del Saaz som FWH, alltså när du slår på kokplattan för att börja koket.  Låt cirka 2-4 IBU komma från Saaz.  Att låta lite trevlig aromhumle vara med från uppkokets början ger en fin avrundad arom till ölet från humlen.  Saaz är perfekt för det.

Sedan tycker jag gott du kan fördela mängderna Saaz i smak- och aromgiva lika, alltså 40gr plus 40gr eller 30gr plus 30gr.  Det är givetvis en smaksak, men mitt stalltips.

Till sist skulle jag byta Caravienne mot CaraHell, om du har det. Orsaken är att Caravienne har en förtydlig karamellsmak i mina smaklökar. CaraHell är väldigt diskret å andra sidan.  Gillar båda starkt, men till en ljus lager skulle jag föreslå en något mindre flashig men god karamellmalt.  Igen, en smaksak förstås.

Lycka till.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av megen (2009-12-21 21:15:26)

Hej tack för tipsen!

Anledningen till att jag valde Caravienne är att jag redan har den hemma. Men jag ska fundera lite på ditt alternativ CaraHell.

Men jag kommer iof att göra ett antal tjeckiska så det är kul att ha lite olika och jämföra sen.

Edit: Raderat dumma frågor. smile

Tänkte köra igång nu snart. Jag undrar om det går bra att jäsa med en doppvärmare.

Tänkte ställa ut jäshinken på Logen som ligger anslutning till huset. Blir inte riktigt lika kallt som utomhus.

Tänkte försöka med vatten för att se om det håller en jämn och bra temperatur. (termostat i doppvärmaren). Om jag lyckat hålla 8-12 grader i nån dag så borde det väl funka med vört också.

Har aldrig provat, men så länge doppvärmaren är väl rengjord borde det väl gå bra.  Finns det risk att den blir för varm när doppvärmaen slår på?  Jag tänker på att själva temperaturen i doppvärmaren är riktigt het innan den får temperaturen till det inställda, då skulle den teoretiskt sätt kunna slå ut vissa jästceller.  Troligtvis inget att oroa sig för.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

8 Senast ändrad av megen (2010-01-05 12:53:21)

Jag tänkte göra en regäl förkultur innan så det finns gott om aktiva jästceller. Sen får vi se om doppvärmaren klarar att hålla en så pass låg temp i vörten, är ganska tveksam till det. men ska som sagt testa på vatten först.