Hur mycket gelatin?
Jag tänkte tillsätta lite gelatin innan flasktappning. Hur mycket ska man ha egentligen? Jag har sett några referenser som pratar om antal blad, men jag har påsar om 10g med flytande gelatin.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur mycket gelatin?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag tänkte tillsätta lite gelatin innan flasktappning. Hur mycket ska man ha egentligen? Jag har sett några referenser som pratar om antal blad, men jag har påsar om 10g med flytande gelatin.
Har inte själv använt det, men har för mig att jag läst att 10g till 25 liter är lagom. häll i gelatinet och rör om vid ytan och låt stå en vecka eller till du ser att ölet är klarare. tanken är ju att gelatinet ska binda partiklarna och sjunka till botten, så att du inte tappar upp på flaska för snart.
Aha, jag hade fått för mig att det skulle tillsättas i samband med flasktappningen.
Kan gelatinet påverka primingen negativt förresten? Finns det risk att man får med för lite jäst till flaskan om allt har lagt sig på botten?
Tror, vet inte säkert, att du kan tillsätta det även i samband med flasktappning och få en mer kompakt bottensatskaka i flaskan.
Dock vet jag inte hur stor benägenhet gelatinet har för att binda socker, att gelatinet tar med sig sockret till botten istället för att jästen skapar kolsyra. Min fru som är kemist tror inte att det skulle vara några problem att göra som du själv föreslår.
Själv hade jag nog delat min batch och testat olika varianter för att se vad som hamnar närmast mitt önskade resultat.
Tappa om en del och tillsätt gelatin och prim och tappa på flaska. Låt resten vara kvar på sekundärjäsningskärl och tillsätt gelatin och stå att klarna ca en vecka och därefter prima och tappa på flaska.
Kollade min brygglogg och såg att jag använt gelatin! Har för mycket på gång!
Tillsatte 5 g gelatin till 8 l, tappade om 3 dagar senare och primade med 7,5 g socker/liter. Detta öl har stått på flaska 1 vecka och jag öppnade faktiskt en nu. Kolsyra och skum finns det gott om, dock är det inte särskilt klart än och har rätt mycket jästsmak.
Tycker du ska köra på med det sätt som känns bäst för dig.
Själv har jag hitintills bryggt 6 batcher och har än så länge inte misslyckats, skulle i så fall vara att jag är missnöjd med att jag fått för lite kolsyra eller dålig skumbildning, vilket beror, tror jag, på att jag varit otålig och låtit mina öl lagras för kort tid.
Jag har använt gelatin i kanske hälften av mina bryggningar. Alltid med kristallklart resultat, även när grönölen nästan varit som en lervälling (nåja lätt överdrift kanske).
Har dock använt blad, mellan 1-3 har funkat bra för 15-18 liter.
Jag har aldrig haft problem med kolsyrejäsningen trots gelatin som gett helt disfritt öl. Möjligen att det kan ta några dagar extra.
Senaste brygden fick stå på balkongen när vi hade några kalla nätter, och så i med ett blad gelatin upplöst i kokande vatten. Det drog med sig köldgrumlingen på köpet. Trevligt när man ska bjuda icke-initierade och lätt misstänksamma gäster på hembryggt. ![]()
Hej i Julstöket!
Är sent ute med min Julöl (25lit) så det blir alltså att försöka forcera processen.
Efter 8 dagar på primären tappade jag om till sekundären i går,
samtidigt som jag tillsatte 5ml Gelatinpulver upplöst i 1 dl kokt avsvalnat vatten.
Både omtappning och 24h sedimentering har skett vid ca -1°C kanske tom ngt kallare.
Sedimentet är i mitt tycke ganska maffigt trots den ringa tiden.
Räknar jag så får jag det till 8mm, "årsringarna" är troligen resultat av
de gånger jag varit ute och knuffat till spannen.
Får se om det blir keggning och tvångscaronering redan i kväll?
Vad anser Ni andra om det upplägget?
Mvh Raasken
Finns det nån risk för infektion med gelatin? Kan man räkna med att pulvret/bladen är sanerade eller ska man tillsätta det till varmt vatten för sanering (utan att koka)? Har inga problem med disig öl men vore kul att testa om det kan snabba på processen något.
/ Henrik
Använder du kokt och avsvalnat vatten samt använder tex en desinficerad pincett för att greppa tag på gelatinbladen så lär infektionsrisken inte vara så speciellt hög .
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur mycket gelatin?